Limes superior
Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 10-04-02 17:24

Hej..

Jeg vil høre om jeg kan få lidt hjælp til at finde limsup_n og liminf_n for
a_n = cos n

--
Mvh.

Jean Christophe

Fra : Peden

Dato : 10-04-02 17:31

> Jeg vil høre om jeg kan få lidt hjælp til at finde limsup_n og liminf_n
for
> a_n = cos n

Nej Jean desværre, du må lave dine ting selv!
Snyd kan du finde på www.studi.dk eller lignende ;)
</joke>

mvh
Peter

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-04-02 21:50

"Jean Christophe B. Thomsen" wrote:

> Hej..
>
> Jeg vil høre om jeg kan få lidt hjælp til at finde limsup_n og liminf_n for
> a_n = cos n

Hmm...
Hvis tallet 2·pi (der jo er perioden for cosinus) er rationalt, skal
du ræsonnere på én måde; hvis 2·pi er irrational, skal du ræsonnere
anderledes.

Så det første du skal gøre, er at vise at pi er irrational ...

Nå, måske kan du nøjes med at bruge irrationaliteten uden bevis.

Når du véd at pi er irrational, skal du søge at finde situationer
hvor det hele tal n er meget tæt på k·pi hvor k er hel. Vær op-
mærksom på om k er lige eller ulige.

Udnyt at cosinus er kontinuert, og at cos(k·pi) = ±1 .

Skriv igen hvis du får brug for flere hints undervejs.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-04-02 21:51

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Hmm...
> Hvis tallet 2·pi (der jo er perioden for cosinus) er rationalt, skal
> du ræsonnere på én måde; hvis 2·pi er irrational, skal du ræsonnere
> anderledes.

Altså, hvis pi er rational, er limsup jo nem nok. Det er mere liminf
der kan volde vanskeligheder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 11-04-02 13:16

Tak for hjælpen.

Jeg kan bare ikke forstå at du siger at pi er rational ? Limsup og liminf
kan da kun beregnes fordi pi er irrational.

/Jean

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-04-02 16:14

"Jean Christophe B. Thomsen"

> Tak for hjælpen.
>
> Jeg kan bare ikke forstå at du siger at pi er rational ?

Det gør han heller ikke. Han er ironisk.

>Limsup og liminf kan da kun beregnes fordi pi er irrational.

Nej. Den ville stadig eksistere, men værdien ville være en anden.

Det der er interessant (og det Jeppe hinter til)er,
at i opgaver af typen:

Find limsup og liminf for a_n = f (n),
hvor f er en periodisk funktion.

Afhænger løsningsmåden af om perioden
for f er rational eller irrational. I dit tilfælde
har du brug for at vide, at 2pi ikke er en brøk.

For de historieinteresserede kan det nævnes, at
det var Lambert beviste påstanden i 1766. Endvidere kan
det nævnes, at det meget smukke (og elementære) bevis,
man ofte ser i dag, kommer fra Niven (1947).

Jeg kan bedst lide fremlægningen i
"Proofs from THE BOOK" af Aigner og Ziegel, men
da den ikke er på nettet, så får du dette link i stedet.

http://www.lrz-muenchen.de/~hr/numb/pi-irr.html

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 11-04-02 17:23

Ok så forstår jeg bedre.

Jeg er newbie på analyseområdet så jeg fatter ikke helt den matematiske
humor endnu.

/Jean

Fra : Stefan Holm

Dato : 11-04-02 17:35

"Jean Christophe B. Thomsen" <jean@studi.dk> writes:

> Jeg er newbie på analyseområdet så jeg fatter ikke helt den matematiske
> humor endnu.

Stakkel. Her er lidt træning:
<http://www.math.utah.edu/~cherk/mathjokes.html>

--
"Well, look at me. I'm all fuzzy."

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-04-02 18:15

"Stefan Holm" <stefan@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Stakkel. Her er lidt træning:
> <http://www.math.utah.edu/~cherk/mathjokes.html>

En kvalitetsside. Der var flere, jeg ikke havde set før.
Blandet andet nogle gåder:

Q:What is a dilemma?
A: A lemma that proves two results.

Men - er der ikke en, der vil forklare den her:

Q: What does the little mermaid wear?
A: An Algebra

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 11-04-02 18:47

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote:

> Men - er der ikke en, der vil forklare den her:

> Q: What does the little mermaid wear?
> A: An Algebra

Jeg læste den også og undrede mig.
Men hvad med alge-bra
Altså alge (en mikroorganisme i havet, godt nok et dansk ord) og bra -
en BH på engelsk???

Jeg tror i hvert faldt det har noget med -bra at gøre.

Martin
--
"Science is like sex: sometimes something useful comes out, but that is
not the reason we are doing it"

Fra : Kristoffer Arnsfelt ~

Dato : 12-04-02 15:57

Martin Ehmsen wrote:

> Jeg læste den også og undrede mig.
> Men hvad med alge-bra
> Altså alge (en mikroorganisme i havet, godt nok et dansk ord) og bra -
> en BH på engelsk???

Mon ikke det skal udtales "alga-bra" ?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 12-04-02 20:33

"Martin Ehmsen" <ehmsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg læste den også og undrede mig.
> Men hvad med alge-bra
> Altså alge (en mikroorganisme i havet, godt nok et dansk ord) og bra -
> en BH på engelsk???

Ah!

--
Jens Axel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-04-02 17:34

"Jean Christophe B. Thomsen" wrote:

> Tak for hjælpen.
>
> Jeg kan bare ikke forstå at du siger at pi er rational ? Limsup og liminf
> kan da kun beregnes fordi pi er irrational.

Lad os et øjeblik antage at pi er rational. Så pi = a/b hvor a og b er
naturlige. Så er a = b·pi. Derfor er cos(2·n·a)=1 for alle n. Således
har bliver din følge uendeligt ofte *lig med* 1, og derfor er limsup
også 1.

Det er værre med liminf i det rationale tilfælde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-04-02 19:56

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:

> Men - er der ikke en, der vil forklare den her:
>
> Q: What does the little mermaid wear?
> A: An Algebra

Algae = alger, bra = BH. Den er da sjov.