subdomæne!
Fra : netexp

Dato : 10-04-02 17:29

Hej!
Jeg har en domæne der kører under Apache og som understøttes af php4. Er der
nogen der ved, hvordan kan jeg få lavet subdomæner ?
eks.
mit domæne: www.stigma.dk
subdomæne www.sub1.stigma.dk www.sub2.stigma.dk osv.

Tak på forhånd
Emil

Fra : Dennis Vinther

Dato : 10-04-02 17:50

netexp skrev i news:3cb46851$0$12130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Er der nogen der ved, hvordan kan jeg få lavet subdomæner ?
> eks.
> mit domæne: www.stigma.dk
> subdomæne www.sub1.stigma.dk www.sub2.stigma.dk osv.

Det er noget din udbyder skal gøre for dig. Normalt koster dette ekstra.

Mvh
Dennis

--
Aalborg
Erstat NOSPAM med dk i min e-mail

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-04-02 20:57

Dennis Vinther <drvi00@control.auc.NOSPAM> writes:

> netexp skrev i news:3cb46851$0$12130$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Det er noget din udbyder skal gøre for dig. Normalt koster dette ekstra.

Øhh, hvorfor det? Hvis han bare ønsker, at kunne lave et par virtuelle
hosts på sin apache kan han vel bare gøre det?

--
Med venlig hilsen / Regards
- Jacob Atzen

Fra : Lars Petersen

Dato : 10-04-02 21:29

> Øhh, hvorfor det? Hvis han bare ønsker, at kunne lave et par virtuelle
> hosts på sin apache kan han vel bare gøre det?

Det er ændring af DNS der normalt koster knaster :)
Hvis han brugte f.eks. speednames.com eller lignende, kunne han blot
oprette dem han havde brug for og lave nogle virtual hosts i httpd.conf

:)

--
-
Lars

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-04-02 21:54

"Lars Petersen" <lp@your-pants.coder.dk> writes:

> Det er ændring af DNS der normalt koster knaster :)
> Hvis han brugte f.eks. speednames.com eller lignende, kunne han blot
> oprette dem han havde brug for og lave nogle virtual hosts i httpd.conf

Ja, hvis det er det han vil. Men han behøver jo ikke ændre noget i DNS,
hvis han bare vil oprette subdomæner der peger på hans eget site.

Men det fremgår selvfølgelig ikke helt tydeligt af den oprindelige post,
hvad det egentlig er han vil. Måske vi bare skulle spørge ham? ;)

--
Med venlig hilsen / Regards
- Jacob Atzen

Fra : Henning Petersen

Dato : 11-04-02 21:40

On Wed, 10 Apr 2002 22:28:53 +0200, "Lars Petersen"
<lp@your-pants.coder.dk> wrote:

> Det er ændring af DNS der normalt koster knaster :)

Så redeleger dog til www.gratisdns.dk, det er gratis, og du kan lave
de hosts (eller *.domain.dk) så alt havner hos dig.

> Hvis han brugte f.eks. speednames.com eller lignende, kunne han blot
> oprette dem han havde brug for og lave nogle virtual hosts i httpd.conf

Ligesom hos overstående.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-04-02 23:03

> Øhh, hvorfor det? Hvis han bare ønsker, at kunne lave et par virtuelle
> hosts på sin apache kan han vel bare gøre det?

Nej, det er alt efter hvorledes DNS'en er sat op. Hvis den ikke er wildcard,
skal DNS'en også ændres...

mvh

Johan

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-04-02 23:39

Jacob Atzen <jacob_a@spamos.dk> writes:

> Ja, hvis det er det han vil. Men han behøver jo ikke ændre noget i DNS,
> hvis han bare vil oprette subdomæner der peger på hans eget site.

Jo! Jo mindre han bruger en wildcard-record i stil med (BIND-syntaks):

* IN A 1.2.3.4

I øvrigt betragter jeg et subdomæne som noget med en NS-record, altså
en uddelegering af en zone, hvilket vel næppe er hvad han ønsker. Han
ønsker vel snarere bare et nyt hostnavn, fx:

www.noget IN A 1.2.3.4

Så vil www.noget.domæne.dk. resolve til 1.2.3.4.

Dernæst kommer der jo ændring af konfigurationen i Apache, hvis man
ikke laver noget i stil med:

switch($_SERVER['HTTP_HOST']) {
case 'www.noget.domæne.dk':
header('Location: http://domæne.dk/www.noget/');
default:
// vis standardsiden tilknyttet http://domæne.dk ...
}

.... det koster alt sammen. Jeg er glad for at have min egen server
stående i enden af en ADSL-forbindelse, så man kan slippe for
mærkelige grumspring og en masse besvær for at spare lidt knaster til
et webhotel.

--
Jacob - www.bunk.cc
Writing software is more fun than working.

Fra : Janus Høi

Dato : 10-04-02 22:48

"netexp" skrev i en meddelelse ...
> Hej!
> Jeg har en domæne der kører under Apache og som understøttes af php4. Er
der
> nogen der ved, hvordan kan jeg få lavet subdomæner ?

Jeg har lige lagt en fil i news:dk.binaer med titlen PHP_subdomain.
Ellers kan du finde den her:
http://www.netcoders.dk/sources.asp?mode=view_source&tech_id=2&id=48
Den indeholder hvad du søger (tror jeg).

Jeg tror ikke den kan lave www foran.
Men den kan i hvert fald lave subdomains uden www.

Altså sådan at f.ex:
http://download.domain.dk
peger hen på
http://domain.dk/download
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : emil

Dato : 11-04-02 01:13

Med tak for alle de gode svar. Der kom mange ideer frem, og jeg nu ikke
rigtig ved hvad jeg skal gøre
Jeg vil oprette subdomæner der peger på mit eget site, som ligger på
serveren hjemme hos mig (ADSL forb.) Den kode der skal ligges i index.php
har jeg endnu ikke prøvet, men jeg tror ikke subdomænet vil blive stående op
i browseren. Den vil sandsynligvis ændres til den adresse browseren realt
skal pege på og det er ikke min ønske.
Skal der laves virtualhost for hver subdomæne? Har jeg forstået rigtigt?

Hilsen-Emil

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-04-02 15:49

"emil" <hanapo@get2net.dk> writes:

> Med tak for alle de gode svar. Der kom mange ideer frem, og jeg nu ikke
> rigtig ved hvad jeg skal gøre

Ihhh, dog.

> Jeg vil oprette subdomæner der peger på mit eget site, som ligger på
> serveren hjemme hos mig (ADSL forb.)

Hvis du har serveren stående derhjemme, så får din DNS-pusher til at
lave en *-record (det har IMHO stadig *intet* med et subdomæne at
gøre!) og sæt en stak virtual hosts op på din server.

> [...]
> i browseren. Den vil sandsynligvis ændres til den adresse browseren realt

Så skal du bruge virtual hosting i stedet.

> Skal der laves virtualhost for hver subdomæne? Har jeg forstået rigtigt?

Ja, for hvert hostnavn.

Er du i øvrigt ikke rar at svare under det du citerer, og klippe
resten væk?

--
Jacob - www.bunk.cc
Why does a ship carry cargo and a truck carry shipments?

Fra : Ole Junker

Dato : 10-04-02 22:59

On Wed, 10 Apr 2002 18:28:37 +0200, "netexp" <hanapo@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har en domæne der kører under Apache og som understøttes af php4. Er der
>nogen der ved, hvordan kan jeg få lavet subdomæner ?

Hej

Det smarteste, du kan gøre, er at ændre dit domæne fra www.stigma.dk
til "stigma.dk", d.v.s. et wildcarded domæne, således at alt, som
adresseres ???.stigma.dk går til stigma.dk.

Nu kan du selv lave alle de subdomæner, du har lyst til, idet f.eks.:
sub1.stigma.dk omadresserer du til: stigma.dk/sub1

En søgning på "subdomæne" på Google finder bl.a. følgende ekssenpel:

http://azero.dk/?/support/unix/subdomain/

V.h.
-------------------
Ole Junker
ojunker[hos]e-box.dk

Fra : emil

Dato : 11-04-02 19:09

> Nu kan du selv lave alle de subdomæner, du har lyst til, idet f.eks.:
> sub1.stigma.dk omadresserer du til: stigma.dk/sub1

Hej!
Men adressen bliver der ikke stående på browseren, vel? Den vil ændres til
http://stigma.dk/sub1
Det er ikke det jeg ønsker. Jeg tror jeg vil prøve mig frem med Jacobs
forslag, laver virtual hosting og se om jeg kan få det til at køre.

Hilsen- Emil

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 11-04-02 22:57

"emil" <hanapo@get2net.dk> skrev

> [...]
> Det er ikke det jeg ønsker. Jeg tror jeg vil prøve mig frem med Jacobs
> forslag, laver virtual hosting og se om jeg kan få det til at køre.

Det du ønsker er dette? http://home.ayianapa.dk/

lavet med Virtual hostblock på en apache. jeg har fået peget *.ayianapa.dk
hjem til mig selv...

Og så har dette spørgsmål ikke så meget med PHP at gøre, derfor de (måske)
misvisende svar Spørg i en *nix gruppe i stedet.

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør - Pt. Job og opgavesøgende.

Fra : Ole Junker

Dato : 12-04-02 11:36

On Thu, 11 Apr 2002 20:09:16 +0200, "emil" <hanapo@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Det er ikke det jeg ønsker. Jeg tror jeg vil prøve mig frem med Jacobs
>forslag, laver virtual hosting og se om jeg kan få det til at køre.

Hej Emil

Hvis du udvider funktionen i eksemplet, således at du ruter videre til
"stigma.dk/sub1" via en lille frameset-opsætning, så bliver
http://sub1.stigma.dk stående i browservinduet, ellers er det rigtigt,
at adressen ændres.

V.h.
Ole Junker