Lysbølger i lysterapi-lamper
Fra : cga

Dato : 10-04-02 14:51

- Hvilke lysbølger er der i lysterapi-lampernes lys?

- Man kan bl.a. specificere lys vha. kurver over intensiteten af lyset
ved
forskellige bølgelængder - hvordan ser dette ud for lysterapi-lamper?

- Hvilke filtre kan man anvende for at filtrere de ultraviolette stråler
fra?

Mvh Christina.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-04-02 20:45

In article <6oXs8.25818$iY5.820234@news010.worldonline.dk>,
cga <cga.news@kandu.dk> wrote:
> [...]

> forskellige bølgelængder - hvordan ser dette ud for lysterapi-lamper?

> - Hvilke filtre kan man anvende for at filtrere de ultraviolette stråler

Ved ikke så meget om det andet, men et stykke plexiglas er
særdeles effektivt til at fjerne UV lys.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : cga

Dato : 11-04-02 11:05

Hej Ulrik!
Du siger plexiglas kan fjerne UV-lys - det er jo en god ting... men hvad
er det man bruger i et solarium (der vil man vel ikke fjerne UV
strålerne - så bliver man jo ikke brun).
Tak for dit svar
Mange venlige hilsner fra Christina.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-04-02 20:55

In article <fadt8.14505$567.803419@news000.worldonline.dk>,
cga <cga.news@kandu.dk> wrote:
> Hej Ulrik!
> Du siger plexiglas kan fjerne UV-lys - det er jo en god ting... men hvad
> er det man bruger i et solarium (der vil man vel ikke fjerne UV
> strålerne - så bliver man jo ikke brun).

Der er vist ingenting foran rørene, er der? Almindeligt glas
dæmper også UV en del, særlig UVB og UVC. Som andre har nævnt er
solarierørene af kvartsglas, da dette dæmper væsentlig mindre.
Ved kraftig UV stråling fra rør eller højfjeldssole dannes der
ozon i 'lugtbare' mængder.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-04-02 21:37

cga wrote:

> [...]
> forskellige bølgelængder - hvordan ser dette ud for lysterapi-lamper?
>
> - Hvilke filtre kan man anvende for at filtrere de ultraviolette stråler

Jeg véd ikke så meget om det, men jeg mener man bruger alm. hvidt lys
uden indhold af UV-lys (som alligevel er usynligt). Hvad »alm. hvidt«
betyder, må du nok spørge om, men jeg tror ikke det er så vigtigt for
terapien med farven, bare lyset er kraftigt (høj intensitet).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : cga

Dato : 11-04-02 11:10

Hej Jeppe!

Det er korrekt at nogle bruger hvidt lys, men de filtrerer UV lyset fra
(enten var det der ikke fra starten, ellers har de brugt et filter).
Men eftersom UV lyset skader øjenene, er det meget vigtigt, at det
bliver fjernet!
Høj intensitet er en god ting, men jeg har lige læst om SUNNEX der
påstår (og har patenteret), at de kan opnå samme effekt med et 400lux
grønt lys, som man opnår med 10000lux hvidt lys - se det er jo
interessant
Kender du ikke nogen der ved noget om det???

«

Fra : Jes Hansen

Dato : 11-04-02 15:21

> [...]
> grønt lys, som man opnår med 10000lux hvidt lys - se det er jo
> interessant
> Kender du ikke nogen der ved noget om det???

Lyder meget plausibelt. Øjet har størst følsomhed overfor grønt lys, så
for grønt lys må man jo kunne nøjes med at udsende lys med en mindre
itensitet og få den samme oplevelse ud af det.

Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 11-04-02 12:40

"cga" <cga.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved
> forskellige bølgelængder - hvordan ser dette ud for lysterapi-lamper?

Spørg producenten. Eller kig på patentet:
Europæiske:
http://www.european-patent-office.org/
Amerikanske:
http://www.uspto.gov/

> - Hvilke filtre kan man anvende for at filtrere de ultraviolette stråler
> fra?

UV-filtre kan være mange polymere, forskellige typer glas. I praksis er det
sværere at få UV-stråler igennem end at blokere dem. UV-rør til solarier
bruger kvartsglas af samme årsag.

Mvh
Jeppe