MS Windows
briani 27239
xp, printer, format
Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-04-02 14:07

.... måske forkert gruppe - men alligevel:

har problemer med minolta pagepro 6L og xp ... nuvel; en klog mand fortalte
mig, at jeg kunne benytte noget, der hedder "skriv til fil" og derefter gå i
printerconsol og "add file" og så skulle det virke. Der sker desværre blot
det, at maskineriet siger, at den valgte fik ikke er en GDI ...
hvad betyder det?`

mvh

rasmus

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 15:02

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> printerconsol og "add file" og så skulle det virke. Der sker desværre blot
> det, at maskineriet siger, at den valgte fik ikke er en GDI ...

Er det printerconsolen der giver denne besked. Eller det fordi du ikke kan
fnde din fil.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-04-02 15:08

> "rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> fortalte

> Er det printerconsolen der giver denne besked. Eller det fordi du ikke kan
> fnde din fil.

det er printerkonsolen ... når jeg trykker på add får jeg jo oversigten frem
.... og så viser den kun filer i GDI-format - og dem har jeg jo ingen af, så
vælger "vis alle filer" og så finder jeg pågældende fil og trykker "åbn". OG
så er det den skriver "er ikke en GDI-file" ...

Jeg har kigget lidt på experten.dk og kan se, at mange har problemer med den
printer ... men flere skriver også, at de har løst problemet - desværre bare
ikke hvordan de har gjort ...

ras

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 15:39

> [...]

OG
> så er det den skriver "er ikke en GDI-file" ...

Jeg gør nøjagtigt som dig - ingen problemer overhovedet.
Hvilket program prøver du at printe ud fra?
Har du prøvet at teste med et andet program, om det heller ikke kan lave det
ordentligt.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-04-02 15:46

> [...]
> Hvilket program prøver du at printe ud fra?
> Har du prøvet at teste med et andet program, om det heller ikke kan lave

jeg er lidt begrænset idet jeg pt kun har min wordpad ... senere i dag
installerer jeg office (97) så vidt jeg husker - men anskaffer den nyeste
version ganske snart.
Og jeg har prøvet at bruge både 1100L og 6L som standard ... og jeg kan
udskrive en testside fra 1100L via konsolen ...
ras

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 16:36

> jeg er lidt begrænset idet jeg pt kun har min wordpad ... senere i dag
> installerer jeg office (97) så vidt jeg husker - men anskaffer den nyeste
> version ganske snart.

Hos mig printer den fint ud fra wordpad.
Har du prøvet Internet explorer den har du vel også installeret.
Går ud fra at du har prøvet at afinstallere og så installere forfra.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-04-02 17:32

> [...]
> Har du prøvet Internet explorer den har du vel også installeret.
> Går ud fra at du har prøvet at afinstallere og så installere forfra.

har prøvet fra IE og det virker heller ikke ... og jeg kan nogle gange
afinstallerer og geninstallerer og så virker det indtil jeg slukker puteren.
Någ jeg vil afinstallerer skriver den "close all applications" ... også selv
om intet kører ...
ras

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 17:50

> [...]
puteren.
> Någ jeg vil afinstallerer skriver den "close all applications" ... også

Jeg har også haft det der med at den glemmer driveren når computeren lukkes.
Jeg synes det lyder mærkeligt.
Måske du kunne poste spørgsmålet på eksperten.dk eller sende en mail til en
af dem som har løst problemet.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 11-04-02 08:21

> [...]
lukkes.
> Jeg synes det lyder mærkeligt.
> Måske du kunne poste spørgsmålet på eksperten.dk eller sende en mail til

det har jeg gjort ...

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 15:52

Leony skrev:

> Jeg gør nøjagtigt som dig - ingen problemer overhovedet.

Vil du ikke lige fortælle mig hvad du gør?
Hvad hulen er printerconsollen og hvor finder du 'Add' henne i WinXP?

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 16:54

> Vil du ikke lige fortælle mig hvad du gør?

Først åbner jeg programmet jeg skal skrive ud fra, eksempelvis wordpad, og
åbner den fil jeg vil skrive ud.
Så vælger jeg udskriv. I vinduet der kommer nu sætter jeg hak i boksen
"print til fil".
Så kommer der en dialog frem hvor man skal angive et filnavn. I nogle
programmer får man lov til at vælge hvor man vil gemme filen (IE), i andre
bliver den gemt i samme mappe som den fil du vil printe (f.eks. et
tekstdokument) og andre igen gemmer den bare i dokumenter. Under alle
omstændigheder er det en god ide at give den et filnavn som vil være let
finde vha af søgefunktionen.
Nu tælles siderne, ligesom ved almindeligt print. Der kommer også et
printerikon nede i sys tray'en.
Dernæst åbner jeg det jeg kalder printerkonsollen
(Start->Programmer->Minolta Pageworks_Pro 1100L ( Pwwscp.exe)).
Så kommer der et vindue frem hvor man kan indstille alle mulige ting og
sager + at man kan printe det som man har printet som fil.
For at Add'e et "print to file" job trykkes der på det 3. ikon fra venstre,
det samme kan opnås ved at trykke File->Add document.
Filerne bliver som standard gemt uden endelse (indtil videre undtaget IE som
gemmer dem som prn filer), med mindre man selv skriver den. Det gør ikke
noget det virker alligevel.
For at finde de filer uden endelse bliver man nødt til at vælge "all files"
i bunden af "add document" dialogboksen.
Dernæst finder man sin fil og klikker på den. Så Skulle printeren begynde at
printe.

> Hvad hulen er printerconsollen og hvor finder du 'Add' henne i WinXP?

Håber at ovenstående har besvaret dette.

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 17:39

Leony skrev:

[Snip fremstilling af selve *.prn-filen.]

> [...]
> Så kommer der et vindue frem hvor man kan indstille alle mulige
> ting og sager + at man kan printe det som man har printet som fil.

Nå det er sikkert derfor jeg ikke kan finde det for den funktion har
jeg ikke. Det eneste jeg har er en printer i Kontrolpanelet og
dobbeltklikker jeg på den printer så kommer jeg ind i det vindue der
plejer at vise hvilke jobs der ligger klar til print eller er i gang
med at printe. Det var det vindue jeg troede at du havde en Add-knap i
og det er det vindue jeg havde regnet med at man bare kunne droppe en
*.prn-fil i, men det fungerer ikke hos mig.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 17:57

> med at printe. Det var det vindue jeg troede at du havde en Add-knap i
> og det er det vindue jeg havde regnet med at man bare kunne droppe en
> *.prn-fil i, men det fungerer ikke hos mig.

Nej, printerkonsollen er et selvstændigt program, man får det når pagepro
1100l driverne installeres.
Har lige prøvet det du siger.
Ser umiddelbart ud til at man kan trække filer hen i det vindue og (måske)
få dem printet ud.
Plejer at komme et stort Ø, hvis træk og slip ikke er supporteret.
Men den kan ikke printe min fil.

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 18:12

Leony skrev:

> Har lige prøvet det du siger.
> Ser umiddelbart ud til at man kan trække filer hen i det vindue og
> (måske) få dem printet ud.

Hvis jeg gør det så får jeg en dialogboks op på skærmen med følgende
indhold: »Denne fil har ikke et tilknyttet program, der kan udføre
denne handling. Opret en tilknytning i Mappeindstillinger i Kontrol-
panel« og det er så det jeg har gjort med min lille batchfil og så
virker det ved at dobbeltklikke på en *.prn-fil, som jeg vil mene at
det burde gøre som standard i Windows, men nej. *.prn-filer er ikke en
kendt filtype som standard, så Windows ved ikke hvad den skal gøre med
filtypen.

> Plejer at komme et stort Ø, hvis træk og slip ikke er supporteret.
> Men den kan ikke printe min fil.

I Win2000 kommer der et Ø ved mig hvis jeg prøver at trække filen ind i
selve printervinduet, altså dette vindue:
<http://www.wol.dk/~hijklm/win2000/printervindue.gif> Hvis jeg derimod
trækker *.prn-filen hen over printernavnet i Kontrolpanel > Printere,
så får jeg ovenstående besked med at filen ikke er registeret.

I WinXP virker træk og slip ind i printervinduet. Her kommer der ingen
Ø som tegn på at jeg ikke kan trække og slippe, men når jeg slipper så
får jeg igen beskeden med at *.prn-filer ikke er associeret med et
program.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 18:34

> [...]
> Ø som tegn på at jeg ikke kan trække og slippe, men når jeg slipper så
> får jeg igen beskeden med at *.prn-filer ikke er associeret med et

Det er det samme her (XP), vi må vist bare konstatere at det ikke virker.

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 15:26

rasmus carlsen skrev:

> [...]
> virke. Der sker desværre blot det, at maskineriet siger, at den
> valgte fik ikke er en GDI ... hvad betyder det?`

Jeg ved ikke hvad GDI betyder, men det kan tænkes at referere til
GDI-printere, for det er der faktisk noget der hedder.
<http://www.webopedia.com/TERM/G/GDI_printer.html>

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du mener med printerconsollen
og 'add file' for det synes jeg ikke jeg kan finde noget der hedder.
Ikke fordi jeg bruger det så meget, men det undrer mig at man ikke
blot kan tage en *.prn-fil og så droppe den over sit printerikon
inde i kontrolpanelet. Hvis jeg gør det så får jeg at vide at det
kan man ikke og at jeg skal bruge et program til at åbne printfilen
med og udprinte fra og så ryger ideen med printfiler jo lidt, efter
min mening. PRN-filer er slet ikke associeret med noget som helst i
Win2000/XP og det synes jeg er mærkeligt. Dog har jeg løst det vha.
en lille batchfil.

Batchfilen har jeg givet følgende indhold:
copy %1 lpt1 /b

Den har jeg så smidt ind i min Windows-mappe og derefter har jeg
prøvet at lave en *.prn-fil ved at printe til fil fra et eller andet
tilfældigt program. Den *.prn-fil dobbeltklikker jeg så på og WinXP
siger at den ikke ved hvilket program den skal åbnes med og her har
jeg så valgt mit batchfil og har så samtidig bedt WinXP om at den
skal bruge den batchfil hver gang. Det virker som det skal. Jeg kan
nu blot dobbeltklikke på en *.prn-fil og den bliver sendt direkte
til printer og skrevet ud, men hvis der som standard findes lettere
metoder i WinXP så hører jeg da gerne om det.

Madsen.