Model til en simulator til elektriske kre~
Fra : Filip Nicolaisen

Dato : 10-04-02 13:09

Hej alle.

Jeg skal i gang med at udvikle en simulator, der kan bruges i forbindelse
med undervisningen i el-lære. Problemet er, at jeg har lidt svært ved at se
hvordan man kan opbygge en model, der gør det muligt at forbinde forskellige
komponenter (modstande, batterier, transistore m.v) så man bagefter kan få
programmet til at foretage nogle beregninger på ens opstilling. Så hvis der
er nogen der har noget kode der minder om min problemstilling, eller kender
til et sted hvor jeg kan finde noget inspiration må i meget gerne svare
tilbage. Min ide går p.t. på, at det skal opbygges i form af en
træ-struktur, hvor man så kan gennemløbe denne, og foretage sine beregninger
undervejs.

Venlig Hilsen
En der har brug for hjælp.

Fra : Morten

Dato : 10-04-02 13:27

Filip Nicolaisen wrote:
> [...]
> tilbage. Min ide går p.t. på, at det skal opbygges i form af en
> træ-struktur, hvor man så kan gennemløbe denne, og foretage sine beregninger

Jeg har været med til at lave noget tilsvarende, et system der
simulerede flowet i en række kemiske process operationer (flashing,
distillation, mixer, osv). Vi betragtede hver enhed som havende
N inputs og M outputs (N+M kanaler). Hver kanal har en veldefineret
type der afhænger af komponenten. Vi lavede en controller der modtog
en komponent, fex. en mixer (2 input, 1 output), hvorefter den
promptede for en ny komponent der skulle håndtere dens output. Slut
produktet blev en graf hvor den endelige applikation prompter for
input til den første komponent (graf root node), hvorefter man kunne
'steppe' igennem hele processen og se data fra alle outputs.

Problemstillingen er den samme som din. Det er vel i princippet blot
et puslespil, hvor der er et endeligt antal brikker der kan placeres
efter en given brik. Kerne i systemet er en controller der kan håndtere
input/output typer og relatere dem til passende komponenter.

Jeg har stadig koden som et Visual C++ projekt, det er længe siden,
men du kan få den hvis du har lyst, jeg stiller dog ingen garantier
for noget som helst :)

Mvh Morten

Fra : Peter Lind

Dato : 11-04-02 01:46

"Filip Nicolaisen" <filipn@ruc.dk> wrote
> [...]
> komponenter (modstande, batterier, transistore m.v) så man bagefter kan få
> programmet til at foretage nogle beregninger på ens opstilling.

Hejsa...

Jeg arbejde med at lave en simulator til digitale kredsløb sidste efterår,
og fandt over en ganske interessant side: http://www.cs.mun.ca/~donald/
En gut der har skrevet både en Bachelor thesis og en Master thesis om
kredsløbs simulation, og faktisk kommer med nogle ret gode forslag.
Han har også lavet et program digitcl, i C++, som jeg har taget mig den
frihed at oversætte til Java, sådan nogenlunde da.
Du kan hente sourcekoden til min oversættelse på
www.peterlind.dk/digisim.zip - den skulle gerne virke, jeg har ikke rørt det
i et halvt års tid...

Men jeg ved ikke hvor gode ideerne er i forbindelse med analoge kredsløb,
hvor tiden måske ikke lige kan deles op i diskrete enheder. Men jeg mener da
at source-koden til SPICE stadig er tilgængelig, og måske kan den hjælpe
lidt (jeg har ikke selv set sourcen, kun brugt programmet). Jeg mener at det
bliver leveret med de fleste Linux distributioner idag, og ellers så findes
det ihvertfald på Aminet (til den gode gamle Amiga). Google er din ven...

Håber det kan hjælpe dig lidt mere på vej.

mvh
Peter Lind