Forbedre hastighed hvordan?
Fra : P.Sørensen

Dato : 10-04-02 10:56

Hej, - da jeg synes, mit system arbejder for langsomt overvejer jeg, hvad
jeg skal gøre. Processoren er en 1400 mhz AMD, bundkortet "DFI AD72SN rev.
A. vt8366-8233"), og grafikkort Geforce 2mx 100/200. 512 mb ddr ram, 30 gb
harddisk, windows XP home (da).
Hvis jeg skifter til en hurtigere processor, i størrelsesordenen 2000 mhz,
ville det så hjælpe væsentligt? Skal bundkortet så også skiftes - og hvad
foreslåes? Den langsomme hastighed kommer til udtryk ved langsom startup tid
(ca. 3 min.), langsom fremkomst af ikoner osv. Jeg HAR kørt speeddisk og en
masse andre vedligeholdelses programmer, uden synderlig forbedring.
Hvad foreslår "panelet"??
Preben

--
Windows XP home DA, 1400 mhz AMD, 512 mb ram, 30 GB HD.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 10-04-02 12:20

> [...]
> A. vt8366-8233"), og grafikkort Geforce 2mx 100/200. 512 mb ddr ram, 30 gb

Ellers et udemærket system du der har.

Det svageste led er formodentlig disken - Men du skriver jo ikke hvilken
model det er.

Det næstsvageste led er formodentlig grafikkortet.

> Hvis jeg skifter til en hurtigere processor, i størrelsesordenen 2000 mhz,
> ville det så hjælpe væsentligt?

Nej du vil sikkert ikke mærke nogen forskel, med mindre du er hardcore
gamer - og så havde du sikkert et andet grafikkort - eller med mindre du
bruger din PC til meget beregningstunge opgaver.

> [...]
en
> masse andre vedligeholdelses programmer, uden synderlig forbedring.

Hvis det kun handler om opstartstid ville jeg kigge efter om maskinen står
og leder efter andre computere på et netværk som ikke er tilsluttet.

Men for bedre svar skal du nok beskrive dine problemer bedre. Jeg tænker her
på:
-Er det kun under opstart
-Virker det som om maskinen fryser
-Og andre symptomer som måtte kunne hjælpe til at bestemme kilden til
problemerne

Claus

Fra : P.Sørensen

Dato : 10-04-02 12:53

> Det svageste led er formodentlig disken - Men du skriver jo ikke hvilken
> model det er.

Er det harddisken du mener?
I så fald er det en "Quantum Fireball ct 20 30", på ca. 30 GB, delt op i 4
partitioner.

> Det næstsvageste led er formodentlig grafikkortet.

Okay, bruger nu ikke pc`en til store spil el .lign, men dog f.eks.
Photoshop.

> Hvis det kun handler om opstartstid ville jeg kigge efter om maskinen står
> og leder efter andre computere på et netværk som ikke er tilsluttet.

Jeg har 2 pcèr på min netværk herhjemme. De er forbundet med et
netværkskort i hver, og så det blå kabel imellem.
Derudover har de også hver et netkort for forbindelse til min adsl linie.,
altså 2 netkort i hver maskine. Og de er ikke nødvendigvis tændt samtidig,
hvis det har noget at sige?? (Det er alm. 100/10 kort)

> Men for bedre svar skal du nok beskrive dine problemer bedre. Jeg tænker
her
> på:
> -Er det kun under opstart

Nej, omend jeg synes opstartstiden er lige lovlig lang. Den starter først
normalt, så ligesom stopper den efter ca. 1:15. Så sker der noget et minuts
tid senere, hvor jeg kan høre (se) at den bl.a. checker A:drevet. Stilhed
igen. Og så op mod de 3 minutter, så kommer resten af ikonerne frem på
processlinien, bl.a. Norton antivirus og firewall, hvilke jeg bruger som
tegn på, at nu er pcèn klar (da de er de sidste, der kommer frem).

> -Virker det som om maskinen fryser
Ikke under arbejdet, men kun som ovenfor beskrevet under opstart.
> -Og andre symptomer som måtte kunne hjælpe til at bestemme kilden til
> problemerne

ja, det jeg nævnte med at når man vælger f.eks. kontrolpanelet, så kommer
siden godt nok frem, men ikonerne klikker på èn efter èn, hvilket jo også
tager (lidt) tid.Man ser dem først som windows standard ikoner, og så først
kommer selve det individuelle billede. Ikke at det er et stort problem, men
dog symptomatisk for pc`en hastighed, ville jeg mene.

Håber du kan bruge disse info - ellers spørg igen. Jeg regner med at
"handle" i morgen, så jeg skal jo finde ud af, hvad jeg bedst kan gøre.
Preben

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 14:21

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
minuts
> tid senere, hvor jeg kan høre (se) at den bl.a. checker A:drevet.

Måske der scannes for virus, det kan sikkert slås fra.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 14:24

> [...]
> harddisk, windows XP home (da).
> Hvis jeg skifter til en hurtigere processor, i størrelsesordenen 2000 mhz,

Det kommer an på hvad du bruger din computer til.
Hvis du bare skal surfe, tekstbehandle og lægge 7-kabale, så vil det ikke
gøre den store forskel.
Hvis du derimod redigerer video, renderer 3D billeder eller lignende, så vil
du helt klart kunne mærke en forskel.
Det kan jo selvfølgelig også bare være du leder efter en undskyldning for at
købe nyt.