Nyheder på Fousing.dk
Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 10-04-02 10:12

Hej Gruppe

Så er resultatet af de lange vinterafteners arbejde klar til offentlig
beskuelse.
Et person index indeholdende 2163 personer som alle har det til fælles at de
er nævnt i Fousing Sogns kirkebøger og/eller folketællinger.
Index'et samt andet godt fra sognet kan ses på www.fousing.dk

Nu er jeg jo kun et menneske så det ville være noget af et lykketræf hvis et
index på den størrelse kunne laves fejlfrit i første forsøg, derfor - støder
du på noget som du synes ser mystisk ud så send mig en mail, så tjekker jeg
det straks i kilderne som jeg har lige ved hånden.

Mange hilsner - og god fornøjelse!
Rikke F. Ravn

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-04-02 01:11

Rikke F. Ravn skrev:

>Så er resultatet af de lange vinterafteners arbejde klar til offentlig
>beskuelse.

Det er trist, men jeg kan altså ikke finde rundt på den.
Forsiden starter, og al tekst ligger i en klump oppe i venstre hjørne
på 1 linie på 4-5 cm.s længde.
Det folder sig efterhånden ud, og der er en fin forside.
Jeg vælger så Kirkebøger, men der sker intet.
Jeg prøver højreklik og Åbn.
Noget åbner, men jeg ved ikke sikkert hvad, for det overskrives straks
af forsiden igen.
Jeg skimter noget, der er et link og trykker - og havner på Opasias
fejlside, der tror, jeg har stavet forkert.

Er det bare mig?
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

www.aner.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-04-02 01:39

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er trist, men jeg kan altså ikke finde rundt på den.

> Er det bare mig?

Ja, Kaj, den kritik fortjener Rikkes fine arbejde ikke.

Der er en udmærket systematik og alt er tilgængeligt i den rækkefølge det er
tastet ind.

Man kan måske diskutere layout, valg af wysiwyg-program og brug af
javascript, men i en "normal" browser virker det som det skal.

Rikke skal have både tak og ros.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-04-02 14:58

Poul Erik Jensen skrev:

>Ja, Kaj, den kritik fortjener Rikkes fine arbejde ikke.

Kritik?
Jeg kan ikke navigere og spørger om det er mit problem. Er det kritik?
Jeg bruger Opera, og hvis siden kun virker med IE er det jo
forklaringen.
Måske vil Rikke ligefrem gerne vide, hvis nogen har problemer.

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 11-04-02 15:07

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote in message

> [...]
> forklaringen.
> Måske vil Rikke ligefrem gerne vide, hvis nogen har problemer.

Ja det vil jeg faktisk gerne vide! For så må jeg jo prøve at finde en
løsning så alle kan få glæde af siden.

Jeg har selv testet den i IE 5.5 og 6.0 samt Netscape 6.1 og der virker den
uden problemer.

Kaj, med det link til site_map.html som nu ligger på forsiden, kan du da se
kirkebøgerne og folketællingerne?

mvh
Rikke F. Ravn

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-04-02 16:08

Rikke F. Ravn skrev:

>Ja det vil jeg faktisk gerne vide! For så må jeg jo prøve at finde en
>løsning så alle kan få glæde af siden.

Det var jo det, jeg regnede med.

>Kaj, med det link til site_map.html som nu ligger på forsiden, kan du da se
>kirkebøgerne og folketællingerne?

Ja. Der er et eller andet sjovt med noget 'skyggetekst' med det
virker.
Er du interesseret, vil jeg gerne maile dig en skærmdump, så du kan
se, hvad jeg mener.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-04-02 16:19

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

> Kritik?
> Jeg kan ikke navigere og spørger om det er mit problem. Er det kritik?
Undskyld, men ja, det kan altså nemt misforstås som negativ kritik, al den
stund den er fremsat i et offentlig forum i den form den fremstår.

> Jeg bruger Opera, og hvis siden kun virker med IE er det jo
> forklaringen.
Havde du oplyst det sammen med din kritik, så havde sagen jo været
anderledes - men jeg vil stadig mene at det er en helt personlig oplysning
fra dig til Rikke og burde derfor ikke være sendt i et offentlig fora, men
direkte til Rikke, der naturligvis er glad for at blive oplyst herom.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-04-02 18:17

Poul Erik Jensen skrev:

>Undskyld, men ja, det kan altså nemt misforstås som negativ kritik, al den
>stund den er fremsat i et offentlig forum i den form den fremstår.

Ingen grund til undskyldning. Du har da ret til at mene det.
Selvfølgelig er den fremsat offentligt. Det var jo 'offentligheden'
jeg spurgte.

>Havde du oplyst det sammen med din kritik, så havde sagen jo været

Ikke forstået. Regner du med alle bruger IE?

> [...]
>fra dig til Rikke og burde derfor ikke være sendt i et offentlig fora, men
>direkte til Rikke, der naturligvis er glad for at blive oplyst herom.

Og Rikke kunne svare på, om andre havde problemer?

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-04-02 21:59

> Ingen grund til undskyldning.
Jo, for jeg misforstod dit indlæg som negativt - og det var det jo ikke.
Nærlæst kan jeg godt se det var henvendt til publikum.

> Ikke forstået. Regner du med alle bruger IE?
Nej - men når man som du bruger et langt mindre udbredt alternativ var det
måske på sin plads du nævnede det - som forklaring på du ikke havde samme
forhold som en væsentlig mariotet - naturligt uforstående overfor dit
problem.

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 11-04-02 07:48

> [...]
> --
> Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

Kære Kaj

Der er nu blevet tilføjet et link på forsiden til en side hvorpå der er
links til alle sider på fousing.dk, så skulle der være mulighed for alle for
at se hvad der er på siden.

mvh
Rikke F. Ravn

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-04-02 15:02

Rikke F. Ravn skrev:

> [...]
>links til alle sider på fousing.dk, så skulle der være mulighed for alle for

Det gjorde forskellen for mig.
Nu kan jeg bladre i det.

Jeg vil også give dig roser for siden Rikke, men jeg gik ud fra, du
gerne ville vide, hvis der var problemer for enkelte.

Fra : Janni Christensen

Dato : 11-04-02 07:43

Allerførst: FLOT arbejde, Rikke! Absolut et eksempel til efterfølgelse Jeg ville ønske, jeg havde tiden til at gøre sådan et stykke arbejde (og kunne læse gotisk ordentligt!).

Vedr. navigering på siden: jeg kan se, at Rikke bruger en version af Thomas Brattlis javascript fra 1999. Der er kommet en nyere version (2001), som tager højde for nyere browserversioner (Netscape 6 og MSIE 6), mens folk med Netscape 4.x også stadig kan være med.

Jeg bruger selv den nyere version på min hjemmeside www.jcweb.dk/Slaegt/ , og det plejer at fungere i Netscape 4.x og 6 samt MSIE 5, som er det, jeg har på min egen computer og kan checke op imod.

--
Mvh.
Janni Christensen

Fra : Robert Piil

Dato : 11-04-02 16:34

On Thu, 11 Apr 2002 08:42:35 +0200, "Janni Christensen"
<christensenjanni@hotmail.com> wrote:

>Jeg bruger selv den nyere version på min hjemmeside www.jcweb.dk/Slaegt/ , og det plejer at fungere i Netscape 4.x og 6 samt MSIE 5, som er det, jeg har på min egen computer og kan checke op imod.

Din navigering virker heller i Opera.

Generelt er det en meget dårlig ide at basere navigering på java eller
javascript, hvis man gerne vil ud til alle. Der bør som minimum være
en alternativ navigationmulighed.

Frames (eller rammer på dansk) er ligeså skidt, det er dog en mere
subjektiv holdning.

--
Robert Piil
http://piil.org