Hvor placeres cykler bedst ?
Fra : Lone & Søren Trelbor~

Dato : 10-04-02 08:14

Bag på campingvognen bekymrer mig lidt, da det strider mod alle regler om
pakning af campingvogn (højt og langt fra akslen), Er det ikke bedre at få
dem på taget af bilen ?

Søren

Fra : PHK

Dato : 10-04-02 09:14

"Lone & Søren Trelborg" <soren.trelborg@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Bag på campingvognen bekymrer mig lidt, da det strider mod alle regler om
> pakning af campingvogn (højt og langt fra akslen), Er det ikke bedre at få
> dem på taget af bilen ?

Jeg havde samme problemstilling for nogle år siden.

Som du selv nævner - bag på campingvognen ... nahh! Jeg kørte i starten med
mit fortelt der, det er ikke godt. Vogntoget havde meget nemt ved at komme i
pendulsvingninger, så det blev flyttet ned i bagagerummet på bilen. Det gav
to fordele - vægt på bilen og vægt væk fra en af de farlige steder.

Man kan vælge at anbringe cyklerne foran på campingvognen. Det er IMHO lidt
bedre, men husk at skele til hvor meget campingvognen vejer. Eller rettere:
Husk at veje din ferielæssede campingvogn og se, om den kan bære det. Vores
kan ikke, til trods for at den har plads til 350 kg´s velfærd.

Beregn 15 kg pr. cykel og lidt til cykelstativet foran på campingvognen. Har
du børn, så beregn stadig 15 kg pr. cykel, de når forbavsende hurtigt en
alder, hvor de begynder at køre på 15 kg´s cykler, vores dreng på 9 år er
begyndt.

Det er vindmodstandsmæssigt en fordel, at de står foran på campingvognen.
Skal de op på taget, skal du regne med et forøget benzinforbrug. Da vi
monterede 4 cykler på vores bil og en air-con på taget af campingvognen (en
gammeldags, men billig model, der fylder godt på taget og vel nærmest ligner
en turboraketmotor med intercooler:)), gik vi fra 8,8 km på literen til 7,5
på vores ture til Italien.

Vælger du at montere på bilen, skal du igen checke vægten - kan bilen klare
det inden for totalvægten, kan bilen klare det inden for den
vægtbegrænsning, der er for brug af taget? Beregn 15 kg for stativ og
holdere og selvfølgelig stadig 15 kg pr. cykel.

Vælger du at medtage bagage ud over vægtgrænserne, så skal du vide at
tyskerne giver kørselsforbud ved overvægt. Du får lov til at køre videre,
når vogntoget vejer det den må, så det er noget med aflæsning, indtil
pengene passer. RAT træls at skulle efterlade 10 kg Lallemand, 20 kg
dybfrost og 2 cykler med cykelholder på en tysk rasteplads :)

--
_
|_|