Havareret generator, Mercruiser 170
Fra : Frederik B Olesen

Dato : 09-04-02 18:13

Hej
Jeg har en totalt havaret generator på min Mercruiser.
Da renovering tilsyneladende ikke er mulig, og da nyprisen i Dk ligger
omkring 10000 (uha), vil jeg gerne høre om nogen har erfaring med
udenlandske forhandlere, som kan skaffe billige dele.
Eller hvis du kender en "mirakelmager" indenfor renovering af generatorer
(stator+rotor) hører jeg også gerne nærmere.
Mvh Frederik

Fra : @ndersson

Dato : 09-04-02 20:38

"Frederik B Olesen" <frederik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller hvis du kender en "mirakelmager" indenfor renovering af generatorer
> (stator+rotor) hører jeg også gerne nærmere.

Hej Frederik

Prøv Athur's Bilelectrik på Avedøre Holme.. jeg kan ikke huske den rigtige
adresse men post nr. er 2650 Hvidovre så den er til at finde på www.krak.dk
han er ihvertfald gammel i gårde.

Hilsen
Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-02 08:59

> [...]
> Eller hvis du kender en "mirakelmager" indenfor renovering af generatorer
> (stator+rotor) hører jeg også gerne nærmere.

Hvad med at finde ud af, hvilken type generator, det er. Jeg har da mange
gange fundet een som passede, selv om der ikke stod original producent på.

Claus

Fra : Ole

Dato : 13-04-02 23:49

Så vidt jeg husker er din motor med minus til stel -den er altså ikke
topolet, derfor skal du prøve at tage din gamle generator med til en lavpris
bil-reservedels forhandler, de kan sandsynligvis hjælpe dig. Priserne ligger
omkring 1000-1500kr.
En generator til marinebrug er rasende dyr (specielt den topolede type),
forskellen ligger mest i den ekstra isolation, og da du naturligvis holder
dit motorrum tørt og rent, kan du roligt bruge en standard model. Det kan
være, du bliver nødt til at skifte generatoren lidt oftere. Jeg har selv
brugt en bilgenerator i min båd i 5 år uden problemer.
En bådmekaniker vil altid sælge dig en marinegenerator fordi han står med
aben, og bliver kaldt en dårlig mekaniker, hvis generatoren ikke kan klare
miljøet, og han har solgt en billig type.
Hvis du hellere vil have den repareret, så prøv Bosch, Ketner eller enhver
autoelektriker.
--
Hilsen Ole

Mail til: o.n.l@mail.dk -de tre z'er fjernes.

Fra : Frederik B Olesen

Dato : 14-04-02 14:01

Ok, jeg skulle måske have nævnt at generatoren på netop disse årgange (ca
85-87) er lidt speciel!
Flere steder kaldes det "Mercruicers biggest failure ever".
Generatoren er ikke en "normal generator", men består af en stor rotor, med
perm. magneter som sidder direkte på krumtappen. Jeg kan derfor ikke
umiddelbart bruge en alm. marine gen.
Men men...jeg har fundet ud af at nogle firmaer laver "konverteringskit",
med nye remskiver og beslag, så man kan montere en "almindelig" gen.

Hvis nogen kan henvise til en dansk forhandler af disse konverteringskit,
hører jeg gerne nærmere..

mvh Frederik
Happy boating