Hund med menneske problem *s* (langt)
Fra : Joys Jmnbvczz

Dato : 09-04-02 16:54

Hejsa

Der findes jo ikke problemhunde kun hunde med menneske problemer *G*
så min overskrift kunne ikke være anderledes.

Vi har jo 2 vapper (1 Golden, Taija og 1 Amsatff, Milka "dampbarnet",
begge tæver).Vores Amstaff har vi før (stadig) problemer med at hun
løber væk.

Jeg har haft det oppe før og blev anbefalet at sætte en laaaaaang snor
på hende og lade hende løbe "løs" .. kalde på hende og hvis hun ikke
reagerede og fortsatte med at løbe så skulle jeg stoppe hende ved at
træde på snoren. Når hun er kommet ved indkald har hun fået ROS og
hundeguffer. Det skal jo være sjovt at komme til moar.
Hun er slet ikke knyttet af flok instinktet til Taija i den situation.
Hver hund er sig selv nærmest...

Det er blevet prakitiseret gennem nogle måneder men ikke med speciel
effekt. Hun har et par gange været så super hurtig at hun har nået at
smutte væk... med den laange snor flagerne efter sig, men de følger at
vi skulle ud og lede efter hende, hvor hun har fået viklet sig ind i
buske o.lign. Så hun er stadig snor hund

Vi er så heldige at vi har heste stående et sted hvor der er 2 hunde (1
schæfer han på 6 år og en sct bernhard han på 8 md) og herude kan hun
løbe løs og lege med de andre hunde, de "slåsser", sover, leger, snuser,
hygger, æder hestepære *yark*, ruller i halm, finder mus osv. De er bare
blevet bedste venner. Vi arbejder en del, hveranden uge er de alene
hjemme 5 timer og hver anden uge er de alene 9 timer (desværre, men
nogen skal jo betale hundemande) og vi har lavet en super aftale med
stalden, nemlig at vi kører dem i dagpleje, i stalden, den uge vi er væk
9 timer. Den anden uge har vi dem selv med i stalden både formiddag og
aften. Udover stalden i nogle timer står det 4x lufteture á ca. 30 min.
bla. i skoven og på legepladsen, hvor vi bruger legeredskaberne til at
kravle under, over og igennem. (og nej vi *høm høm'er* ikke på
legepladsen, der er overstået før vi går derover)
En agilitybane har vi desværre ikke i nærheden ej heller hundeklub
endsige træner.

Om dagen når de er alene hjemme er de (desværre) lukket inde i køkkenet,
men ynglingstæpper, hundekurv, tyggeben, bustercube( til trods for den
ikke bruges) med udsigt til verdenen udenfor.
De er lukket inde fordi Milka mener at sko, sofaer, videobånd,
sengetæppe, tøj, bøger osv. er farlige ting, der skal ædes inde mor og
far kommer hjem.
Vi har vendet os til at *sådan er det bare*.
Vi har trænet ... prøvet at gå fra dem i 5 min og komme tilbage.. en våd
sko i hundekurven... gå 5 min komme tilbage ingen ting lavet.... øge det
og ende med at gå 5 timer komme tilbage ingen ting lavet... gå 30 min..
videobånd ædt, reolen's nederste hylde tømt for bøger, som er blevet
*nærlæst*

MEN det egnetlige problem (som vi har lige nu) nu er hun begyndt at
finde ud af at der er meget sjovere nede i skoven Hun får færten af
et eller andet og pist væk er hun.... 2-4 timer senere passer det hende
at komme tilbage og der venter selvfølgelig ROS og hundeguffer.... Når
vi kommer ud til stalden, så springer hun ud til vennerne leger med
dem... kommer hen til os, får lidt guf, leger videre og kikker sig
omkring (menneskene er for langt væk til de kan nå mig) og pist væk er
hun.... for øjenene af os. Det er forår og en masse nye og spændende
dufte og lyde fra skoven lokker jo en del, men sommeren igennem vil det
jo være sådan..... skal vi bare "finde os i" at hun er snor hund eller
??? gode råd søges.

Vi har snakket om at "sende hende væk"... til folk der er mere hjemme,
som har masser af energi til hende, 10 tdl land med agititybane... *g*

På nogle punkter er Milka meget klog (tror vi *g*)og man kan se at hun
tænker over ting... fx. prøvede hun at hoppe ind i den ene udendørs
boks, hvor vi har hestene, der er ca. 150-160 cm højt, men hun ville der
ind... det gik ikke fra siddende hop (men det var tæt på) så hun søgte
runde for at se om der var noget hun kunne stå på eller lign. Der stod
en sulky op ad væggen, som hun lige var henne og stå på, men den var for
ustabil, så var der en kasse... op og stå på den... kikke og måle
afstand, men den var for langt fra væggen.

På andre punkter er hun ikke så kvik... en lille ting som *dæk* har hun
ikke lært... hun "nægter" pure at *dække*. Når hun sitter og man tager
guffen mellem hendes forben og frem, rejser hun sig og går efter. sit
igen og en gang mere... rejser sig og går efter. Sit, bliv, spring, over
osv går fint.... hun er åbenbart for kvik til os....

Det er lidt underligt for hun er meget kontaktsøgende... hun skal altid
røre ved os. Når hun ligger i sofaen er det ikke ved siden af os... næææ
det er oven på og når hun ligger ved Taija forgår det også overpå
hende... hun kan ikke ligge alene... det skal være ovenpå. Når vi kører
bil (hvilket de begge er vilde med) så skal hun lige ligge hovedet på
sædet så hun rører een. Undtagen når der kommer en hund på vejen, så er
huj ved at hoppe ud gennem ruden.

Alt i alt en kærlig hund både med mennesker og andre dyr... der er ikke
ondt skabt i hende...

Det blev et langt lidt rodet indlæg, men når man først kommer igang, så
er det svært at stoppe.

Hilsner Joy og vapperne

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 10-04-02 16:36

Hej Joys, sikke et langt brev, jeg vil gerne svare på det men giv mig lige
tid;)))

jANNIE