Hvor stor bil til alperne ???
Fra : Pernille og Anders

Dato : 09-04-02 16:14

Vi har en 1,8 bil og er meget tæt på at købe en campingvogn med totalvægt på
1300 kg.

Er der nogen der har erfaringer med sådan størrelse bil til kørsel gennem
kassel bakker og alperne ??? Jeg bliver meget glad for svar da det
væsentligt for os ikke at disponere dette forkert.

Bilen (Ford modeo) må gerne trække 1400 kg og 1300 kg uden det kræver
kørekort. Men det er noget surt hvis man skal hænge på en bakke et sted med
en udbrændt motor eller blot ikke kunne trække vognen op.

Hilsen

Pernille

Fra : Sune

Dato : 09-04-02 16:53

"Pernille og Anders" <pernille.anders@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har en 1,8 bil og er meget tæt på at købe en campingvogn med totalvægt

> 1300 kg.

Vi var turen over Alperne via Kasselbakkerne i sommers med en Kia Clarus 1.8
stationscar med en campingvogn med en totalvægt på 1375 kg.
5 mennesker, kasse på taget og i øvrigt godt pakket.
Og turen gik forrygende godt. Ingen problemer med at komme over nogen
steder. OK hvis stigningerne blev meget slemme, gik det for en kort tid
langsomt, men acceptabelt.
Hvis jeg skulle gøre købet om, ville jeg nok have valgt en 2.0, men er dog
tilfreds men den bil jeg har.

Kia'en har nogenlunde samme moment (152) som en Mondeo 1.8 (158) (Mondeoen
er en smule stærkere ) men Mondeoens maxmoment ligger ved lavere
omdrejninger.
Eller sagt på dansk - Mondeoen burde klare det lidt bedre en min. Jeg ville
ikke frygte turen.

For interesserede kan ses en sammenligningsliste på :
http://www.campingferie.dk/h21_biler/s/hvad_maa_bilen_traekke.asp

--
Held og lykke med turen
Sune

Fra : PHK

Dato : 09-04-02 17:53

> [...]

> 1300 kg.
>
> Er der nogen der har erfaringer med sådan størrelse bil til kørsel gennem

Vi har været over både Alperne og Brenner-passet flere gange med vores
Mondeo 1,8 årgang 94. Campingvognen må veje 1.500, og det gør den skam uden
problemer :) Også bilen vejer til med fortelt og cykler på taget :)

Kassel kan klares i 3. gear med en 65 km/timen på de stejleste steder eller
80 km/timen i 2. gear på de stejleste steder.

> [...]
med
> en udbrændt motor eller blot ikke kunne trække vognen op.

Ingen problem. Sørg for at skifte olie umiddelbart før turen ud, så det ikke
er gammel motorolie, der brænder det vand i olien af, der altid samler sig
der.

Du kan køre uden om Kasselbakkerne, idet du stort set følger en flod. Se på
kortet, du skal følge B27.

--
_
|_|

Fra : Pernille og Anders

Dato : 09-04-02 20:02

Mange tak for det beskrivende svar.

Jeg kan læse at du ved hvad du taler om. Vi vil nu trygt lede videre i den
vægt kategori.

HIlsen

Pernillle

Fra : Jan

Dato : 11-04-02 19:37

Hej

Jeg kører selv med en Mazda 626 1.8 og en Wilk 530 Tipi Vognens egenvægt er
1150 kg total 1500 kg og jeg har været over nogle af de pas man ikke må køre
med campingvogn, det går også fint man skal bare tænke på at gå et eller to
gear ned, måske tre når der skal ske noget, men jeg vile dog lige tjekke
hvilke omdrejninger bilen går med hved den hastighed i normalt køre, Min
Mazdatrækker best fra 3000 omdrejninger og op efter hvilket er = 95 eller
mere. Jeg køre selv normalt omkring 110 kmt, vel at mærke i 4 gear, da bilen
ikke kan klare det i femte.......køre jeg langsommer skal der skiftes meget
gear hvilket jo godt kan være lidt træls, der skal også gerne være lidt at
give af.

Hilsen Jan

Fra : Pernille og Anders

Dato : 11-04-02 21:42

Py-ha der er mange ting man skal tænke på. Nu har vi købt vores nye vogn en
Dethleffs 510 tk med totalvægt på 1350 kg, så det er rart at høre de gode
fif om hordan vi skal kæmpe os over bakkerne..... Det er jo alt andet lige
nemmere hvis vi havde råde til en 2.6 l bil meeeeen det har vi altså ikke..!
Vi nøjes med at sukke efter de store biler ned gennem tyskland.

Fra : berit.rene

Dato : 13-04-02 21:23

En af mine kamerater kørte før i tiden ford ganada og køre idag mondeo og
har ikke problemer med at trække vognen men der imod med at bil og vogen vil
sejle selv med tip lift og hvad man ellrers kan købe af extre udstyr til
stabilisering og det hjelper ikke en dyt.

Mvh. René

Pernille og Anders <pernille.anders@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a94s9b$iee$1@sunsite.dk...