Eheim 2228 eller 2229
Fra : Henrik og Heidi

Dato : 01-02-01 18:31

Hej

Jeg skal have ny pumpe/filter til et 530 Liters akvarie.

Jeg har vil have en udvendig pumpe og mener at Ehiem 2228 eller 2229
skulle klare mit Ciklide akvarium. (Malawi Ciklider)

Hvilken model er bedst til mit brug Malawi Ciklider
Prisforskellen er "kun ca. 200 kr."
Er det merprisen værd at vælge 2229 fremfor 2228.

Mvh
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 02-02-01 03:08

"Henrik og Heidi" <heidifrederiksen@worldonline.dk> skrev:

> Jeg skal have ny pumpe/filter til et 530 Liters akvarie.

Samme akvarie som jeg har Tropheus i. :)

> [...]
>
> Hvilken model er bedst til mit brug Malawi Ciklider
> Prisforskellen er "kun ca. 200 kr."
> Er det merprisen værd at vælge 2229 fremfor 2228.

Personligt vil jeg ikke mene det. Jeg tror ikke at de her
våd/tør filtre har så stor en effekt som de ønsker at
bilde os ind. Skulle jeg vælge ville jeg afgjort tage 2228.
Det er forøvrigt den pumpe jeg selv har på mit 530 og
du kan overhovedet ikke høre den kører! Så heldig er
du nok ikke med 2229. Den står jo hele tiden og tømmer
og fylder sig selv, og jeg tvivler på at det foregår helt
lydløst. (Correct me if i´m wrong!)

Noget der undrer mig er følgende:
<http://www.aquanett.no/eh2228.htm >
Udtalelse: »Sirkulerer 750 liter/time.«

<http://www.aquanett.no/eh2229.htm >
Udtalelse: »Sirkulerer 550 liter/time.«

Begge opgives dog til 1050 ltr/time, så hvordan skal
den egentlig forståes!?

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 02-02-01 18:37

Jeg giver Madsen helt ret i dette.
Jeg har selv en våd/tør/termo filter 2329 samme som 2229 men med varmelegeme
i min 720 l Akvarie.
Men sammen med denne har jeg en 2226 for at kunne filtre og give bevægelse
nok.
Jeg ville vælge en 2328 idag istedet for 2329.
Da man kan høre våd/tør filtret specielt når det lige er ren gjort, når det
har kørt i ca
1 uges tid kan jeg ikke høre det for min luf pumpe, den er der kun for en
syns skyld.

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 03-02-01 00:00

Generelt bør man undgå filtre med varmelegeme da det ødelægger
bakteriefloraen i filtret.
Mvh Klaus

Fra : Madsen

Dato : 03-02-01 00:50

"Klaus Peter Nielsen" <lineogklaus@nielsen.mail.dk> skrev:

> Generelt bør man undgå filtre med varmelegeme da det ødelægger
> bakteriefloraen i filtret.

Nå!! Den havde jeg ikke hørt før.
Er det noget der er dokumenteret, eller er det bare ren
spekulation? :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 03-02-01 02:45

Klaus Peter Nielsen <lineogklaus@nielsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:95fdun$10hk$1@news.cybercity.dk...
> Generelt bør man undgå filtre med varmelegeme da det ødelægger
> bakteriefloraen i filtret.
> Mvh Klaus

OK....! Det overrasker mig en smule - Hvorfor?

Det eneste argument, skulle være, at varmelegemet "skyder over", altså at
varmelegemet i perioder er betydelig varmere end vandet, for at så
efterfølgende at kunne holde en længere pause - Dette mener jeg dog ikke er
tilfældet da varmeudvekslingen mellem vand og varmelegeme sker hurtigt og
faktisk meget hurtig, hvis varmelegemet sidder et sted med hurtig strømmende
vand.... Som f.eks. i et filter!

KH Allan

Fra : Soeren Rasmussen

Dato : 06-02-01 10:03

Hej Madsen

Jeg har en 2227 (våd/tør til 350l uden varme), som godt nok er en mindre
model, men den er helt lydløs. Jeg ved ikke om den store model støjer mere,
men jeg tvivler, da de er ens bortset fra højden og 3 kassetter istedet for
2.

Derudover laver filteret rigeligt bevægelse i mit 128l akvarie ... det er
som et normalt filter mellem tømningerne, men det laver en kraftigere
bevægelse i hele akvariet når det tømmes. Jeg tror ikke det er nødvendigt
med en ekstra pumpe til at skabe bevægelse, hvis man har et våd/tør filter.

mvh Søren

Fra : Madsen

Dato : 06-02-01 13:19

"Soeren Rasmussen" <swr@if-com.com> skrev:

> [...]
> men jeg tvivler, da de er ens bortset fra højden og 3 kassetter istedet for

Hej Søren,

Ok. Jeg snakkede også udelukkende ud for teorien, da jeg aldrig
har set eller hørt et våd/tør filter i drift. Jeg forestillede mig bare
at det måtte larme mere end det almindelige Pro filter, men det
gør det jo tilsyneladende ikke så. Tak for info. :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)