automatisk index i directories (newbie)
Fra : Nicolaj Schweitz

Dato : 09-04-02 12:33

Jeg vil gerne lave en side der, af sig selv, laver et index over
et dir. og dets underbiblioteker (ikke på samme side).

Ideen i det er at jeg vil kunne blive ved med at fylde filer ind
i bibliotekerne uden at skulle sidde og skrive html'en om.

Der er masser af scipts derude, men jeg vil helst skrive det
selv. Jeg aner bare ikke hvor jeg skal starte...

Nic..

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Søren Nielsen

Dato : 09-04-02 13:26

Du skal kigge lidt nærmere på funktionerne
http://dk.php.net/manual/en/function.opendir.php
http://dk.php.net/manual/en/function.readdir.php
http://dk.php.net/manual/en/function.closedir.php
Som gør at kan åbne et katalog. F.eks. opendir(".") for at kigge i
kataloget, hvor dit php-script er.

Med funktionen
http://dk.php.net/manual/en/function.is-dir.php
Kan du checke om filnavne fundet med readdir() er kataloger og derfor
skal undersøges. F.eks. med en ny opendir() eller med
http://dk.php.net/manual/en/function.chdir.php
som skifter aktuelle katalog.

Der er mange andre nyttige funktioner:
http://dk.php.net/manual/en/ref.filesystem.php
http://dk.php.net/manual/en/ref.dir.php

God fornøjelse!

PS: Husk på at dit php-script nok har udvidede rettigheder i forhold til
den besøgende surfer.

Søren Nielsen
news@n-crypt.dk

Fra : Ulrik Kold

Dato : 09-04-02 21:03

Nicolaj Schweitz wrote:
> [...]
>
> Der er masser af scipts derude, men jeg vil helst skrive det
> selv. Jeg aner bare ikke hvor jeg skal starte...

Sorry, jeg ser lige bort fra din sidste sætning og sender den her ud til
usenet. Det er den stump, jeg selv bruger på min interne server uden
netadgang. Den spytter filer og mapper ud som et link på listeform.

---- kode start ----
<?
$handle = opendir('.');
echo "<ul>";
while (($file = readdir($handle)) !==false) {
if (is_dir($file) && $file != "." && $file != "..") {
}
}
echo "</ul>";
closedir($handle);
?>

---- kode slut -----

Håber du kan bruge det her i forbindelse med noget af det andet, nogen
har sendt. God arbejdslyst.

..kold, der ved, at Nikolaj, gerne selv ville skrive noget kode.
--
Hi! I'm your friendly neighborhood signature virus. -|- www.ulrikkold.dk
Copy me to your signature file and help me spread! -|- mig@ulrikkold.dk