Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon T70 objektiver
Fra : Peter Joergensen

Dato : 01-02-01 15:22

Hejsa!

Jeg har fået et ældre Canon T70 kamera. Jeg er blevet lidt bidt af
fotografering (på hobbybasis), for billederne bliver jo noget flottere
end med et lommekamera. Jeg har endda investeret i et brugt
tele-zoomobjektiv, som jeg fandt ved et tilfælde.

Problemet: Den mindste brændvidde er 50mm (std. objektivet), og
indimellem mangler jeg en kortere brændvidde. Men hvad skal man gå
efter? Og hvor finder man det? Det kan jo nok ikke betale sig at ofre
for meget til sådan et gammelt kamera.

På forhånd tak og med venlig hilsen,
Peter Jørgensen

Fra : Erik Agertoft

Dato : 01-02-01 17:26

On Thu, 01 Feb 2001 14:22:18 GMT, Peter Joergensen <peterj@kom.auc.dk>
wrote among other things:

>Jeg har fået et ældre Canon T70 kamera.
Sådan ét har jeg også, og det har jeg været MEGET tilfreds med.

>Problemet: Den mindste brændvidde er 50mm (std. objektivet), og
>indimellem mangler jeg en kortere brændvidde. Men hvad skal man gå
>efter?
Jeg har en zoom med en brændvidde mellem 35 - og 70 mm.
Det er det objektiv, jeg bruger mest. Det er velegnet til mange
optagelser, både ude og inde.
Men du skal jo først gøre dig klar, hvad du vil fotografere, før du
kan finde ud af, hvad du vil gå efter.

>Og hvor finder man det? Det kan jo nok ikke betale sig at ofre
>for meget til sådan et gammelt kamera.
De originale objektiver var af FD-serien.
Men tag kamerahuset med til fotohandlerne og se, hvad de har.
Det må da være muligt at opstøve mange brugte, billige objektiver til
det kamera, som det da godt kan betale sig at ofre lidt håndører på.

Mvh
Erik

Fra : Fotografering.org

Dato : 01-02-01 17:42

> [...]
> Det må da være muligt at opstøve mange brugte, billige objektiver til
> det kamera, som det da godt kan betale sig at ofre lidt håndører på.

Absolut - der må helt sikkert være meget brugt Canon udstyr at finde rundt
omkring.

Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Peter Joergensen

Dato : 08-02-01 12:03

Hej igen.

Erik Agertoft wrote:
> Jeg har en zoom med en brændvidde mellem 35 - og 70 mm.
> Det er det objektiv, jeg bruger mest. Det er velegnet til mange
> optagelser, både ude og inde.

Jeg har nu fundet et objektiv (på nettet) som hedder:

Sigma CA 28-70mm blænde 3.5-4.5

til 495kr. Vil det passe til mit Canon T70 kamera (måske det er det 'CA'
antyder)?

> Men tag kamerahuset med til fotohandlerne og se, hvad de har.

Det er desværre på Sjælland og jeg bor i Jylland.

Med venlig hilsen,
Peter Jørgensen.

Fra : Erik Agertoft

Dato : 08-02-01 19:12

On Thu, 08 Feb 2001 12:02:54 +0100, Peter Joergensen
> [...]

> Sigma CA 28-70mm blænde 3.5-4.5
>til 495kr. Vil det passe til mit Canon T70 kamera (måske det er det 'CA'

Jeg ved ikke, om det passer.
Kan man ikke spørge forhandleren?

Personligt ville jeg nu i første gang se mig om efter et originalt,
brugt Canon-objektiv. Bare for at finde ud af, hvad de koster.

Og så har jeg i øvrigt haft MEGET dårlige erfaringer med en Sigma 135
mm tele, som jeg en gang havde. Men det er mange år siden, og jeg kan
bare have været rigtig uheldig.

Bortset fra det, tror jeg, du kan få stor fornøjelse af et "28-70mm
blænde 3.5-4.5 objektiv".

Mvh
Erik

Fra : Fotografering.org

Dato : 10-02-01 12:44

> Jeg har nu fundet et objektiv (på nettet) som hedder:
> Sigma CA 28-70mm blænde 3.5-4.5
> til 495kr. Vil det passe til mit Canon T70 kamera (måske det er det 'CA'
> antyder)?

CA betyder sikkert Canon. Men du må hellere checke.
Objektivet er sikkert meget fint til dit brug.

> Det er desværre på Sjælland og jeg bor i Jylland.

Der må da stå masser af brugt Canon rundt om hos fotohandlerne i Jylland. Ud
og kig ...

Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Mads Pedersen

Dato : 08-02-01 21:29

"Peter Joergensen" <peterj@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indimellem mangler jeg en kortere brændvidde. Men hvad skal man gå
> efter? Og hvor finder man det? Det kan jo nok ikke betale sig at ofre

Med ganske lidt tålmodighed kan du få suppleret op med lidt forskelligt,
f.eks. 28mm, 35mm, 135mm og med lidt tålmodighed også en 200mm. Hvis du
_vil_ have originalt udstyr kommer det nok til at tage lidt længere tid (og
koste lidt mere uden at jeg dog kan give dig noget bud på hvor meget), men
det kan absolut stadigvæk lade sig gøre.

I øvrigt : det er ganske rigtigt et gammelt kamera, men det tager ganske
glimrende billeder. Jeg har selv haft et af slagsen i...bumbum...ca. 10 år,
hvor det har tjent mig rigtigt godt.

For nylig investerede jeg så i et Canon EOS 50E. Desværre kan jeg ikke bruge
de gamle objektiver (med manuel fokus) på det nye kamera (med autofokus),
men selv hvis jeg kunne det ville jeg have beholdt T70eren. For det første
indbringer gammelt fotoudstyr (i hvertfald i _den_ aldersklasse) ikke de
store penge, og for det andet (og vigtigst!) er det et godt kamera uden de
store dikkedarer.

Afsluttende vil jeg da ønske dig alt muligt held og lykke med din nye hobby,
men pas på : du har netop trådt de første skridt ned ad stien mod den sikre
narkomani der er kendt under navnet fotohobby. Den vil tage alt din tid og
få dig til for evigt at tænke i motiver hver gang du ser en udsigt, et
ansigt, en bygning eller hvad som helst der minder derom.

--
Mvh Mads, absolut talentløs amatørfotograf
----