MS Windows
briani 27239
Æ,Ø og Å mangler
Fra : Torben

Dato : 08-04-02 21:23

Jeg er blevet bedt om hjælp fra en bekendt til at få hans computer til at
skrive æ,ø og å igen da det er blevet væk !!
Jeg har tjekket config.sys og autoexec.bat og der ser det hele rigtigt ud,
så har jeg prøvet at bytte keyboard.sys og country.sys med nogle fra en
start disk men det afhjælper ikke problemet
Er der en der har en løsning til dette problem ??

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 08-04-02 21:34

"Torben" <torbenejsing@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> start disk men det afhjælper ikke problemet
> Er der en der har en løsning til dette problem ??

Har du lidt oplysninger om styresystem? Er det i en kommandoprompt
bogstaverne ikke kan vises? Står der noget andet, eller er de bare væk? osv.

Vh
Peter

Fra : Torben

Dato : 08-04-02 22:09

> Har du lidt oplysninger om styresystem? Er det i en kommandoprompt
> bogstaverne ikke kan vises? Står der noget andet, eller er de bare væk?
> [...]
Det er Windows 95 der er på maskinen og det er en 25 Mhz processor med 12 MB
ram. det er måde i dos-promt og i alle andre programmer det er galt ! Hvis
der startes op på en startdisk er der ikke noget problem, disken er ikke
lavet på den maskine

Vh Torben

Fra : Madsen

Dato : 08-04-02 22:31

Torben skrev:

> [...]
> det er galt ! Hvis der startes op på en startdisk er der ikke
> noget problem, disken er ikke lavet på den maskine

Så vidt jeg husker så skal det se sådan her ud:

Config.sys:
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Autoexec.bat:
mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865
LH keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Du kan også vælge Codepage 850.

Stien til display.sys, country.sys osv. skal selvfølgelig passe hvis
filerne er placeret et andet sted på computeren.

Madsen.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 08-04-02 22:37

> [...]
> mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
> mode con codepage select=865
> LH keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Er det mig der husker helt forkert eller er linierne i Autoexec.bat kun
nødvendige hvis man skal boote i DOS-tilstand?

Vh
Peter

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 00:29

Peter Hindsgaul skrev:

> Er det mig der husker helt forkert eller er linierne i
> Autoexec.bat kun nødvendige hvis man skal boote i DOS-tilstand?

Hmm, jeg mener at kunne huske at det også havde indflydelse på om man
kunne skrive æ, ø og å i Win95, men det er muligt at det kun var i
Win3.x det var sådan. Husker i hvert tilfælde at jeg kæmpede med det en
overgang i Windows-et-eller-andet.

Madsen.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 09-04-02 00:33

> [...]
> kunne skrive æ, ø og å i Win95, men det er muligt at det kun var i
> Win3.x det var sådan. Husker i hvert tilfælde at jeg kæmpede med det en

Jeg tror det er sådan det var. Win 3.1 var en skal over Dos. Dos var en del
af Win95.
Men det hjælper vist desværre ikke Torben

Vh
Peter

PS Husker du så også hvilket mareridt det kunne være at få en printer til at
skrive spec. ø?

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 00:36

Peter Hindsgaul skrev:

> Jeg tror det er sådan det var. Win 3.1 var en skal over Dos. Dos
> var en del af Win95.

Det kan godt være at du har ret.

> Men det hjælper vist desværre ikke Torben

Nej, det tyder ikke på det, men det skal virke i DOS hvis det rigtige
tegnsæt er indlæst. At det ikke gør det undrer mig meget.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 00:58

Peter Hindsgaul skrev:

> PS Husker du så også hvilket mareridt det kunne være at få en
> printer til at skrive spec. ø?

Glemte lige at svare på dette. :)

Nej, det har jeg ikke kæmpet med. Jeg fik en printer på et langt
senere tidspunkt end min første pc. Min første printer var en HP
inkjet. En ordentlig klump af en printer, men den kørte fint og
havde ikke problemer med tegnsættet.

Madsen.

Fra : scn

Dato : 08-04-02 21:42

> [...]
> start disk men det afhjælper ikke problemet
> Er der en der har en løsning til dette problem ??

et gæt kan være at der er ændret i landestandarder i kontrolpanel - international

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Torben

Dato : 08-04-02 22:14

Er prøvet hjælper ikke !!

Torben

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 08-04-02 22:22

> Er prøvet hjælper ikke !!
>
> Torben

Først: Gider du svare under det du svarer på, ellers bliver tråden hurtig
uoverskuelig, og muligheden for hjælp mindre.

Dernæst: Har du også kontrolleret tastaturopsætningen i kontrolpanel?

Har du prøvet at boote til kommandoprompt (DOS-tilstand), altså fra
Harddisk, ikke fra startdisketten?

Og hvad sker der når du gør det?

Venlig hilsen
Peter

Fra : Torben

Dato : 08-04-02 23:21

"Peter Hindsgaul" <hindsgaul@tdcspaceremove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dernæst: Har du også kontrolleret tastaturopsætningen i kontrolpanel?
>
> Har du prøvet at boote til kommandoprompt (DOS-tilstand), altså fra

Jeg har nu prøvet at lave de to filer selv og det hjælper heller ikke
det er lige meget om det er i dos eller notepad der er ikke noget æ,ø og å
jeg har prøvet at tilføje det danske tastatur i kontrolpanelet men det
bliver slettet og lavet om til engelsk med det samme man klikker på ok, selv
om jeg har valgt det som standardtastatur !!!
Jeg er helt blank på dette område, man kan heller ikke installere windows
oven i, det vil det ikke !!

Torben

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 08-04-02 23:25

> [...]
> om jeg har valgt det som standardtastatur !!!
> Jeg er helt blank på dette område, man kan heller ikke installere windows

Det er mystisk.

Et par skud i tågen:

Er det en dansk Windows 95?
Kan der være installeret noget Nixpille-agtigt software?
Kan den hverken _vise_ eller _skrive_ æ, ø og å?
Kan de relevante filer i C:\windows og c:\windows\system (tror jeg) være
skrivebeskyttet (win.ini system.ini og så kan jeg ikke huske om der er
andre?

Venlig hilsen
Peter

Fra : Torben

Dato : 08-04-02 23:38

> [...]
> Kan de relevante filer i C:\windows og c:\windows\system (tror jeg) være
> skrivebeskyttet (win.ini system.ini og så kan jeg ikke huske om der er

Ja det er meget mystisk !! Jeg må indrømme at jeg ikke ved om det er en
dansk version af W95.
Den kan hverken skrive eller vise det !
Jeg vil prøve at tjekke de filer du skriver dem har jeg slet ikke tænkt på,
men nu er det vist blevet min senge tid så fortsættelsen får i først imorgen
!!

Mange tak for hjælpen såvidt
Torben

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 00:34

Torben skrev:

> Jeg har nu prøvet at lave de to filer selv og det hjælper heller
> ikke

Du har altså redigeret Config.sys og Autoexec.bat på c-drevet (ofte i
roden af c), og valgt at du vil gemme dem så filerne bliver ændrede, og
derefter har du genstartet?
Kan du se at den indlæser tegnsættet ved opstart? Den skulle gerne
udføre 'mode con codepage prepare' og 'mode con codepage select' på
opstartsskærmen inden Windows starter.

Madsen.

Fra : Torben

Dato : 09-04-02 18:52

> [...]
> Kan du se at den indlæser tegnsættet ved opstart? Den skulle gerne
> udføre 'mode con codepage prepare' og 'mode con codepage select' på

Ja det var lige det jeg gjorde men det hjalp heller ikke, så jeg gik i seng
og sov på det !
Resultatet blev at jeg har formateret den og lagt det ind igen efter lidt
bøvl med en driver til cd-rom drevet.
I skal dog have mange tak for den store hjælp i har ydet
Det var med lidt adrenalin i blodet det med at formatere da det kun er en
2xx MB harddisk, det er sku ikke så tit man har fat i så lille en maskine !!

Mange mange tak til jer alle sammen

Torben