komprimering?
Fra : CT

Dato : 08-04-02 20:59

Jeg har et lille spørgsmål.

Jeg sad den anden aften og lavede noget java, og skulle pakke nogle gamle
eksempler ud.
Og så begyndte jeg, at undre mig over hvordan det virker?
Nå det skal pakkes, er der jo noget der skal skæres væk.
Det kan da ikke være bit for bit?

Fra : Brian Matzon

Dato : 08-04-02 21:30

"CT" <hej@med.dig> wrote in message news:a8ssns$14v1$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Og så begyndte jeg, at undre mig over hvordan det virker?
> Nå det skal pakkes, er der jo noget der skal skæres væk.
Off Topic
tjek:
http://www.faqs.org/faqs/compression-faq/

/Brian Matzon

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 08-04-02 23:06

CT <hej@med.dig> wrote:
> [...]

> Og så begyndte jeg, at undre mig over hvordan det virker?
> Nå det skal pakkes, er der jo noget der skal skæres væk.

http://www.google.com/search?hl=en&q=Hufmann+compression

Du kan evt. tage "I feel lucky"...

Martin
--
"At blive voksen er mangel på fantasi."
   Kim Scumacher

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-02 11:21

Martin Ehmsen <ehmsen@imada.sdu.dk> writes:

> http://www.google.com/search?hl=en&q=Hufmann+compression

Huffman komprimering er ikke saa effektiv som de algoritmer der bruges
i fx zip. Her leder man efter gentagne strenge, og erstatter
gentagelserne med en henvisning til den tidligere forekomst.

Specielt med tekst giver dette godt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 09-04-02 11:57

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:
> Huffman komprimering er ikke saa effektiv som de algoritmer der bruges
> i fx zip. Her leder man efter gentagne strenge, og erstatter
> gentagelserne med en henvisning til den tidligere forekomst.

Hvem har sagt noget om effektivitet????

Jeg valgte bare at henvise vedkommende videre til Huffman(n)
komprimering, af den simple årsag, at det er let at forstå og let at
implementere (hvis han skulle få lyst til det).
Desuden, så gav mange af de sider jeg henviste til, gode beskrivelser af
komprimerings problematikkerne og løsninger generelt.

Martin

Fra : The MaXx

Dato : 09-04-02 15:50

> [...]
> Desuden, så gav mange af de sider jeg henviste til, gode beskrivelser af
> komprimerings problematikkerne og løsninger generelt.

Helt sikkert.
Huffmann er glimrende til at lære om komprimering, og så derefter fortsætte
med LZW.
Begge to er nemme og sjove at implementere.
Og nej i begge eksempler kører du på bytes (ikke bit)... (så vidt jeg
huske... længe siden).

The MaXx

Fra : CT

Dato : 09-04-02 15:56

Det er rigeligt med svar...
Jeg prøver bare at lærer noget nyt hver dag.

Jeg ville bare have en ide om hvordan det fungere.
Jeg kan se, at det må have noget at gøre med hvilken ascii karakter der
forekommer mest, og at de kan opbygges som et slags binært træ osv.

jeg takker mange gange.