Mere sterelisering..
Fra : Claus og Pia Lihme

Dato : 01-02-01 13:18

Hej allesammen..

Nå... som I jo ved, skal mors fhv. baby.. nu voksne mis stereliseres.. I dag
ringede jeg så rundt til vores tre lokale dyrlæger for at høre pris osv.. Og
nu må I så hjæpe mig..

Min "private" dyrlæge - altså der hvor jeg altid er kommet, tog de 1400 for
selve indgrebet, og 1600 hvis hun også skulle øretatoveres.

En anden (Gimlinge ) tog 1300 incl øretatovering, og en tredje havde en
pakkeløsning til 1650 for indgreb, tatoo, og smertebehandling, fordi hun
sagde at man nu gav pincellin osv med hjem fordi man havde opdaget at det
lindrede kattens smerte meget.. Erfaringer ??? Jeg spurgte ikke de to
andre, om smertelindring med hjem...

Nu er det så jeg spørger jeg.. Hvad skal jeg vælge ?? min økonomi siger mig
den billigste.. Men på den anden side ønsker jeg jo også at det skal være så
smertefrit for min lille Domino, som muligt. Jeg kender ikke de to andre
klinikker, bortset fra at jeg ved at Gimlinge er billig, og jeg har ikke
hørt nogle dårlige erfaringer med dem.

Smertebehandling, er det almindeligt nu, og er den sansyneligvis med i de to
andres priser også ?? Er den "nødvendig" ?? Hjæææælp !! Og det skal jo også
gøres snart.. Og hvad med vægten.. hun har lidt hænge-vom i forvejen..

Hilsen Pia

--

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Pia : Pia@lihme.com

Look at my cats, quilts and other stuff at:
http://albums.photopoint.com/j/AlbumList?u=404324

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-02-01 14:37

Hej Pia

Mine hunkatte har aldrig fået nogen form for antibiotika eller
smertebehandling efter kastration. De har været lidt ømme de første par
dage, ellers har jeg ikke kunnet mærke noget på dem.

Om hun skal blive tykkere efter indgrebet er jo op til dig. Måske skal du
give light foder og måske skal du give i afmålte småportioner, og du skal
lege mere med hende for motionenes skyld.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-01 23:34

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse news:95bogr$n15$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> smertebehandling efter kastration. De har været lidt ømme de første par
> dage, ellers har jeg ikke kunnet mærke noget på dem.

Hej Nina

Er du helt sikker på det ? Så vidt jeg ved giver alle
dyrlæger da et skud antibiotika i nakken på både
hunkatte og hankatte efter kastration. Men man ser
det selvfølgelig ikke blive gjort, da det er i
forbindelse med operationen.

--
Hilsen Helle
You know it's time to shave your legs when the cat uses them for scratching behind its ears.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-02-01 02:14

Hej Helle

Det kan godt være de har fået et skud, men jeg har aldrig fået piller med
hjem.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-02-01 16:08

d. 01/02/01 13:18 skrev Claus og Pia Lihme på Claus@lihme.com i artiklen
> [...]

> sagde at man nu gav pincellin osv med hjem fordi man havde opdaget at det
> lindrede kattens smerte meget.. Erfaringer ??? Jeg spurgte ikke de to

Vores siamisser fik også antibiotika efter sterilisationen - en sprøjte i
klinikken og så piller i nogle dage efter derhjemme. Det var nu ikke
penicillin, vist snarere en slags sulfa. (Kan ikke huske navnet, det var det
der, der skummer om munden på katten, hvis man kommer til at ridse pillens
overflade. Og ridse dem gjorde man selvfølgelig i "kampens hede" for at få
djævelskabet ned i katten. Rædselsfuldt at se sine misser fare rundt med
fråde om munden - jeg var glad for at jeg var advaret om det af dyrlægen!)
Der var nu ingen der kaldte det smertebehandling. Det var for at forebygge
en evt. infektion inde i kattene efter indgrebet. Men måske kan man sige at
hvis man forhindrer betændelse, så sparer man også katten for smerter... Kan
det være sådan de har ment?
1300 kr. pr. kat var hvad vi gav på Amager (Dragør), heri var inkluderet
både øremærkning og vaccination - og selvfølgelig medicin til efter
behandling og en kontrol med fjernelse af suturer efter - var det 10 eller
14 dage?. For 2 katte på en gang blev det 2300 kr. alt i alt ("mængderabat"
. Det her ligger 3 1/2 år tilbage, så det er måske nok lidt dyrere nu?
Held og lykke med hende...

Mange hilsner
Ann R

Fra : Heidi Høegh

Dato : 02-02-01 06:58

Claus og Pia Lihme <Claus@lihme.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:95bk8t$5rs$1@news.inet.tele.dk...
> [...]

også
> gøres snart.. Og hvad med vægten.. hun har lidt hænge-vom i forvejen..

Hej Pia
Da vores lille mis skulle steriliseres var jeg med under hele indgrebet, og
snakkede i den forbindelse med dyrlægen om netop smertebehandling. Hun
fortalte at det var et meget omdiskuteret emne, og at det var meget
forskelligt hvad de forskellige dyrlæger gik ind for. Men hun gik altså ind
for smertebehandling efter et indgreb, og jeg fik nogle smertestillende
piller med hjem som min lille kat fik de første par dage.
I øvrigt fortalte hun at man før havde gået ud fra at katte ikke havde
smerter efter en operation, men at undersøgelser havde vist det modsatte. I
virkeligheden kan man vel sige at det faktisk er ren logik, hvorfor skulle
en kat ikke have smerter efter et indgreb. Jeg er selv blevet opereret og
det er vel ikke for sjov at man får morfin med hjem, jeg var ihvertfald
yderst taknemmelig for at jeg fik smertebehandling.
Jeg vil altid vælge at mine katte har mulighed for at få noget
smertestillende og jeg syntes du skal vælge det samme uanset pris. Jeg skal
måske lige tilføje at der ikke var tale om pencilin (for det fik hun på
operationsbordet i et skud i nakken) men simpelthen smertestillende piller.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh