Næste års Oscar...
Fra : Wertigo

Dato : 08-04-02 15:57

2 uger efter Oscaruddellingen er det tid til igen at se fremad. Til næste
års uddeling that is :)

Her kommer så min top 30 over mulige kandidater til Bedste film - i
prioriteret rækkefølge. Selvfølgeligt er det bare pjat, da ingen rigtigt kan
sige noget endnu (ingen af filmene har haft premiere), men jeg har faktisk
tænkt lidt over listen, og jeg ville blive overrasket, hvis ikke et par
stykker af filmene bliver nomineret for et eller andet. De fleste film er
med på listen pga. instruktøren (17 film i top 20 har en Oscarnomineret
instruktør), men også skuespillerne og subjektet er taget i betragtning. Et
par eksempel: Martin Scorseses storfilm ligger nr. 1 pga. Scorsese, Rob
Marshalls Chicago ligger nr. 2 pga. Miramax og arven efter Bob Fosse (der
oprindeligt skrev Chicago og navngav All That Jazz efter en af sangene
heri), mens Alexander Paynes About Schmidt ligger nr. 3 primært pga. Jack
Nicholson. Til gengæld ligger P.T Andersons nye film "kun" nr. 27 pga. at
den har Adam Sandler (!) i hovedrollen, mens Spielbergs Minority Report
ligger nede som nr. 26, fordi filmen ser mørk og actionpræget ud (ikke lige
The Academys kop te).

I kan selvfølgeligt også bare tage listen som mit alternative preview over,
hvad man kan forvente af gode (selv om dette ikke altid er en selvfølge mht.
Oscar) film i de kommende år.

1. Gangs of New York (Martin Scorsese)
2. Chicago (Rob Marshall)
3. About Schmidt (Alexander Payne)
4. The Road to Perdition (Sam Mendes)
5. Dogville (Lars Von Trier)
6. The Life of David Gale (Alan Parker)
7. LOTR: The Two Towers
8. The Human Stain (Robert Benton)
9. Catch Me If You Can (Steven Spielberg)
10. Hollywood Ending (Woody Allen)
11. Adaptation (Spike Jonze)
12. Confessions of a Dangerous Mind (George Clooney)
13. Ararat (Atom Egoyan)
14. All or Nothing (Mike Leigh)
15. S1MONE (Andrew Niccol)
16. 8 Mile (Curtis Hanson)
17. The 25th Hour (Spike Lee)
18. Hoffman/Max (Menno Meyjes)
19. It's All About Love (Thomas Vinterberg)
20. About a Boy (Chris Weitz, Paul Weitz)
21. The Hours (Stephen Daldry)
22. Four Feathers (Shekhar Kapur)
23. Sunshine State (John Sayles)
24. Full Frontal (Stephen Soderbergh)
25. The Importance of Being Earnest (Oliver Parker)
26. Minority Report (Steven Spielberg)
27. Punchdrunck Knucle Love (P.T Anderson)
28. Heaven (Tom Tykwer)
29. Solaris (Steven Soderbergh)
30. The Final Curtain (Patrick Harkins)

Sandsynligvis er der en god del af disse film et flop, men mon ikke der
kommer nogle positive overraskelser også? Og når jeg tænker på hvilke film,
som jeg bevidst (fx et par åbenlyse blockbusters) har udeladt fra listen, så
ligner det et rigtigt fedt filmår.

MvH Mikkel
Næste år, så husk på, at I hørte det her først: "On the QT. Off the record.
And very hush-hush"...

Fra : Kasper Bang

Dato : 09-04-02 13:38

Og det er selvfølgelig Woody Allen, som er vært. Husk det var her, I
hørte det først...

MVH/Kasper