Kan jeg brug f.eks. 11.5px fontstørrelser ~
Fra : SM

Dato : 08-04-02 15:53

Jeg har det problem at min design bliver smadret hvis jeg sætter
fontstørrelsen op til 12 - og 11 er for lille, har jeg fået at
vide.
Kan man bruge decimaler, eller på anden vis bruge
halve-størrelser eller noget i den retning??
Tak for hjælpen,

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 08-04-02 19:07

SM wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg har det problem at min design bliver smadret hvis
> jeg sætter fontstørrelsen op til 12 - og 11 er for lille,
> har jeg fået at vide.

Du kan jo overveje at bruge enhederne "em" eller "%" istedet for
pixels - saa kan brugerne jo bare selv regulere stoerrelsen saa
det passer til deres oejne.

> Kan man bruge decimaler, eller på anden vis bruge
> halve-størrelser eller noget i den retning??

Ja, du kan sagtens benytte decimaler - 11.5px eller 0.70em eller
67.5% er alle mulige angivelser.

Mvh
Jonas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-04-02 19:52

Mon, 8 Apr 2002 14:52:57 +0000 (UTC), skrev SM
<smarcussen@hotmail.com>:

>Kan man bruge decimaler, eller på anden vis bruge
>halve-størrelser eller noget i den retning?

Tilsyneladende ja (11.5), hvorfor prøver du ikke bare?

Husk at angive, hvad font-size kal px, pt., em, %, bananer
eller...

Men det er generelt en dårlig ide, at lave en så
pixelnnøjagtighedkrævende side.

Bl.a. forhindrer du svagtseende i at forstørre teksten.

Men design kommer jo altid foran indhold og brugeregnethed.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-04-02 21:08

"SM" <smarcussen@hotmail.com> skrev:

> Jeg har det problem at min design bliver smadret hvis jeg sætter
> fontstørrelsen op til 12 - og 11 er for lille, har jeg fået at vide.

Hvis dit design er så fintfølende over for så lille en ændring er det dit
design der er noget galt med.

Tænk på at alle browsere ikke viser skriftstørrelse fundstændig ens -
og så skal du igen fuske med 0.1 pixel op eller ned - det holder ikke i
længden

> Kan man bruge decimaler, eller på anden vis bruge halve-størrelser

Ja!

Har du et link til siden så vi kan se hvorfor det er nødvendigt?

--
Allan

Fra : Tak for svarene - me~

Dato : 09-04-02 09:24

Jeg glemte at sige at jeg har prøvet med de der pokkers decimaler
men kan ikke se en størrelsesforskel i browseren, derfor var i
tvivl (bruger Dreamweaver og IE6).
Ja - brugervenlighed længe leve, men lige nu har jeg altså
problemet og ingen tid til at lave designet om, det kan jeg først
gør om et par mdr efter eksamenerne.....
Tak for jeres forslag!!

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 09-04-02 09:51

wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg glemte at sige at jeg har prøvet med de der pokkers
> decimaler men kan ikke se en størrelsesforskel i browseren,
> derfor var i tvivl (bruger Dreamweaver og IE6).

Det er ikke sikkert der er en forskel! Nogle gange springer
browsernes visning af font-stoerrelser ligesom i intervaller. Der
kan ogsaa sagtens vaere forskel fra browser til browser.

> Ja - brugervenlighed længe leve, men lige nu har jeg altså
> problemet og ingen tid til at lave designet om, det kan jeg
> først gør om et par mdr efter eksamenerne.....

Naar du faar tid, saa proev at udforske mulighederne for at bruge
SSI (og evt. ASP eller PHP) til at inkludere en header og footer paa
alle sider. Paa den maade kan man aendre alle sider paa en gang -
vaeldig smart! Saa tager det kun faa minutter at aendre sit design.

Mvh
Jonas