Q: Børnesikring af internettet ?
Fra : Nikolaj

Dato : 08-04-02 14:42

Hej Gruppe (Som jeg håber er den rigtige)

Vel vidende at overskriften er utopisk, ville jeg alligevel gerne høre om
der er nogen der har gode råd til hvordan man kan gøre nettet lidt mere
børnevenligt (det drejer sig om IE, men hvis der findes en funktion i en
anden browser kunne det være en mulighed at skifte). Der er to ting jeg
gerne vil opnå:

1) At barnet der sider ved computeren og surfer ikke kan gå ind på porno
eller volds sites (eller kombinationer ). Jeg har slået filtreringen af
indholdet til (klassifikationsfilter) men en hurtig test på et par
pornosites viste at det ikke virkede. Der er åbenbart ingen sites der bruger
de klassifikations systemer. Er der alternativer ?

2) At man på en eller anden måde kan sætte en timerfunktion på puteren, så
han kan være online i f.eks. en time om dagen. Jeg har godt nok aldrig hørt
om et sådant stykke software, men det kunne jo være at det fandtes (eller
hardware).

Det er jo et dilema hvis men gerne vil give sit barn lov til at lære at
bruge internettet (vi skal jo alle den vej) men omvendt ikke vil udsætte
barnet for alle de dårlige ting på nettet. Det kan af praktiske grunde
(husets indretning) ikke lade sig gøre at barnet er under opsyn mens han er
online.

Jeg håber i har nogle gode råd.

Mvh

Nikolaj

Fra : Thore Øivind Snipsta~

Dato : 08-04-02 16:57

"Nikolaj" <nikolaj@**vibede.dk> skrev i melding
> [...]
bruger
> de klassifikations systemer. Er der alternativer ?

1) Norton Internet secutity har en slags barnesikring, men jeg har aldrig
testet den så jeg vet ikke hvordan den fungerer.

> [...]
hørt
> om et sådant stykke software, men det kunne jo være at det fandtes (eller

2) Hos www.stoneware.dk finnes en internettimer som kan hjelpe deg med
dette.

Hilsen Thore Øivind

Fra : Leony

Dato : 09-04-02 10:58

"Nikolaj" <nikolaj@**vibede.dk> skrev i en meddelelse

> Vel vidende at overskriften er utopisk, ville jeg alligevel gerne høre om
> der er nogen der har gode råd til hvordan man kan gøre nettet lidt mere
> børnevenligt.

Vil lige starte med at sige, at jeg ikke har børn og jeg ved godt at meget
er lettere sagt end gjort.

Du kan sikre dig i uendelige mængder vha af forskelligt software Surfwatch,
netnanny (gå ind på en pornoside her står der flere).
Problemet er bare at der hele tiden dukker nye sider op og derfor bliver det
hurtigt et fuldtidsjob at opdatere spærringssoftwaren.

Jeg ved ikke hvor gammel din søn er.
En børnesikring af ovenstående slags kan være en glimrende ide hvis børnene
er under 8 år (giv eller tag år). Når ungerne bliver ældre finder de hurtigt
ud af hvordan den slags sikringer skal undgås, f.eks. vha af en keylogger,
passwordknækker osv. Tit er det ikke noget problem da bør ofte er skrappere
ved tastaturet end deres forældre (ved ikke hvordan det er i dit tilfælde).

Ser din søn TVAvis på DR eller Nyhederne på TV2?

Tit og ofte er det forbudte tit det mest spændende.
Du kan jo ikke gardere dine børn mod det du ikke kan li' på nettet når de er
i skole, fritidsordning, hjemme hos kammerater, på netcafe osv. Derfor vil
de her teste hvad det er de ikke kan se hjemme.
Under alle omstændigheder så er det umuligt at undgå porno/erotik, det er
overalt, i reklamer, tv, Ekstrabladet, internet, på tankstationen,
videoudlejningsbiksen, selv mit yndlingscomputerblad Privat Computer har en
hardcore erotisk sektion på deres forsideDVD (fucking losers).

Og du kan være 110% sikker på at selvom de ikke siger pik og kusse hjemme,
så siger de det i skolen - oftest flere gange om dagen.

En god snak om hvad internet er og hvad man kan finde på det, føler jeg er
den bedste løsning (jeg forbeholder mig ret til at ændre mening når jeg selv
får børn).
Porno bliver han udsat for overalt og hvis han har en sund fornuft så laver
han ikke bomber eller bliver påvirket af vold.

Som sagt i starten så ved jeg godt at meget er lettere sagt end gjort.
Selv folk med tyverialarm bliver udsat for tyveri.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/