MS Windows
briani 27239
Opgradering Win95 -> WinXP
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-04-02 12:21

Hejsa gruppe!

Jeg overvejer kraftigt at opgradere til Windows XP pro i dansk udgave,
specielt da man som studerende kan købe det til omkring 500,- kroner.

Det ser desværre ud til, at den version, man som studerende kan købe,
kun er en opgraderingsversion. Det er i sig selv ikke noget større
problem, men hvad værre er, så ser det på Microsofts hjemmeside ud til,
at Windows 95 ikke er kvalificeret til opgradering. Kan det virkelig
passe? Det virker fjollet, at jeg skal ud og købe Windows 98 først for
at få lov til at opgradere til XP, hvis jeg altså ikke har lyst til at
betale de omkring 3000,- kroner, en fuld XP pro koster.

Et andet problem er, at jeg skal have installeret XP på både min
stationære og min bærbare pc. Hvordan fungerer det, når XP kræver en
masse registrering hos Microsoft for overhovedet at blive aktiveret?

--
Mvh. Peter

Fra : Per Münster

Dato : 08-04-02 13:14

Jeg ved det ikke, men det gør Microsoft givet på 4489 0111

MVH

Per

PS. Ikke al hardware er glad for wxp - faktisk har jeg måttet skrotte en wxp
på min bærbare, fordi den uophørligt gik ned - og det tillige med dramatiske
meddelelser i event-loggen. Så en hurtig lille kontrol på din hw-fabrikants
hjemmeside var måske på sin plads.
Kommer du som jeg ud i bøvl med (i mit tilfælde en bærbar), så løber der
måske også unødvendige omkostninger til afhjælpningsforsøg. I mit tilfælde
var det netop netværkskort - mere ram, nye programmer "und so weiter". CD'en
har et hw/sw kontrolprogram, der kan køres inden installation. Hvis du låner
en wxp, så kan du på forhånd teste din installation for at få at vide hvad
den bliver glad for. Og.... tag så advarslerne alvorligt.

Og så skal du være opmærksom på at der ALTID følger ekstra omkostninger
med., Det kan være nyt netværkskort, ny antivirus, nye hjælpeprogrammer etc.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-04-02 14:55

Per Münster skrev:

> Jeg ved det ikke, men det gør Microsoft givet på
> 4489 0111

Det kunne være, man skulle give dem et kald.

> PS. Ikke al hardware er glad for wxp - faktisk har jeg måttet
> skrotte en wxp på min bærbare, fordi den uophørligt gik ned
> - og det tillige med dramatiske meddelelser i event-loggen.

Øv - det skræmmer mig lidt. Jeg må hellere kigge mig godt for inden. Den
bærbare er en lidt gammel 400 MHz PII Dell Inspiron 3500.

> Og så skal du være opmærksom på at der ALTID følger ekstra
> omkostninger med., Det kan være nyt netværkskort, ny antivirus,
> nye hjælpeprogrammer etc.

Gulp.

--
Mvh. Peter

Fra : Simon Kamber

Dato : 08-04-02 19:24

On Mon, 8 Apr 2002 15:54:44 +0200, "Peter Bjerre Rosa"
<pbro98@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
Har ikke oplevet noget
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Simon Kamber

Dato : 08-04-02 13:23

On Mon, 8 Apr 2002 13:20:38 +0200, "Peter Bjerre Rosa"
<pbro98@hum.auc.dk> wrote:

>Et andet problem er, at jeg skal have installeret XP på både min
>stationære og min bærbare pc. Hvordan fungerer det, når XP kræver en
>masse registrering hos Microsoft for overhovedet at blive aktiveret?
To computere=to licenser:(

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-04-02 14:56

Simon Kamber skrev:

> To computere=to licenser:(

Det virker dybt urimeligt. Sådan plejer det da ikke at være med
software, gør det?

--
Mvh. Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-02 15:11

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> writes:

> Det virker dybt urimeligt. Sådan plejer det da ikke at være med
> software, gør det?

Med Windows er det skam. Naerlaes din licens.

Microsoft har bare besluttet sig til at det skal vaere svaerere at
lave piratinstallationer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Simon Kamber

Dato : 08-04-02 19:24

On Mon, 8 Apr 2002 15:55:58 +0200, "Peter Bjerre Rosa"
<pbro98@hum.auc.dk> wrote:

>Det virker dybt urimeligt. Sådan plejer det da ikke at være med
>software, gør det?
office xo tillader vist to installationer, men eller er det faktisk
kun tilladt med en computer per licens(som regel, resten er
undtagelser)

Fra : Leony

Dato : 09-04-02 11:38

> [...]
> at Windows 95 ikke er kvalificeret til opgradering. Kan det virkelig
> passe? Det virker fjollet, at jeg skal ud og købe Windows 98 først for

Sådan er reglerne nu en gang, dem kan du ikke lave om på.
Hvis du læser i Den Blå Avis er det tit at folk "forærer" Windows 98 væk til
100 kr eller lignende. Køb sådan en.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-04-02 14:38

Leony skrev:

> Sådan er reglerne nu en gang, dem kan du ikke lave
> om på.

Nej, desværre.

> Hvis du læser i Den Blå Avis er det tit at folk "forærer" Windows 98
> væk til 100 kr eller lignende. Køb sådan en.

Jeg har besluttet mig for ikke at opgradere alligevel. Hvis jeg ikke kan
få Windows XP på begge mine maskiner, gider jeg slet ikke. Og det kan
jeg ikke, for man kan kun købe én Windows XP på studielicens, og den må
kun bruges på én af mine maskiner, selvom jeg jo aldrig bruger begge
maskiner på én gang. Hvis jeg vil have XP på min bærbare, skal jeg altså
lige ud og ekstrainvestere 3000,- kroner oven i for en fuld udgave.
Tåbelige regler ...

--
Mvh. Peter

Fra : Deaster

Dato : 09-04-02 14:47

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> begge maskiner på én gang. Hvis jeg vil have XP på min bærbare, skal
> jeg altså lige ud og ekstrainvestere 3000,- kroner oven i for en fuld

Tjaaa, eller være "kold" og smide en "ikke betalt for version" ind. Det kan
du jo gøre med "halvren" samvittighed, for du har jo betalt for den ene.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Simon Kamber

Dato : 09-04-02 18:37

On Tue, 9 Apr 2002 15:47:12 +0200, "Deaster" <frankatcia@hotmail.com>
wrote:

>Tjaaa, eller være "kold" og smide en "ikke betalt for version" ind. Det kan
>du jo gøre med "halvren" samvittighed, for du har jo betalt for den ene.
Det forhindrer microsoft nye licenssystem jo:(

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 10:50

"Simon Kamber" <simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det forhindrer microsoft nye licenssystem jo:(

Det vil de jo gerne have dig til at tro.
Jeg læste om en der foreslog at man i BIOS satte uret til 12:00:00 d.
1/3-2005.
Når Windows er installeret skal den først ifølge Windows først registreres
d. 31/3-2005.
Så stiller man urene i BIOS og Windows til at køre med rigtig tid.
Og man har på den måde 2 år til registrering.

På papiret en OK ide.
Jeg tror dog ikke det virker, da man må håbe at Microsoft har taget højde
for noget så simpelt.
Mon ikke de har en timeserver som tidsstempler installationen via internet
(kan i hvert fald lade sig gøre på ADSL).
Anyways så er det jo en klar overtrædelse af licensbetingelserne, derfor kan
man jo godt udtænke planen.

Fra : Deaster

Dato : 10-04-02 11:22

Simon Kamber wrote:

> Det forhindrer microsoft nye licenssystem jo:(

Nøøh, der findes jo masser af patches og cracks. Og ellers mener jeg ikke
det er noget problem at aktivere XP en 3-4 gange. Min (lovlige) er
ihvertfald blevet aktiveret 2 gange, da jeg skiftede hardware og installede
en gang til.