Højere hastigheder end 2 mbit ?
Fra : Svend Jørgensen

Dato : 08-04-02 12:28

Hej

Hvornår tror i tdc kan tilbyde adsl med 4 mbit ?

--
Svend

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 08-04-02 14:21

It seems Svend Jørgensen wrote:
> Hvornår tror i tdc kan tilbyde adsl med 4 mbit ?

Det kan de allerede og det samme kan de resterende ADSL udbydere. Det
vigtige spørgsmål du bør stille i stedet er hvornår de vil (tilladet det)

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-04-02 14:26

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> writes:

>Det kan de allerede og det samme kan de resterende ADSL udbydere. Det
>vigtige spørgsmål du bør stille i stedet er hvornår de vil (tilladet det)

Lige så interessant et spørgsmål er, hvad prisen bliver. Det vil
nok være meget optimistisk at tro, at den vil blive det dobbelte
af en 2 Mbps.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 14:38

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> skrev i en meddelelse
> Lige så interessant et spørgsmål er, hvad prisen bliver. Det vil
> nok være meget optimistisk at tro, at den vil blive det dobbelte
> af en 2 Mbps.

Hvis produktet overhovedet bliver udbudt bliver det da nok med
sammenlignelige priser til FWA

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : wheeeeeeee

Dato : 08-04-02 15:11

snip

> Lige så interessant et spørgsmål er, hvad prisen bliver. Det vil
> nok være meget optimistisk at tro, at den vil blive det dobbelte
> af en 2 Mbps.

Måske ikke. Men 2Mbps koster jo under dobbelt så meget som 1Mbps.

Fra : Charbax

Dato : 04-04-02 20:33

> Det vil
> nok være meget optimistisk at tro, at den vil blive det dobbelte
> af en 2 Mbps.

nåh nej, 4mbit/s downstream skal selvfølgelig koster et eller andet sted
imellem 20 og 30 tusind kroner.. selvfølgelig. bredbåndet er dyrt derfor
urealistisk og derfor skal vi overhovedet ikke bekymre os om hvor den bliver
af.

Har du nogensinde hørt om ADSL-Boost. 8mbit-boost.

Fra : Snoop

Dato : 08-04-02 21:30

> Har du nogensinde hørt om ADSL-Boost. 8mbit-boost.

8 milibit er da ikke meget. Håber ikke du giver noget for den 'boost'
Men måske du mener 8Mb?

/Snoop\

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-04-02 22:08

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>Har du nogensinde hørt om ADSL-Boost. 8mbit-boost.

Næh. Er der da nogen, der tilbyder det?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Darkh

Dato : 09-04-02 10:40

> [...]
> imellem 20 og 30 tusind kroner.. selvfølgelig. bredbåndet er dyrt derfor
> urealistisk og derfor skal vi overhovedet ikke bekymre os om hvor den

Så er det godt at man er optimist...Sonofon tilbyder 4096/1024 Kbit/s for
1529,- pr. måned. oprettelse kr. 750,-

mvh
Jesper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-04-02 10:44

"Darkh" <jhe@nospamhjemme-pc.net> writes:

>Så er det godt at man er optimist...Sonofon tilbyder 4096/1024 Kbit/s for
>1529,- pr. måned. oprettelse kr. 750,-

Jeg tror, det mest af alt er et politisk (eller konkurrecemæssigt)
signal, der skal gøre opmærksom på de tekniske begrænsninger, som
Sonofon er "undtaget" fra.

Endvidere har Sonofon den fordel, at deres potentielle kundeunderlag
er væsentligt lavere end DSL-udbydernes. Det ændrer så ikke på, at
der næppe er den store indtjening ved det produkt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 08-04-02 14:52

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> wrote in message

> Det kan de allerede og det samme kan de resterende ADSL udbydere. Det
> vigtige spørgsmål du bør stille i stedet er hvornår de vil (tilladet det)

*host* fascister *host*

/me sidder og kigger på et screengrab af en 6mbit adsl forbindelse i dk...
så ja!, det kan sagtens lade sig gøre...

endnu en gang:

*host* fascister *host*

/j

Fra : Ikaro

Dato : 08-04-02 14:56

> /me sidder og kigger på et screengrab af en 6mbit adsl forbindelse i dk...
> så ja!, det kan sagtens lade sig gøre...

> [...]

ja den må være sjov at kigge på .... jeg har bare ikke 50.000 om måned
for selv at købe den ...

/prisen er bare et skud i luften

( en af mine net venner i Sverige har 5 x 10 Mbit for 200 SEE måned / stk
...)

--
Ikaro

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 09-04-02 01:17

"Ikaro" <Ikaro@google.net> wrote in message

> ja den må være sjov at kigge på .... jeg har bare ikke 50.000 om måned
> for selv at købe den ...

Det behøver den heller ikke koste... Det er et spørgsmål om, at der indgåes
andre aftaler
mellem TDC og resten af de danske isp'er, end dem der er nu.

6Mbit er ikke teknisk umuligt på de nuværende linier... men TDC holder igen
på kapaciteten. Angiveligt pga noget teknisk med krydstale mellem adsl og
andre linier (mener jeg uden dog at være 100% sikker).

Hvem husker ikke TDC's massive reklamefremstød for at sælge deres
ISDN-teknologi længe efter Cybercity og WOL havde fået lov at udbyde adsl.
Altså de (TDC) holder igen for at kunne tjene max penge per "ting" /
teknologi.... De vil vel give os ADSL'en i etaper eller noget lignende...
Der er ingen grund til at give os over 2Mbit som det ser ud nu.... Måske når
de virkelig skal til at tjene penge på ADSL'en (content) så skal der sikkert
skrues op, og så kan det da være vi ser linier med 6-8Mbit... Ikke nu

/j

---

"og hva' med jørgen der ikke måtte bokse for hans mor
fordi hun syntes hans næse var så pæn
men ka' sige jørgen aldrig blev en taber
fordi han aldrig stak snotten frem "

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-04-02 08:49

"Jakob Wolffhechel" <themuss@it.removethis.dk> writes:

>6Mbit er ikke teknisk umuligt på de nuværende linier... men TDC holder igen
>på kapaciteten. Angiveligt pga noget teknisk med krydstale mellem adsl og
>andre linier (mener jeg uden dog at være 100% sikker).

Det er rigtigt. Det nytter jo ikke noget at give folk hurtig ADSL,
hvis det betyder, at der er støj på telefonlinierne. Det nytter så
heller ikke noget, at du får 6 Mbps ADSL, hvis den går i stykker,
når naboen også får 6 Mbps ADSL.

Jeg tror ikke, problemet i praksis er så stort. Men det er jo ikke
acceptabelt at lave en generel aftale, hvor det er tilladt, hvis
mange tusinde andre "uskyldige" kunder bliver berørt af det.

>Hvem husker ikke TDC's massive reklamefremstød for at sælge deres
>ISDN-teknologi længe efter Cybercity og WOL havde fået lov at udbyde adsl.

Det er jo netop en konsekvens af, at ADSL blev populært: før ADSL
var ISDN de båndbreddesultnes foretrukne valg. Når man mister de
kunder, skal man jo skaffe nogle nye. Ellers står der en masse
ISDN-udstyr og laver ingenting.

At ISDN også er en teknisk genial løsning til bl.a. familier med
talelystne teenagere, gør situationen endnu bedre: man har ledig
kapacitet på et system, og forbrugerne kan tjene penge på at tage
systemet i brug (set i forhold til to analoge abonnementer).

>Der er ingen grund til at give os over 2Mbit som det ser ud nu....

Eller omformuleret: der er næppe ret mange, der ville få glæde af
4 Mbps; og hvis man skal sikre 4 Mbps effektiv båndbredde, kommer
det til at koste mange penge. Der er kun én gruppe, man kan hælde
de udgifter over på: kunderne.

>Måske når de virkelig skal til at tjene penge på ADSL'en (content)
>så skal der sikkert skrues op, og så kan det da være vi ser linier
>med 6-8Mbit... Ikke nu

Jeg tror også, vi kommer til at se masser af indhold ret snart. Men
hvis der er én ting, Charbax har ret i, så er det, at man sagtens
kan få hæderlig videokvalitet ud af 750 kbps. Det kommer overhovedet
ikke i nærheden af DVD-kvalitet, men det behøver jo heller ikke være
ambitionen. DVD-kvalitet er noget, man får ud af en DVD-afspiller. I
internetsammenhæng kan man nemt gøre kunderne glade med mindre.

Content behøver derfor ikke diktere højere DSL-hastigheder.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 05-04-02 16:26

> ISDN var de båndbreddesultnes foretrukne valg.

aahhhhhhhhhh

> At ISDN også er en teknisk genial løsning

AahhhhhhhhhAA!!!

> der er næppe ret mange, der ville få glæde af 4 Mbps

aaahh!!

> 4mbit kommer til at koste mange penge.

30 tusind? + moms?

og 8mbit/s skal vel koste noget med 180 tusind kroner + en Ferrari 2002.

> Content behøver derfor ikke diktere højere DSL-hastigheder.

nej, det lader vi TDC om.

Længe leve TDC og deres langtidsholdbar og tilfredstillende 2mbit/512kbit.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-04-02 18:06

> DVD-kvalitet er noget, man får ud af en DVD-afspiller. I
> internetsammenhæng kan man nemt gøre kunderne glade med mindre.

På sigt vil kunderne dog ikke være tilfredse med mindre. Især ikke hvis
video-on-demand skal afløse videobiksen på hjørnet.
Nogen der har en ide om hvad tabsfri DVD koster i båndbredde?
Og hvad med HDTV? Hvor sammenlignelige er formaterne?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-04-02 18:48

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

>På sigt vil kunderne dog ikke være tilfredse med mindre. Især ikke hvis
>video-on-demand skal afløse videobiksen på hjørnet.

Nej, men der går nok lidt tid endnu. Gennemsnitsforbrugeren er ved
at komme med på DVD-vognen, men fjernsynene følger jo ikke rigtig
med. Så sammenlign videobiksens VHS-film med WMV8. Det går ganske
udmærket

>Nogen der har en ide om hvad tabsfri DVD koster i båndbredde?
>Og hvad med HDTV? Hvor sammenlignelige er formaterne?

DVD kræver 5-12 Mbps (billedet fylder op til 9,8 Mbps - dertil
kommer lyden: Dolby Digital på 384 kbps eller DTS på 1,5 Mbps i
full-rate mode).

HDTV kræver 18-24 Mbps (til gengæld kører det også 1920x1080 eller
en tilsvarende opløsning i en anden aspect ratio). DV fylder 36
eller 50 Mbps. For dem alle kommer protokoloverhead oveni.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-04-02 18:59

> Nej, men der går nok lidt tid endnu. Gennemsnitsforbrugeren er ved
> at komme med på DVD-vognen, men fjernsynene følger jo ikke rigtig
> med.

Men dem der vil forbruge video-on-demand er jo primært folk der er vant
til DVD.

> Så sammenlign videobiksens VHS-film med WMV8. Det går ganske
> udmærket

Dem der er tilfreds med VHS ved jo ikke hvad WMV8 er. (jeg skulle også
tænke et par sekunder)

> DVD kræver 5-12 Mbps
> HDTV kræver 18-24 Mbps ´
> DV fylder 36 eller 50 Mbps.

OK, så de er altså ret usammenlignelige.. Det er selvfølgelig et problem
i sig selv, samtidig med at der ikke rigtig er noget velegnet digitalt
interface til at overføre signalet fra modtager til skærm.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-04-02 00:30

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Men dem der vil forbruge video-on-demand er jo primært folk der er vant
> til DVD.

Hvordan kommer du frem til det ?

VOD brugere kunne lige så godt defineres som dem der ikke er hjemme når
udsendelsen kommer i TV.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-04-02 00:41

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kommer du frem til det ?

Gæt.
Jeg vil estimere at en stor procentdel af dem der pt. overvejer VOD
allerede har en DVD-afspiller eller drev.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-04-02 23:23

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Jeg vil estimere at en stor procentdel af dem der pt. overvejer VOD
> allerede har en DVD-afspiller eller drev.

Jeg har både en DVD afspiller og et DVD drev, men jeg kunne godt leve med
VHS kvalitet på f.eks. nyhederne.tv2.dk, det same på DR og CNN,
instruktionsvideoer kunne jeg også godt bruge en en bedre kvalitet end hvad
der er bredt tilgængeligt for tiden.

Altså blot fordi jeg har en DVD afspiller forventer jeg ikke video på nette
leveret i DVD kvalitet, det samme glæder for min CD afspiller, jeg lever
fint med MP3 kvalitet, som langt fra giver mig den samme kvalitet som en CD
eller Musik DVD.

Jeg vil køber udeen tøven musik på nettet i f.eks. MP3 format, rent faktisk
ville jeg hellere have det i dette format, for det kan bedre opbevares på de
medier jeg har for hånden.

Fra : Tim Christensen

Dato : 09-04-02 19:09

> [...]
> video-on-demand skal afløse videobiksen på hjørnet.
> Nogen der har en ide om hvad tabsfri DVD koster i båndbredde?

Nu er almindelig DVD jo ikke tabsfri, men 5Mbit/s er vidst meget normalt for
en DVD. DVD bruger MPEG2, med nyere standarder som fx. MPEG4 er DVD-kvalitet
opnåelig med væsentligt mindre (Nok 2.5-3Mbit/s). VHS kvalitet kan opnåes
med 1Mbit/s.

> Og hvad med HDTV? Hvor sammenlignelige er formaterne?

HDTV bruger langt højere bitrate op til 32Mbit tror jeg, dog bliver der ofte
brugt lavere bitrates.

Mvh

Tim

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-04-02 02:09

On Tue, 9 Apr 2002 19:06:00 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>På sigt vil kunderne dog ikke være tilfredse med mindre. Især ikke hvis
>video-on-demand skal afløse videobiksen på hjørnet.

Nye teknologier har flere gange vundet pga. komfortabilitet fremfor
teknisk kvalitet.

Tænk blot på mobiltelefoner i forhold til almindelige telefoner.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 18:32

"Jakob Wolffhechel" <themuss@it.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> /me sidder og kigger på et screengrab af en 6mbit adsl forbindelse i
dk...
> så ja!, det kan sagtens lade sig gøre...

Selvfølgelig kan det det... Men er det et kommercielt produkt han har?
For diverse test-linjer er jo ret uinteressante for den almene
befolkning.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 09-04-02 01:09

> [...]
>
> Selvfølgelig kan det det... Men er det et kommercielt produkt han har?
> For diverse test-linjer er jo ret uinteressante for den almene

Nu gik denne del af tråden jo mest på, hvorvidt det teknisk var muligt... Og
dernæst, hvad problemet er ved højere hastigheder end 2mbit.. De er ikke
tekniske... Derved kan test-liniers kapacitet da være særdeles relevante...
eller sån nåed,ikke?

/j

---

" mor holder på masken
hendes øjne er blanke
det er jul hun vil helst holde fred
alligevel brænder der en djævel i hende
der må fyre trumfen af "

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-04-02 06:21

> Nu gik denne del af tråden jo mest på, hvorvidt det teknisk var
muligt...

Så vidt jeg har læst de foregående indlæg går Svends indlæg på om der
findes et produkt og Kaspers på at det skam allerede kan lade sig gøre.
Hvor ser du noget teknisk?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 09-04-02 10:38

> [...]
>
> Så vidt jeg har læst de foregående indlæg går Svends indlæg på om der
> findes et produkt og Kaspers på at det skam allerede kan lade sig gøre.

Hvad snakker du om Martin?

Kaper M forklarede blot at det ikke er teknologien, der sætter grænserne...
det uddyber jeg og kommer med endnu en personlig iagttagelse... Og så
snakker du om at min personlie iagttagelse er uinteressant... Og så er det
jeg spørger, hvorfor?

Fjern nu de insekter..

/j

Fra : Svend

Dato : 08-04-02 20:15

"Jakob Wolffhechel" <themuss@it.removethis.dk> wrote in message

> *host* fascister *host*
>
> /me sidder og kigger på et screengrab af en 6mbit adsl forbindelse i dk...
> så ja!, det kan sagtens lade sig gøre...
>
> endnu en gang:

Er det din egen ?

--
Svend

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 09-04-02 01:09

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message

> Er det din egen ?

nej

/j

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 18:33

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan de allerede og det samme kan de resterende ADSL udbydere.

Er RK-aftalen blevet opdateret?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 08-04-02 19:46

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> Er RK-aftalen blevet opdateret?

Ja og der gik downstream hastigheden fra 512 kbit/s til 2mbit/s, og det er
snart på tide at den bliver det igen.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 19:54

> Ja og der gik downstream hastigheden fra 512 kbit/s til 2mbit/s, og
det er
> snart på tide at den bliver det igen.

tja. Indtil det sker kan de andre udbydere ihvertfald ikke overskride 2
mbit, og TDC går det næppe uden at åbne for genforhandling.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Charbax

Dato : 04-04-02 20:19

> Ja og der gik downstream hastigheden fra 512 kbit/s til 2mbit/s, og det er
> snart på tide at den bliver det igen.

ahhh! hvad er nu den der ulovlig RK-aftale ting i snakker om?

Er "forstyrrelser i de gamle kabler" så et STORT løgn (som jeg selvfølgeligt
havde regnet ud fra starten).

Fra : Gregers Petersen

Dato : 09-04-02 14:26

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> ahhh! hvad er nu den der ulovlig RK-aftale ting i snakker om?
[Snip Carbaxs konspirationsteori]

Tjah, nu tror jeg du skal til at passe på.
Her i landet har vi en injurielovgivning (Du skal have bevis for din
påstand hvis den beskylder andre for noget.).

Men bevis for dine påstande har du jo sjældent....
Det skulle dog glæde mig (og mange andre) om du kunne finde et bevis for
din påstand denne gang.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Charbax

Dato : 05-04-02 16:35

> [Snip Carbaxs konspirationsteori]

> kunne du finde et bevis for
> din påstand denne gang.

well hvad med den lov der siger to firmaer må ikke indgå pris-aftale om
f.eks. telefoni, mobil-telefoni, ADSL... hvordan skulle aftale om hvaffor en
fælles grænse man vil mætte markedet med være anderledes?

TDC vil jo ikke have at de små ISP'er CyberCity og de andre løber rundt og
tilbyder deres kunder 4, 6 og 8mbit/s,. samt boost og andet som gør det slet
ikke specielt dyrere end TDC's 2mbit/512kbit. så blev tdc jo nød til at
enten følge med eller miste kunder, og det gider tdc jo ikke nu når de kan
sidde dovent med over 70% af alle ADSL-kunder i danmark, for det lykkedes så
godt for dem alt den tv2-kampagne hvor de LYVER med ordene "bredbånd". de
har sikkert også taget patent på brand-namet "bredbånd"... aj aj hvor
pinligt... Klaus Ellegård syntes også ISDN er fantastisk bredbånd.

Fra : Gregers Petersen

Dato : 09-04-02 17:11

> [...]
en
> fælles grænse man vil mætte markedet med være anderledes?

Der er ingen aftale om fælles priser (kartel-dannelse), blot en aftale om
hvad kablerne kan bære. Bl.a. for at undgå støj på andre linier.

Næste gang du siger "Den der lov" så kom lige med lovens navn,nr og §.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-04-02 17:47

> [...]
hvaffor en
> fælles grænse man vil mætte markedet med være anderledes?

Lad være med at spørge om alt muligt og bevis istedet din initielle
påstand.

> de LYVER med ordene "bredbånd".

Nu skal du så også bevise den. (hvis du altså kan)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-04-02 18:23

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>well hvad med den lov der siger to firmaer må ikke indgå pris-aftale om
>f.eks. telefoni, mobil-telefoni, ADSL...

Sådan en lov findes ikke.

Karteller er noget andet og mere generelt, men jeg har ingen grund til
at tro, at der er et sådan i ISP-branchen.

>TDC vil jo ikke have at de små ISP'er CyberCity og de andre løber rundt og
>tilbyder deres kunder 4, 6 og 8mbit/s,.

Det er næppe viljen, der mangler.

>sidde dovent med over 70% af alle ADSL-kunder i danmark, for det lykkedes så
>godt for dem alt den tv2-kampagne hvor de LYVER med ordene "bredbånd".

Dokumentation?

>Klaus Ellegård syntes også ISDN er fantastisk bredbånd.

Ikke overhovedet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Tim Christensen

Dato : 09-04-02 19:22

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote in message

> Sådan en lov findes ikke.

Det gør der nu, Konkurrenceloven §6 stk 2. 2)

Dog er der intet i rå-kobber aftalen der er ulovligt.

> Karteller er noget andet og mere generelt, men jeg har ingen grund til
> at tro, at der er et sådan i ISP-branchen.

Næh, det tror jeg nu heller ikke der er.

> Det er næppe viljen, der mangler.

Det virker nu på mig som om at TDC er ret tilfreds med status quo mht. til
RK-aftalen.

> Dokumentation?

Efter telestyrelsen(eller hvad de nu hedder efter omlægningerne), skal der
mindst 2Mbit/2Mbit før det er bredbånd ellers er det (efter deres
defination) højhastighedsinternet. Men det er jo bare telestyrelsens
typologi (Charbax har vidst hans egen ret mærkelige defination).

Mvh

Tim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-04-02 19:40

"Tim Christensen" <icecone@worldonline.dk> writes:

>Det gør der nu, Konkurrenceloven §6 stk 2. 2)

Den er bare ikke så snæver, som Charbax prøver at gøre den til. Der er
næppe heller nogen, der mener, at hverken RK eller begrænsningerne i
den er omfattet af den. Det er simple tekniske begrænsninger (eller
måske nærmere det uprøvede i teknikkens grænser), der ligger til
grund for aftalen i dag.

Og så tror jeg i øvrigt ikke, at der er nogen, der har så voldsomt
travlt med at udbyde højere hastigheder i øjeblikket.

>Det virker nu på mig som om at TDC er ret tilfreds med status quo mht. til
>RK-aftalen.

Det tror jeg også - ligesom de fleste ISPer sikkert er. Til gengæld er
de næppe kede af at levere 8 Mbps ASDL, hvis markedet vil have det, og
hvis den tekniske side er i orden.

> [...]
>defination) højhastighedsinternet. Men det er jo bare telestyrelsens
>typologi (Charbax har vidst hans egen ret mærkelige defination).

Yep.

Den brede definition er, at det er bredbånd, hvis det bruger mere end
den almindelige telefonis spektrum. Efter denne generelt accepterede
definition (som også teknisk set giver mening i stedet for den helt
tilfældigt satte 2 Mbps-grænse) er al DSL bredbånd.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Tim Christensen

Dato : 10-04-02 12:14

> [...]
> den er omfattet af den. Det er simple tekniske begrænsninger (eller
> måske nærmere det uprøvede i teknikkens grænser), der ligger til

Nej selvfølgelig er RK-aftalen ikke i modstrid med konkurenceloven, RK gør
nettop fri konkurence muligt på ADSL området.

> Det tror jeg også - ligesom de fleste ISPer sikkert er. Til gengæld er
> de næppe kede af at levere 8 Mbps ASDL, hvis markedet vil have det, og
> hvis den tekniske side er i orden.

Markedet vil have 8Mbit ADSL, det vil bare ikke betale det det koster

Mvh

Tim

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 10-04-02 15:53

> [...]

> Det tror jeg også - ligesom de fleste ISPer sikkert er. Til gengæld er
> de næppe kede af at levere 8 Mbps ASDL, hvis markedet vil have det, og

Jeg tror ikke at man skal regne med hastigheder højere end 2Mbps, hvis du
vidste
hvor mange problemer vi har på Sjælland Der er ved at være for mange
ADSL'er
på kablerne rundt omkring. For mange ADSL'er i et kabel = Nedbrud på alle
ADSL'er..

Ved ikke lige hvor mange "for mange" ADSL'er er, men det er bevist at for
mange
ødelægger det hele, man skal ikke glemme at der også er 2Mbit transmition på
nogle
kabler også..

> Mvh.
> Klaus.

Mvh. Henrik Sørensen..

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-02 21:00

On Tue, 9 Apr 2002 20:22:00 +0200, "Tim Christensen"
<icecone@worldonline.dk> wrote:

>Det gør der nu, Konkurrenceloven §6 stk 2. 2)

AFAIK er det ikke definitivt forbudt en gruppe virksomheder at aftale
priser på deres produkter. Igen AFAIK gælder forbudet ikke, hvis
gruppen af virksomheder har en total omsætning der ikke overstiger et
beløm jeg ikke kan huske.

Men der er krafter der arbejder på at få sløjfes reglen om at forbudet
mod prisaftaler, kun gælder hvis omsætningen overstiger det beløb.

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-04-02 20:12

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote in message

> [...]
> priser på deres produkter. Igen AFAIK gælder forbudet ikke, hvis
> gruppen af virksomheder har en total omsætning der ikke overstiger et

Ja, korrekt hvis de har en samlet omsætning på under en 1mia. og en
markedsandel på under 10%. (§7 1).) eller en samlet omsætning på 150mio.
(Det kan godt værre at beløbene bliver reguleret løbende så de pågældende
beløb har ændret sig). Dog er der undtagelser der, hvor beløbsgrænsen på 150
mio ikke gælder især §7 stk 2) er interesant. Som siger at man ikke må
aftale mindstepris og minimums -avancer, selvom man er under de 150 mio.

> Men der er krafter der arbejder på at få sløjfes reglen om at forbudet
> mod prisaftaler, kun gælder hvis omsætningen overstiger det beløb.

Det manglede da bare.

Mvh

Tim