Skal prostitution legaliseres?
Fra : Tomas O.

Dato : 08-04-02 09:59

Jeg mener ja. Nogle mener nej.

http://www.forum.kvinfo.dk/forum.asp?PageID=49759

Hilsen
Tomas O.

Fra : Anita

Dato : 08-04-02 12:19

"Tomas O." skrev i en meddelelse
news:Xns91EA700557459vampyre@teledanmark.dk...
> Jeg mener ja. Nogle mener nej.
>
> http://www.forum.kvinfo.dk/forum.asp?PageID=49759

Skal prostitution legaliseres?

Både og?! Jeg synes der som med 'narkolegaliseringsproblematikken' er både
for og imod.
Ja, for at give kvinderne mulighed for at leve et 'normalt' liv i større
værdighed.
Nej, for ikke at friste flere til at tage denne levevej, for ikke at gøre
det mere attraktivt for østeuropæere og thailandske piger at tage til DK for
at "score kassen".

Men som det er nu, er prostitutionen vel lovlig, men det er blot ikke
lovligt at være alfons, eller er der noget jeg har misforstået?

> Hilsen
> Tomas O.

Venligst Anita

Fra : Tomas O.

Dato : 08-04-02 12:23

Anita skrev:

> [...]
> ikke at gøre det mere attraktivt for østeuropæere og
> thailandske piger at tage til DK for at "score kassen".

Måske kan vi netop få ryddet op hvis prostitutionen bliver helt
legaliseret således at luderne kommer i fagofreningen og skal
betale skat og har mulighed for at trække for eksempel udgifter
til lægekontrol fra og så videre.. det vil være nemmere at spotte
dem der snyder og dem der er her ulovligt.

> Men som det er nu, er prostitutionen vel lovlig, men det er
> blot ikke lovligt at være alfons, eller er der noget jeg har
> misforstået?

§ 223 a. Den, der som kunde har samleje med en person under 18 år,
der helt eller delvis ernærer sig ved prostitution, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.

§ 228. Den, der

1) forleder nogen til at søge fortjeneste ved kønslig usædelighed
med andre,

2) for vindings skyld forleder nogen til kønslig usædelighed med
andre eller afholder nogen, der driver erhverv ved kønslig
usædelighed, fra at opgive det, eller

3) holder bordel,

straffes for rufferi med fængsel indtil 4 år.

Stk. 2. På samme måde straffes den, der tilskynder eller
bistår en person under 21 år til at søge erhverv ved kønslig
usædelighed, samt den, der medvirker til en persons befordring ud
af riget, for at denne i udlandet skal drive erhverv ved kønslig
usædelighed eller benyttes til sådan usædelighed, når den
befordrede person er under 21 år eller uvidende om formålet.

§ 229. Den, der fremmer kønslig usædelighed ved for vindings skyld
eller i oftere gentagne tilfælde at optræde som mellemmand, eller
som udnytter en andens erhverv ved kønslig usædelighed, straffes
med fængsel indtil 3 år eller under formildende omstændigheder med
bøde.

Stk. 2. Den, der udlejer værelse i hotel eller gæstgiveri til
benyttelse til erhvervsmæssig utugt, straffes med fængsel indtil 1
år eller under formildende omstændigheder med bøde.

Var hvad jeg lige kunne finde på www.retsinfo.dk

Problemet i dag er også en holdning til det at være luder. Som det
fremgår i artiklen er der masser af mennesker, selv fhv. ludere
der er meget negative omkring 100% legalisering.

Hvis en person for eksempel vil lave et bordel og drive en
sexvirksomhed og sørge for ordentlige forhold for oigerne både
arbejdsmiljømæssigt og sikkerhedsmæssigt er dte i dag rufferi og
straffes. Det betyder for eskempel at en person der ejer nogen
lokaler og lejer dem ud til uderere anses for at være ruffer
uanset om vedkommende tager normal husleje eller overpriser.

Dette skaber grobund for alfonseri som er det en legalisering og
ne bedre kontrol ville kunne fjerne delvist. Det ville i alle
tilfælde være nemmere at overskue problemt i forhold til i dag.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Anita

Dato : 08-04-02 15:05

"Tomas O." skrev

> Måske kan vi netop få ryddet op hvis prostitutionen bliver helt
> legaliseret således at luderne kommer i fagofreningen og skal
> betale skat

Det er nok netop der problemet ligger. Som en sagde i TV: "Jeg tror næppe de
prostituerede vil sprede ben for staten". Hvis der skal betales skat, skal
prisen for 'et knald' fordobles og så falder antallet af kunder (Eller
antallet af ydelser pr. kunde pr år), og så falder prisen og så tjener
pigerne mindre. Altså en 'ond' cirkel, der vil presse pigerne til igen at
overtræde loven.

> og har mulighed for at trække for eksempel udgifter
> til lægekontrol fra og så videre.. det vil være nemmere at spotte
> dem der snyder og dem der er her ulovligt.

Det er sandt.

[KLIP paragraffer]
> Var hvad jeg lige kunne finde på www.retsinfo.dk

> Problemet i dag er også en holdning til det at være luder.

Ja, netop. Og det ændrer du ikke via lovgivning. Moderen vil nok stadig ikke
skrive luder på visitkortet selvom det er lovligt og heller ikke
offentliggøre det i barnets skole, da der stadig vil blive kigget 'skævt' på
hende - eller hvad?

> [...]

> ne bedre kontrol ville kunne fjerne delvist. Det ville i alle
> tilfælde være nemmere at overskue problemt i forhold til i dag.

Ja måske. Men som jeg ser det skal vi hjælpe kvinder (og ja, jeg fokuserer
på kvinderne, da de udgør flertallet af prostituerede) så de ikke tvinges
til prostitution. Og der er jo mange grunde til folk havner i den branche -
penge, stoffer, sexmisbrug m.m. og disse problemer er jo ikke sådan lige og
løse med et snuptag og de løses absolut ikke med en legalisering. Så
umiddelbart er legaliseringen et skridt på vejen til at lette livet for
disse kvinder, men det løser ikke årsagerne til at kvinder prostituerer sig.
(Men det er jo så nok heller ikke formålet)...

> Hilsen
> Tomas O.

Venligst Anita

Fra : Sott

Dato : 08-04-02 16:42

Hej Anita :0)

"Anita" <anita@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> antallet af ydelser pr. kunde pr år), og så falder prisen og så tjener
> pigerne mindre. Altså en 'ond' cirkel, der vil presse pigerne til igen at

Hvis det presser pigerne til igen at overtræde loven, er det
da ikke som følge af udbud/efterspørgsel - så er det fordi
pigerne ikke er interesserede i at være med til at betale for
alle de ting i samfundet, som de glad og gerne vil gøre brug
af - altså der er simpelthen tale om "free-loadere", som vil
nyde, men ikke yde.

De selvsamme pigerne, som måske nok ikke vil "sprede
ben for staten", de vil jo gerne have at staten betaler for
deres undersøgelser, behandlinger, arbejdsmiljø osv.

Den "onde cirkel" du nævner, det er selvsamme mekanismer
resten af det private arbejdsmarkede fungerer under.

For mig at se er det at stå frem som snyltere ikke medvirkende
til at skabe respekt omkring hverken erhvervet eller sig selv
som person - og desværre så synes jeg det ligger og roder
mellem linierne.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Anita

Dato : 08-04-02 20:16

"Sott" skrev

> Hej Anita :0)
Hejsa Søs

> [...]
> alle de ting i samfundet, som de glad og gerne vil gøre brug
> af - altså der er simpelthen tale om "free-loadere", som vil

Ja og sådan er det jo nu. Og hvis det fortsat vil være sådan efter en
legalisering har man vel ikke opnået spor? Så er legaliseringen måske slet
ikke en løsningsvej til dét problem, men et helt andet sted man burde tage
fat.

> De selvsamme pigerne, som måske nok ikke vil "sprede
> ben for staten", de vil jo gerne have at staten betaler for
> deres undersøgelser, behandlinger, arbejdsmiljø osv.

Ak ja. Og da de jo ikke kan fremstå uden indtægt, modtager flere af dem
overførselsindkomst samtidig med deres 'bi-erhverv'.

> Den "onde cirkel" du nævner, det er selvsamme mekanismer
> resten af det private arbejdsmarkede fungerer under.

Indeed.

> For mig at se er det at stå frem som snyltere ikke medvirkende
> til at skabe respekt omkring hverken erhvervet eller sig selv
> som person - og desværre så synes jeg det ligger og roder
> mellem linierne.

Vi er ikke uenige, jeg prøvede skam bare at overveje for og imod i forhold
til en legalisering. Jeg tror ikke legaliseringen løser de mere
samfundsmæssige problemer, der ligger i prostitutionen, men måske kan de
prostuerede få et bedre liv?

Venligst Anita

Fra : Sott

Dato : 09-04-02 19:30

Halløj Anita :0)

> [...]
slet
> ikke en løsningsvej til dét problem, men et helt andet sted man burde

Jeg synes egentlig, at de som måtte ønske det, skal kunne
vælge prostitution som erhverv, og at de som måtte ønske
at købe sex, skal kunne det.

Når det er sagt, så ringagter jeg både erhvervet og de
som vælger dette erhverv, ligesom jeg ringagter de som
køber sex. Det er fordi sexlivet for mig, hænger sammen
med følelseslivet - så jeg finder det lettere frastødende,
at dyrke sex, ikke af liderlighed eller kærlighed - men for
penge.

Jeg tror nu heller ikke at legalisering løser alle erhvervet
problemer - som det har været gennem tiderne i alle
erhverv, så tror jeg, at det er de som arbejder med det,
der skal være solidariske nok til at skabe forandringerne.
Desværre tror jeg også, at netop prostitution er et erhverv,
der tiltrækker mennesker der distancerer sig til sig selv og
derfor også til andre - og så ligger solidaritet nok ikke lige
forrest i tankerækken.

> Ak ja. Og da de jo ikke kan fremstå uden indtægt, modtager flere af dem
> overførselsindkomst samtidig med deres 'bi-erhverv'.

På alle måder en frastødende tanke.

> [...]
> til en legalisering. Jeg tror ikke legaliseringen løser de mere
> samfundsmæssige problemer, der ligger i prostitutionen, men måske kan de

*S* - jeg troede heller ikke, at vi var uenige. Jeg måtte bare
lige flå en kæphest ud af skabet, støve den af og ride en tur
- dit indlæg syntes egnet, og fluks blev du belemret med
mig

Jeg tror også, at legalisering _måske_ kan give nogle
prostituerede et bedre liv - men jeg tror ikke, at det vil
føre til anerkendelse og respekt.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Anita

Dato : 10-04-02 13:13

"Sott" skrev i en meddelelse

Hej igen

> Jeg synes egentlig, at de som måtte ønske det, skal kunne
> vælge prostitution som erhverv, og at de som måtte ønske
> at købe sex, skal kunne det.

Enig. Så er bare spørgsmålet om hvormange der egentlig _vælger_ at blive
prostituerede. Frem for at det måske er noget man gør af nød, tvang eller
økonomisk knibe. Jeg tror ikke der er ret mange der direkte vælger dette
hverv, men nærmest bliver skubbet ud i miljøet.

> Når det er sagt, så ringagter jeg både erhvervet og de
> som vælger dette erhverv, ligesom jeg ringagter de som
> køber sex.

Også hvis man er enlig, handicappet eller andet, der gør at man ikke får sex
på anden vis? Jeg husker noget med at man lod ældre på plejehjem og
handicappede købe sex, hvis de ønskede det, og man erfarede at disse
mennesker blev mere rolige og velfungerende.

> Det er fordi sexlivet for mig, hænger sammen
> med følelseslivet - så jeg finder det lettere frastødende,
> at dyrke sex, ikke af liderlighed eller kærlighed - men for
> penge.

Jeg er helt enig. Men det er kun for mit eget vedkommende. Jeg kunne aldrig
befinde mig på, hverken den ene eller anden side af 'skranken' i den butik.
Men hvis andre kan få tilfredsstillet deres behov på den vis, synes jeg det
er deres egen hovedpine.

> [...]
> der tiltrækker mennesker der distancerer sig til sig selv og
> derfor også til andre - og så ligger solidaritet nok ikke lige

Det tror jeg du har helt ret i.

> På alle måder en frastødende tanke.

Absolut. Men man behøver ikke være prostitueret for at være social bedrager.
De er over det hele!

> *S* - jeg troede heller ikke, at vi var uenige. Jeg måtte bare
> lige flå en kæphest ud af skabet, støve den af og ride en tur
> - dit indlæg syntes egnet, og fluks blev du belemret med
> mig

*G* Fint nok så.

> Jeg tror også, at legalisering _måske_ kan give nogle
> prostituerede et bedre liv - men jeg tror ikke, at det vil
> føre til anerkendelse og respekt.

Nej det tror jeg heller ikke. Og det var egentlig også det jeg skrev i mit
indlæg til Tomas. Man vil aldrig fortælle sit barns klasselærer, at man har
dette erhverv, eller på anden måde reklamere med det.

Venligst Anita

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 18:55

Hej Anita :0)

> [...]
> økonomisk knibe. Jeg tror ikke der er ret mange der direkte vælger dette
> hverv, men nærmest bliver skubbet ud i miljøet.

Det kan igen føres tilbage til lange debatter om selve den
frie vilje nu også er fri. Det er en svær nød at knække, og
jeg vil ikke tage den diskussion nu, sorry

> [...]
> handicappede købe sex, hvis de ønskede det, og man erfarede at disse
> mennesker blev mere rolige og velfungerende.

Var det sex, de manglede? Eller manglede de sammen-
hørighed og intimitet og kærtegn? Ville de samme
mennesker også være blevet rolige af kropsmassage?

Jeg bryder mig ikke om tanken om sex uden enten
liderlighed eller kærlighed - hvordan andre har det
med det, må blive deres sag - de skal bare gør som
de selv måtte lyste, og jeg synes ikke, at jeg på nogen
måde, nogensinde, vil være delagtig i at forhindre
nogen i at sælge endsige købe sex.

> Men hvis andre kan få tilfredsstillet deres behov på den vis, synes jeg
det
> er deres egen hovedpine.

Enig.

> Absolut. Men man behøver ikke være prostitueret for at være social
bedrager.
> De er over det hele!

Vi, er over det hele. Heller ikke jeg er "uplettet", også
jeg har engang undladt at oplyse om, at min kæreste
overnattede her tre nætter om ugen (nemlig i weekenderne),
for det ville medføre en indtægtsnedgang på 1500,- kr.
om måneden, som jeg som enlig mor ikke kunne undvære,
og ikke ville bede kæresten om.

> Man vil aldrig fortælle sit barns klasselærer, at man
har
> dette erhverv, eller på anden måde reklamere med det.

Men hvis det skal blive et respekabelt erhverv, så er det
vel bl.a. dette der skal til - eller hvad?

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Dorthe Rysz

Dato : 27-04-02 20:17

Hejsa

Nu er det jo sådan at prostitution er legal, man skal bare være
momsregisteret.

MVH Dorthe

Fra : Bo Warming

Dato : 28-04-02 03:52

"Dorthe Rysz" <drysz@mail.dk> wrote in message
> Nu er det jo sådan at prostitution er legal, man skal bare være
> momsregisteret.

Der er så meget der er forbudt. Fx at gå over for rødt, selvom der ingen
biler er i lang afstand. Eller cykle uden lygte i byer med god
gadebelysning.
Næppe en % af glædespiger er momsregistrerede.

> dem

Der er vist aldrig faldet dom for socialbedrageri, selvom pigerne betror
sig til deres sagsbehandler om biindtægten, eller det rygtes , eller det let
kunne afsløres, fx i en lille by.

> har

Flere og flere glædespiger er frigjorte og psykisk modne, og sætter
stolthed i at være ærlige og åbne. Og det er godt.

Camus skrev negativt om "fanger der elsker deres lænker" og selvom nogle
presses ind i prostitution af nød og mangel på succes med kærester, så er
der idag mange som i "pigekollektivet" om massageklinikken stiver hinandens
selvtillid af, og vover at kalde tingene ved rette navn.

Sartres kone skrev at "Forskellen på at trække på gaden og at være gift, er
prisens størrelse og kontraktens varighed".

Fra : Sott

Dato : 28-04-02 14:21

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> "Dorthe Rysz" <drysz@mail.dk> wrote in message

Er de så det?

> Der er så meget der er forbudt. Fx at gå over for rødt, selvom der ingen
> biler er i lang afstand. Eller cykle uden lygte i byer med god
> gadebelysning.
> Næppe en % af glædespiger er momsregistrerede.

Hvis dette passer, altså at så få er momsregistrerede og derved
kører en "legal" virksomhed, hvordan hænger det så lige sammen
med:

> Flere og flere glædespiger er frigjorte og psykisk modne, og sætter
> stolthed i at være ærlige og åbne. Og det er godt.

Det er ikke særligt ærligt eller åbent at være socialbedrager.

Søs

Fra : Bo Warming

Dato : 28-04-02 17:10

"Sott" <sott_s@hotmail.com> wrote in message
> Det er ikke særligt ærligt eller åbent at være socialbedrager.

En statsmagt der styrer mod at forære DK til Islam, bør man bedrage.

Hvis du i 1944 skjulte en sabotør, og Gestapo spurgte efter ham, ville du
lyve,.

så ærlighed og åbenhed er ikke altid sagen.

Hvis en glædespige betalte skat og moms af de fx 50000 kr/md hun tjener på
en ugentlig 6 timers vagt om ugen, ville staten få råd til at importere en
muhamedaner mere end ellers.

Så asociale er få af disse kloge, selvrespekterende og derfor
fællesskabsmindede piger.

Er dette offtopic - nej - kærlighed til partner giver kærlighed til EU og
den europæiske kultur..

Fra : Henning

Dato : 10-04-02 13:25

Sott wrote:

Hej Søs

> [...]
> med følelseslivet - så jeg finder det lettere frastødende,
> at dyrke sex, ikke af liderlighed eller kærlighed - men for

Jeg ringeagter ikke ligefrem, er nærmest ligeglad, men jeg
kan da mærke at jeg har fordomme, når jeg gennem mit
arbejde træffer kvinder, der ernærer sig ved invalidepension
og prostitution, (det er mest narko-prostituerede jeg møder)

> *S* Jeg måtte bare
> lige flå en kæphest ud af skabet, støve den af og ride en tur

Når de overhovedet at samle støv, kære Søs? *GGG*

> Jeg tror også, at legalisering _måske_ kan give nogle
> prostituerede et bedre liv - men jeg tror ikke, at det vil
> føre til anerkendelse og respekt.

Legalisering kan gøre det lettere for nogle, men et "respektabelt
erhverv" vil det aldrig blive.
På et eller andet plan tror jeg, de der ernærer sig ved prostitution,
har mistet deres selvrespekt og selværdsfølelser, har et spoleret
syn på både dem selv og det mandlige køn, jeg tror ikke en kvinde
med respekt for sig selv, frivilligt vælger det levebrød, der har så
stor en lavstatus, at de generelt holder deres erhverv skjult for alle,
børn, familie og venner etc.etc.
Er pornoskuespillere prostituerede?
De ernære sig jo også ved betalte seksuelle ydelser.
Kunderne er os der ser på!
Er det et lavstatus erhverv?
Er ringeagten også til stede i forhold til pornomodellerne?
Er pornoindustrien andet end legaliseret prostitution?
Gør alt det for penge, du ikke i din vildeste fantasi kunne
drømme om at gøre i et parforhold?

MVH
Henning

Fra : Sott

Dato : 24-04-02 18:59

Hej Henning :0)

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejde træffer kvinder, der ernærer sig ved invalidepension
> og prostitution, (det er mest narko-prostituerede jeg møder)

For mit vedkommende er min ringagt også sammen-
hængende med fordom.

> Når de overhovedet at samle støv, kære Søs? *GGG*

Nej, det tror jeg faktisk ikke - hold lige vær' med
at gennemskue mig *G*

> [...]
> med respekt for sig selv, frivilligt vælger det levebrød, der har så
> stor en lavstatus, at de generelt holder deres erhverv skjult for alle,

Det er jeg på mange måder enig i.

> Er pornoskuespillere prostituerede?

Komme an på hvad det er der optages, hvis det er et pars
nydelse at blive filmet og foreviget og "distribueret" - så
må svaret være nej, efter min opfattelse - og det er også
netop denne slags pornofilm jeg gerne ser, hvis jeg ellers
kan opdrive dem *S*

> De ernære sig jo også ved betalte seksuelle ydelser.
> Kunderne er os der ser på!
> Er det et lavstatus erhverv?

Ja, det synes jeg. Og jeg er nok dobbeltmoralsk
her, for jeg ser det indimellem.

> Er ringeagten også til stede i forhold til pornomodellerne?

Ja, hos mig.

> Er pornoindustrien andet end legaliseret prostitution?

Nej, ikke i mine øjne.

> Gør alt det for penge, du ikke i din vildeste fantasi kunne
> drømme om at gøre i et parforhold?

Blandt andet.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-02 06:04

> [...]

Den statsstøttede Rifbjerg er arrogant og nedladende - foragter sine læsere.

Pornoindustrien skaber lykke ved at gå ind på forbrugernes præmisser -

Det er forskellen.

Fra : Henning

Dato : 09-04-02 10:46

Sott wrote:
> [...]

> til at skabe respekt omkring hverken erhvervet eller sig selv
> som person - og desværre så synes jeg det ligger og roder

Jeg har hørt flere interwues med prostituerede, der fortalte,
de samtidig fik bistandshjælp så..........

MVH
Henning

Fra : Chokmah Dog Fever

Dato : 08-04-02 16:09

On Mon, 8 Apr 2002 13:18:50 +0200, "Anita" <anita@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Men som det er nu, er prostitutionen vel lovlig,

Øhh ja det mener jeg hvis man er fyldt 18 og er moms registret så tror
jeg den er hjemme !

>men det er blot ikke
>lovligt at være alfons, eller er der noget jeg har misforstået?

nej det er temligt ulovligt for at sige dte mildt det gir en 3-4
år tror jeg - men det er svær defination for hvad er en alfons hvis
det er en der sender kvinden på gaden tager alle pengene fra hende og
giver besværlige kunder tæsk så ja det er ulovligt om man lejer
lokaler ud til ptostituerede på massage klenikker er det samme , det
tror jeg ikke ?
Mv
Bo

--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : dkwM327

Dato : 16-04-02 00:46

"Anita" skrev d. 08-04-02 12:19 dette indlæg :
> [...]
>
> Men som det er nu, er prostitutionen vel lovlig, men det er blot ikke
> lovligt at være alfons, eller er der noget jeg har misforstået?

Ja, det normale har vide grænser, og så længe man husker det, samt at
andre har deres egne grænser som man bør respektere, så er alt OK.

m.v.h.

Dkwm327

http://www.kandu.dk/

Fra : Tomas O.

Dato : 16-04-02 13:54

dkwM327 skrev:

SNIP

> Ja, det normale har vide grænser, og så længe man husker det,
> samt at andre har deres egne grænser som man bør respektere,
> så er alt OK.

Så skal andre vel respektere at mine grænser er meget vide?

Eller er det sådan at den hvis grænser er mest snævre skal
respekteres mest?

Se dette er jo lidt interessant.

I USA har de Moral Majoritet gruppen som reelt er en meget meget
meget lille procentdel af USA og de bestemmer en hel del omkring
censur op X rated film og hvad man må og ikke må sige i flimmeren
derovre.

De VIL repsketeres men respektere ikke andres holdninger fordi
disse andre har meget videre grænser for hvad der er ok.

Altså skal man gå efter den laveste fællesnævner?

ja for mig ringer der nogen pisuhyggelige alarmklokker.

Hilsen
Tomas O.