FALSKE virusadvarsler
Fra : Arne Eckmann

Dato : 08-04-02 04:12

Jeg ved emnet ikke hører hjemme her i gruppen,
men jeg ved også at der her i gruppen er mange
nye computerbrugere.

Som jeg husker det, var internettet voldsomt belastet
af for nogle år siden, af alle de falske virusalarmer, der
dengang cirkulerede.

Disse falske virusalarmer var/er imdidlertid et større
problem, end de rigtige vira, som man trods alt kan
undgå at få sin computer inficeret af, hvis blot man er
lidt fornuftig i omgangen med, de mails man uopfordret
får tilsendt, og især, hvis man tænker sig lidt om.

I dag er alle - eller børe være - så opmærksom på virus,
at det faktisk er helt unødvendigt at udsende advarsler.
Om ikke andet, er det jo under alle omstændigheder
for sent at advare, hvis modtagerne ikke selv har sørget
for at beskytte sig.

Hvis man alligevel vælger at udsende advarsler, må man
først sikre sig, at det virkelig drejer sig om en rigtig virus,
således man ikke lader sig misbruge til, yderligere at
sprede falske virus-advarsler.

På et tidspunkt var der nogen, der - som en vits - sendte
folk en såkaldt polsk virus, der insinuerede, at polakkerne
var lidt tilbagestående i teknisk henseende.

Som jeg husker det, var mailens budskab nogenlunde
således:

"Dette er en polsk virus: De bedes venligst selv formatere
Deres harddisk"

Lidt i stil med den polske virus, har der længe cirkuleret
en ret konventionel falsk virusadvarsel, hvor man med
stor succes får folk til at slette en nødvendig Windows
systemfil sulfnbk.exe - LAD VÆRE MED DET!

sulfnbk.exe er et helt nødvendigt Windows systemprogram,
der tager sig af lange filnavne. Alle der sletter dette program,
invaliderer deres Windows system. Og, det er netop deri,
denne "polske" virus består.

Moralen af dette må være, at man skal lade være med
at sende virusadvarsler rundt, og det hvad enten de er
ægte eller falske.

Men, hvis man absolut vil sende "virus-advarsler", så
tag lige at tjek på internettet først, om det nu ikke
skulle vise sig at være en "hoax"

http://www.europe.f-secure.com/hoaxes/sulfnbk.shtml

Søgeord i denne forbindelse kan fx. være HOAX

http://hoaxbusters.ciac.org/

mvh
Arne

Fra : Poul Andersen

Dato : 08-04-02 17:47

Jeg synes Arnes oplysninger er helt på deres plads her i gruppen, selv om de
strengt taget er OT (off-topic). (Jeg fik selv en "advarsel" her i
week-enden).
Måske skulle jeg lige tilføje for fuldstændighedens skyld, at HOAX udtales
[houks], og det kan oversættes med det "gode danske": Practical joke )

Godt råd: Hvis et nyligt opdateret og korrekt installeret virusprogram ikke
har opdaget den advarslede "virus" på din computer, så kan du være 99%
sikker på, at det IKKE er en virus!
Forudsætning: Du åbner selvfølgelig ikke vedhæftede filer, fra uventede
afsendere, vel?

VH Poul