Diesel m. sejldrev - men hvilken?
Fra : Peter

Dato : 08-04-02 01:09

Jeg står over for et snarligt motorskift, og har indsamlet bruchurer fra:
Volvo, Yanmar, Nanni, Lombardini, Solus, Vetus og Beta.

Båden er en sejlbåd på 36' og vejer ca. 6 ton.

Jeg regner med at skulle bruge en motor med sejldrev og HK i nabolaget af
30.

Der er ret stor prisforskel - med Volvo som den dyreste og Beta som den
billigste.

Jeg vil sætte stor pris på at høre om jeres erfaringer.

Mvh., Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-02 14:27

> [...]
> 30.
> Der er ret stor prisforskel - med Volvo som den dyreste og Beta som den

Jeg ville helt sikkert vælge Yanmar eller Volvo. Dels fordi, det er langt
bedre motorer, da de er bygget til maritimt brug og ikke, som de andre, er
ombyggede industri motorer.

Du har sikkerhed for et omfattende forhandlernet, og kan få reservedele i
lang tid fremover. Endelig har du en langt bedre gensalgsværdi, den dag du
vil sælge båden eller motoren. Vetus og Beta ville jeg aldrig brug penge på.
De små motorer er ganske enkelt for dårlige. Se bare, hvor mange modeller og
forskellige blokke, de har haft inden for de sidste par år..Der er stort set
ingen kontinuitet i deres produktion. Et andet problem er, at motoren og
tilbehøret ofte er af så mange forskellige metaller, at det ikke holder i
længden.

Vetus, Beta og de andre bliver ikke 30 år, regn med max 12.....

Claus

Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 08-04-02 15:44

Gå en tur i havnen og spørg hvad reservedele koster. Dem der sejler Volvo
ved det. det gør dem der sejler Yanmar ikke. HVORFOR

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 08-04-02 17:09

"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Gå en tur i havnen og spørg hvad reservedele koster. Dem der sejler Volvo
> ved det. det gør dem der sejler Yanmar ikke. HVORFOR

_Relæet_ til starteren på en YSM8 koster 1500-2000 kr. = :0, sååeee
deeeeet... (det er også en gammel svend)
Hvis nogen har en brugt til overs, så bare sig til!!!

--
mvh, Peter Ingsø Laursen
Biaca28 / Sejlklubben Sundet / Svanemøllen

Fra : LINDSTRØM

Dato : 08-04-02 19:06

Der er to motorfabrikater der er fremherskende i havnene. Volvo og Yanmar.
I min 29´ sejlbåd havde jeg en Volvo Md 5. Min nabo havde en 8 hk. Yanmar i
sin. Jeg brugte mange timer og mange kroner på alt muligt på den Volvo
motor. Nabobådens ejer udførte blot service på sin Yanmar.
Så fik jeg min nuværende sejlbåd. En 40´ med en Volvo 2003. Min nye nabo
har en 27 Hk Yanmar. Lidt færre problemer med denne Volvo, men alligevelt et
lidt negativt indtryk forstærket af bl.a. smådårlig service fra Volvo Penta
og høje priser på reservedele. Min nabo lavede som sædvanlig bare service på
sin Yanmar så han kender ikke reservedelepriserne - måske er de ligeså
høje?.
Men jeg ved altså godt, hvilken af de to fabrikater jeg ville foretrække!!
Desværre kan jeg ikke skifte motorfabrikat uden at skulle glasse en helt ny
motorkonsol fast. Derimod har Volvo Penta sørget for, at jeg kan skifte til
den nye 2030 bøvl. Så man er jo nærmest gift med det firma med mindre jeg
skifter båd eller ofrer ganske meget på et omfattende installationsarbejde.

Det var mine erfaringer. Husk nu at få nogle flere! Måske har jeg bare været
uheldig og mine naboer heldige.

mvh
Lindstroem

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-04-02 20:49

"LINDSTRØM" <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> skrev i en meddelelse

-SNIP-
> Det var mine erfaringer. Husk nu at få nogle flere! Måske har jeg bare
været
> uheldig og mine naboer heldige.
-SNIP-

Egt. var mit indlæg om prisen på et starterrelæ ment som en munterhed. Jeg
kune ikke lade være med at reagere på udsagnene om, at Yanmar-ejere ikke
kender priserne på reservedele, når jeg nu som nybagt Yanmar-ejer (dog en
gammel motor) lige har fået et chok over at skulle give 1500-2000 for et
starter-relæ (altså KUN relæet)!

Ellers er jeg da glad for at høre, at folk har gode erfaringer. Min egen har
da også overvintret i fin stil (båden har ligget i vandet).

--
mvh, Peter Ingsø Laursen
Biaca28 / Sejlklubben Sundet / Svanemøllen

P.S.: Jeg skal nok prøve at få nogle flere erfaringer

Fra : Ole

Dato : 08-04-02 21:55

De nyere små og mellemstore Volvo Penta motorer er bygget på Perkins motorer
der igen er bygget på Mitsubishi motorer. Begge fabrikker har bygget deres
egne særheder ind i motorerne med mere eller mindre held.
De sidste motorer VP selv har udviklet er 2001, 2002, 2003.
Nogle af Vetus motorerne er også bygget over Mitsubishi (11hk - 42hk), så
det kan være et fedt.
Volvo reservedele er dyre, Yanmar reservedele er sindsygt dyre, ( ca. 600 kr
for en impeller til en 4JHXE ), tilgengæld skal Yanmar ikke repareres så
tit.
De andre mærker kender jeg ikke meget til, men jeg er altid skeptisk
overfor italienere.
( Bukh byggede en motor over Ruggerini -sikke noget l... .)
Jeg har i 5 år haft en BMC-Admiral, i 9 år en Yanmar og nu i 3 år en
Perkins, og skulle jeg have en ny motor i dag valgte jeg en Yanmar, den har
givet mig de færreste problemer.

--
Hilsen Ole (tdl.VP. rep.)

Mail to: o.n.l@mail.dk -de tre z'er fjernes.

Fra : Peter

Dato : 08-04-02 22:51

Jeg siger foreløbig tak til dem, der har skrevet.
MEN er bestemt interesseret hvis flere vil dele deres erfaringer.

Mvh., Peter

Fra : JJC

Dato : 09-04-02 11:25

Jeg lagde sidste år en ny motor i min Impala 27. Den gamle var en Benzin og
derfor kunne intet af den eksisterende installation anvendes. Jeg valgte en
Volvo 2010 med sejldrev. Mine argumenter for Volvo'en var at der egentlig
ikke var den stor prisforskel på de forskellige muligheder med sejldrev,
højest et par tusinde, hvis Yalmar'en skulle ferskvands køles. Jeg følte at
enten Yalmar eller Volvo ville give båden den største gensalgsværdi, og da
Volvoen var 2 cyl. og havde fabriksmonteret ferskvand, blev det den.

Jeg valget selv at ligge den i, hvilket er umuligt hvis man ikke får lov til
at kopier forhandlerens installations manual. Der følger INGEN installations
instruktion med en Volvo motor. Kun en notits om at denne motor skal
installeres af en prof. Prisen incl. folde propel, udstødning, tank,
slanger, filter og ventiler blev på ca 65.000 ifølge de vejledende priser.

Jeg fik 10.000 for min gamle motor, der reelt intet var værd, så det er nok
den rabat en forhandler er i stand til at give, hvis man presser dem lidt.
Derudover købte jeg for ca 3000 primer, polyester, gelcote, glasfiber og
motorrums isolering.

Jeg brugte 4 ugers arbejde i weekenden og efter arbejdstid. Der var ikke
rigtig nogen problemer. Det, der tog længst tid var at lappe hulet fra det
gamle ben, da dette ikke kunne anvendes til den nye.

Resultatet er en dejlig lydsvag og vibrationsløs motor. Volvoen er en dejlig
motor. Selv om den kun har 10 hk, kan den få en Impala 27 op på omkring 5,7
knob på fladt vand.

Den egentlige test af motoren foregik da jeg skulle sejle til Kerteminde i
forbindelse med Fyn Rundt. Det blæste mellem 15 og 22 m/s direkte imod. Det
gjorde det også forrige år og der tog turen 16 timer i hård kryds, så i
stedet valgte jeg at starte motoren og lade den køre fuld kraft hele vejen.
Jeg sejlede med storsejlet som støttesejl, og gik ca 15 grader til vinden.
På den måde kom vi frem med ca 5,2 knob, selv i den hårde sø mellem Samsø og
Fyn. Vi var fremme på omkring 10 timer. Motoren kørte alle de 55 sømil uden
problemer (andet end at vi løb tør for diesel 5 mil fra Kerteminde). Den
forbruger ca 2,5 l/timen for fuld skrue, og godt 1,2 l/time ved 4,5 knob på
fladt vand.

Jeg kan godt anbefale Volvoen, men da jeg ikke har kendskab til andre
motorer (min første diesel) og da jeg kun har haft den i under et år, er mit
grundlag nok ikke det bedste.

MVH Jan

Fra : erik christensen

Dato : 09-04-02 17:42

> Jeg står over for et snarligt motorskift, og har indsamlet bruchurer fra:
> Volvo, Yanmar, Nanni, Lombardini, Solus, Vetus og Beta.

jeg satte en nanni motor på 14 hk i min naver for 3 år siden den kører uden
problemer.Det eneste jeg har fortrudt er at jeg ikke købte en 21 hk. den er
lavet på en kubota industrimotor som er mariniseret hos nanni i frankrig.
kubota er en japansk motor som bla. bobcat bruger
hvorved du ved eventuel rep kan købe stumber ved en
forhandler af entreprenørmaskiner (ikke marinepriser)
desuden kan du få den til tysk moms
du skal også overveje om det er nødvendigt at skifte sejldrevet da det tit
kun er motoren der er defekt.
tag eventuelt og snak med jørgen hos marine teknik i gilleleje

mvh erik
erik den røde
naver 29

Fra : Magnus Sterky

Dato : 09-04-02 19:11

Själv har jag haft två olika MD2002, den ena med orginal sötvattenkylning,
den andra med Martec sötvattenkylning. Båda har gått helt problemfritt, båda
upplevde jag till en ålder av c:a 14 år. Den enda reservdelen har varit
impellrar och några finfilter för bränsle. Absolut ingenting annat, inte en
skruv. Den första monterade jag själv in i en Ballad, och ägde den 14 år
därefter. Den andra har jag fortfarande i en annan båt.

En av de allra viktigaste sakerna att tänka på när man installerar en motor
med segelbåtsdrev, oavsett fabrikat, är att huvudströmbrytaren monteras så
den bryter på MINUS till motor och drev.

Nu, när alltfler har landström, kommer lätt krypström att kunna ledas genom
drevet via motorn till batteriminus och sedan runt i båtens alla
minusledningar. Där gör sedan fukten att en strömkrets kan bildas till någon
200VAC-jordkabel till närmaste elcentral och runt ut i vattnet.

Med minus-huvudbrytaren frånslagen i hamn (och tändningen frånslagen) kan
inte strömmen passera segelbåtsdrevet, för det finns ingen sluten krets.

Volvo har sedan några år satt en plastisolator mellan segelbåtsdrev och
motor av liknande orsak. Den fungerar dock bara delvis, för salt kylvatten
går i slangen från drevet in till motorns saltvattenkymantel för avgaser, så
där sker en överledning i alla fall.

Vänligen
Magnus

Fra : Lars Bonde

Dato : 10-04-02 01:27

Lige en ting mere. Hvis båden en dag skal på langfart så skal du tanke på
hvor du får reservedele fra. Volvo kan man få i alle havne ( det er der
penge i ) Yanmer kan man få i hver 2 havn. BUCK kan man få i hver 6 havn.
Alt det andet skal bestilles. Jeg ved det. Jeg har været der.

Fra : Peter

Dato : 10-04-02 22:49

> [...]
> penge i ) Yanmer kan man få i hver 2 havn. BUCK kan man få i hver 6 havn.
> Alt det andet skal bestilles. Jeg ved det. Jeg har været der.

- - - - -

Båden har været på langfart før, og skal igen - med ny motor.
Tak til alle for svarene, og - skulle flere have erfaringer at øse af, er
jeg bestemt interesseret.

Mange hilsener, Peter