Så er der Superbit udgivelser på region 2
Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 07-04-02 21:01

Hej

Jeg faldt lige over følgende (faktisk halvgamle) nyhed:
http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=3&articleId=3686
Columbia Tristar er nu begyndt at udgive Superbit udgaver af deres film på
region 2.

Her er et review af Desperado:
http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=4&articleId=3792
Jeg har selv et par reg. 1 superbit film (bl.a. Desperado), og der er bare
fantasktisk lyd og billede på.
Men desværre er det kun England reg. 2 udgaverne sælges i. Og kun gennem
CT's egen hjemmeside: http://www.cthe.co.uk/superbit/
Og så forøvrigt ikke til kunder uden for UK
Men hvis der er nogen der finder nogen der sælger til lille Danmark må de da
gerne poste adressen her i gruppen.

--
/Lars
Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-04-02 12:32

On Sun, 7 Apr 2002 22:00:59 +0200, "Lars Hedegaard Pedersen"
<hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> [...]
>Og så forøvrigt ikke til kunder uden for UK
>Men hvis der er nogen der finder nogen der sælger til lille Danmark må de da

Jeg har da købt The fifth element fra UK??
Nu kan jeg bare ikke lige huske hvor fra
Jeg vender tilbage når jeg har tænkt lidt.

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 08-04-02 14:50

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> wrote in message

> Jeg har da købt The fifth element fra UK??
> Nu kan jeg bare ikke lige huske hvor fra
> Jeg vender tilbage når jeg har tænkt lidt.

Tror du ikke det var reg. 1 udgivelsen?
Reg. 2 UK er først kommet på gaden 1. april i år.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-04-02 16:09

On Mon, 8 Apr 2002 15:49:30 +0200, "Lars Hedegaard Pedersen"

Jep det er Reg 1.
Men da jeg gerne undgår tekster så.

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Rhythm

Dato : 08-04-02 14:16

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3cb0a57e$0$11911$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=3&articleId=3686
> Columbia Tristar er nu begyndt at udgive Superbit udgaver af deres film på

Hvad er lige det superbit for noget ?
Altså jeg har en film der fylder rimelig godt på DVD, den fylder næsten 2
plader.
Det er Pearl Harbor. Er det måske det der superbit når den fylder så meget ?
Versionen hedder bare: 60th anniversary commemorative edition.

Fra : Wolfgang

Dato : 08-04-02 14:24

Prøv at læse her: http://www.superbitdvd.com/

> [...]
> Det er Pearl Harbor. Er det måske det der superbit når den fylder
> så meget ? Versionen hedder bare: 60th anniversary commemorative

Det er ikke en Superbit. Hvorfor skulle fremgå af ovenstående link.

--
wolfgang
(som endelig har fået en korrekt sig-sep ud af OE)

Fra : Rhythm

Dato : 08-04-02 18:05

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> wolfgang
> (som endelig har fået en korrekt sig-sep ud af OE)

Jeg indrømmer at bordet ikke fanger hos mig efter det jeg har læst.
Efter hvad jeg forstår er de DVD´ere totalt strippet for ekstra materiale
som folk normalt går efter fordi at pladsen er brugt udelukkende til filmen
og lyden.
Eller de har måske vedlagt en eksra plade sammen med alle udgivelserne som
indeholder
ekstra materialet og koster de ikke lidt mere end en standard DVD ?
Og hvis det superbit er så godt, hvorfor har Lucas så ikke udgivet Star Wars
filmene
udelukkende på superbit ? Jeg ville mene at en mand som ham ville gå efter
det absolut
bedste kvalitet for hans Star Wars film.

Mvh
Rhythm

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 08-04-02 19:39

"Rhythm" <hjemstedet@SLETyahoo.dk> wrote in message
> [...]
> det absolut
> bedste kvalitet for hans Star Wars film.

De koster det samme som de fleste andre region 1-udgivelser. Jeg er ret
meget for idéen bag Superbit, men tanken udelukker jo ikke en ekstra disk
som jo ikke ville genere kvaliteten på den første skive - Columbia TriStar
som udgiver Superbit har da også netop lanceret en Superbit Deluxe-linie som
også indeholder en ekstra disk til ekstramateriale.

Det er som sagt Columbia TriStar der har lanceret SuperBit-linien - den skal
ses på linie med Fox's Five Star Collection og New Lines Platinum Editions i
den forstand at det er deres måde at forsøge at udmærke nogle udgivelser i
forhold til andre. Det er altså ikke nogen ny teknologisk opfindelse, men
snarere en filosofi eller et dogme om man vil som Columbia har pålagt sig
selv ift. nogle udgivelser. Derfor kan Star Wars-filmene heller aldrig
udkomme som SuperBit da det er Fox der har rettighederne til dem. Men det
stopper jo ikke Lucas i at følge filosofien. Det har han dog ikke valgt at
gøre på den første Star Wars-udgivelse. I stedet har han fyldt den med
avancerede menuer, et DD6.1-spor, to Dolby Surround-spor og et
stereo-kommentarspor. Derfor blev der ikke plads til et DTS-spor og mange
mener at billedsiden også lader noget tilbage at ønske.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-04-02 20:48

On Mon, 8 Apr 2002 19:05:18 +0200, "Rhythm" <hjemstedet@SLETyahoo.dk>
wrote:

> [...]
>det absolut
>bedste kvalitet for hans Star Wars film.

Der skelner jeg mellem filmene. Jeg er ret ligeglad med noget
ekstramateriale til netop fifth element, men ved andre film ville jeg
ikke undvære det. Så det er jo ikke et enten eller.

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Wolfgang

Dato : 08-04-02 14:17

> [...]

> Men hvis der er nogen der finder nogen der sælger til lille Danmark må
> de da gerne poste adressen her i gruppen.

Her er en reg2 Desperado fra DVDZone2 i Belgien:

http://www.dvdzone2.com/cgi-bin/en/OM.cgi?command=showitems&pos=0&type=
search&search=4869

og en Fifth Element fra samme sted:

http://www.dvdzone2.com/cgi-bin/en/OM.cgi?command=showitems&pos=0&type=
search&search=4866

Bemærk, at URL'erne er ombrudte.

Leverance fra denne shop tager 4-8 dage og koster ca. 2 EUR pr. DVD.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 08-04-02 14:49

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> wrote in message

> Her er en reg2 Desperado fra DVDZone2 i Belgien:

> [...]

Joohhh.....
Men det er jo franske udgivelser, dvs. at der ikke er et originalt Dolby
Digital lydspor (kun dolby surround).
DD 5.1 er det franske lydspor.
Jeg vil gerne have original lyd i både DD og DTS (jeg er kræsen )

Så indtil jeg kan købe det, så tror jeg at jeg nøjes med mine reg. 1
udgaver.

Fra : Wolfgang

Dato : 08-04-02 15:03

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> Men det er jo franske udgivelser, dvs. at der ikke er et originalt
> Dolby Digital lydspor (kun dolby surround).
> DD 5.1 er det franske lydspor.

Ja, det er korrekt. Jeg kunne dog ikke forestille mig, at nogen havde
interesse i DD, når muligheden for DTS var tilstede. DTS har jo en noget
højere bit-rate, skønt det, subjektivt vurderet, til tider virker lidt
rigeligt manipuleret sammenlignet med DD.

> Så indtil jeg kan købe det, så tror jeg at jeg nøjes med mine reg. 1
> udgaver.

Jeg er nysgerrig: hvis du har reg. 1 udgaver, hvad vil du så med reg. 2?

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 08-04-02 16:07

> [...]
> højere bit-rate, skønt det, subjektivt vurderet, til tider virker lidt
> rigeligt manipuleret sammenlignet med DD.

Jeg synes også at DTS som regel lyder bedst i sammenligning med DD 5.1, men
hvis man vil afspille den hos nogen der ikke har DTS dekoder (de fleste af
dem jeg kender), er det da ret kedeligt at skulle nøjes med at lytte til DD
2.0.
Så hvis jeg kan vælge mellem en udgivelse med DTS 5.1 + DD 2.0 og den samme
film med DTS 5.1 og DD 5.1, så vil jeg da helst have den hvor der er DD 5.1.

> Jeg er nysgerrig: hvis du har reg. 1 udgaver, hvad vil du så med reg. 2?

Fordi de så kan afspilles på alle DVD-afspillere, og det er PAL i stedet for
NTSC (som jo giver et lidt bedre billede, især farverne).

Fra : Wolfgang

Dato : 09-04-02 09:22

> [...]

> 5.1, men hvis man vil afspille den hos nogen der ikke har DTS dekoder
> (de fleste af dem jeg kender), er det da ret kedeligt at skulle nøjes

Jeg håber, at dine venner forstår at påskønne dette offer

> Fordi de så kan afspilles på alle DVD-afspillere, og det er PAL i
> stedet for NTSC (som jo giver et lidt bedre billede, især farverne).

Er du sikker på det? Ved broadcast er der ingen tvivl om, at du har ret,
men ved DVD synes jeg ikke, at det er tilfældet.

--
wolfgang

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 09-04-02 15:57

> Jeg håber, at dine venner forstår at påskønne dette offer

Jeg er jo en flink fyr

> Er du sikker på det? Ved broadcast er der ingen tvivl om, at du har ret,
> men ved DVD synes jeg ikke, at det er tilfældet.

Du har ret i at forskellen er tydeligere ved broadcast, men med DVD kan jeg
også stadig se forskel. Det er især farverne som jeg synes er mere
naturlige. Folk er lidt for røde i hovedet på NTSC.

Fra : n k p

Dato : 10-04-02 07:47

"Lars Hedegaard Pedersen" <hedegaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
> [...]
> også stadig se forskel. Det er især farverne som jeg synes er mere
> naturlige. Folk er lidt for røde i hovedet på NTSC.

Mærkværdigt for det er ikke NTSC, men MPEG2.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 10-04-02 10:40

"n k p" <XXXtreforkXX@XXXXyahooXX.XXXcomXXX> wrote in message
> Mærkværdigt for det er ikke NTSC, men MPEG2.

Der bruges MPEG 2 komprimering ja, men derfor er det nu stadig NTSC video på
Reg. 1 DVD'er, og PAL på Reg. 2 (ikke japanske) DVD'er der bliver spyttet ud
til fjernsynet. Da det er det de flete TV skal bruge. De fleste
filmselskaber ville nok også gå i koma over risikoen for piratkopiering hvis
DVD afspiller kunne spytte rent digitale siganler ud.

Joakim

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-04-02 11:15

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse

> [...]

ud
> til fjernsynet. Da det er det de flete TV skal bruge.

Ja, det er det, der bliver spyttet ud, men mig bekendt er DVD'erne ikke
lagret som ren NTSC eller PAL. SVJH består indholdet af grundinformationer
om billedet OG separate oplysninger om framerate og linieopløsning, der
anvendes af afspillerens videokredsløb til at dekode til det rette format.
Derfor burde farveinformationen heller ikke være væsentlig forskellig. Jeg
har heller aldrig hørt andre påstå, at NTSCs farveproblemer rammer andet end
broadcast.

MVH
Jens

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 10-04-02 11:29

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message
> [...]
> har heller aldrig hørt andre påstå, at NTSCs farveproblemer rammer andet

Jeg har heller ikke hørt om farveproblemer med NTSC DVD, men tilgengæld kan
jeg godt se scan lines og 3:2 pulldown. Problemer som dog helt eller delvist
kan afhjælpes med tilpas dyrt udstyr som jeg ikke har.

Joakim

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-04-02 12:00

> Jeg har heller ikke hørt om farveproblemer med NTSC DVD, men tilgengæld
kan
> jeg godt se scan lines og 3:2 pulldown.

Samme her. Argh, jeg ved det ikke. Måske et spørgsmål for teknik-gruppen?

MVH
Jens

Fra : Claus Nielsen

Dato : 08-04-02 16:56

>Her er en reg2 Desperado fra DVDZone2 i Belgien:
> [...]

Blot til info; Hvis du pakker dine links ind i < > så skulle de ikke
blive "knækket"... f.eks. sådan her:

<http://www.dvdzone2.com/cgi-bin/en/OM.cgi?command=showitems&pos=0&type=search&search=4866>

Mvh, Claus
---
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Wolfgang

Dato : 09-04-02 09:06

Claus Nielsen <cnn@post6.tele.dk> wrote:

> Blot til info; Hvis du pakker dine links ind i < > så skulle de ikke
> blive "knækket"...

Jeg knækker dem manuelt for at holde mig under den anbefalede linie-
længde på 72 karakterer i en news-post.

Fra : Jesper Winding

Dato : 08-04-02 17:58

Er det kun mig der syntes SuperBit er noget opreklameret bras - Billed
forskellen er utrolig minimal for det blotte øje og alt det fede ekstra
materiale er væk...

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 08-04-02 19:34

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> wrote in message
> Er det kun mig der syntes SuperBit er noget opreklameret bras - Billed
> forskellen er utrolig minimal for det blotte øje og alt det fede ekstra
> materiale er væk...

Det kommer vel an på hvor meget vægt man lægger på billedkvaliteten.
Personligt går jeg meget op i billedet.

Og lyden synes jeg også er bedre. Jeg har prøvet at sammenligne et par
udgivelser af The 5th Element.
2 udgivelser med DTS: Superbit reg. 1 og en tysk special edition reg. 2.
Og der var ingen tvivl for mit vedkommende. Lyden var klart bedre på
superbit udgivelsen. Meget mere fast dybbass. Den var mindre ulden og mindre
rungende. Det har nu ikke noget at gøre med båndbredden af lydsporet, da den
var den samme på de 2 DVD'er. Det er nok nærmere fordi de har gjort mere ud
af mixningen på superbit DVD'en.

Mht. billedet kan man ikke finde ud af om superbit er bedre ved at
sammenligne de hidtidige reg. 2 udgaver af The 5th Element med superbit
udgaven, da billedet på reg. 2 udgaverne er ikke så lidt dårligere end selv
den almindelige reg. 1 udgave af filmen. Meget mere støj og "gnister" i
billedet, og mindre skarpt.

Jeg har dog ikke prøvet at sammenligne andre film.

Og masser af ekstra features er da lækkert, men det vil jeg godt give afkald
på hvis det kan give så godt billede og lyd.
Dog skal det siges at de måske godt kunne have lagt en ekstra disc ved siden
af med noget ekstra materiale. Så fylder det jo ikke på disc'en med filmen
på.

Men min oplevelse er i hvert fald at de 2 superbit DVD'er jeg har, er blandt
de allerbedste i min samling, mht. både billede og lyd. Om det er pga. den
større båndbredde eller at der bare er gjort mere ud af mixningen skal jeg
lade være usagt.

Hmmm..... Det her går vist hen og bliver mere teknik-snak end film-snak.

/Lars

Fra : Wolfgang

Dato : 09-04-02 09:19

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> wrote:

> Er det kun mig der syntes SuperBit er noget opreklameret bras - Billed
> forskellen er utrolig minimal for det blotte øje og alt det fede
> ekstra materiale er væk...

Har du selv prøvet at foretage en sammenligning? Som Lars ganske rigtigt
skriver, er der ikke tale om et koncept, men en label, der indikerer, at
man har anvendt den til rådighed værende teknologi til det yderste.

Jeg synes selv, at de to jeg har set, er pengene værd. Jeg er også lige-
glad med extras - men med de nye DeLuxe udgaver skulle der være det
bedste fra begge lejre: bedst mulig kvalitet samt extras på et separat
medie. Man må håbe, at dette tiltag danner "skole".

--
wolfgang