løfte katten i nakken
Fra : Majer

Dato : 07-04-02 20:55

Hej med jer!

Jeg har haft en mindre diskussion med kæresten, om hvornår man ikke mere kan
løfte en kat i nakkeskindet. jeg mener at der kommer er tidspunkt (alder?)
hvor de ikke kan li det mere. Men Henrik mener, at man kan gøre hele livet
igennem....

Kan I hjælpe med at afgøre det for os??

På forhånd tak...
--
Majer

mit websted:
www.majer.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-04-02 21:43

"Majer" <mispeter[REMOVE THIS]@majer.dk> wrote in message

> [...]
> hvor de ikke kan li det mere. Men Henrik mener, at man kan gøre hele livet

Min kat på 19, kan sagtens tåle at blive taget i nakkeskindet.... Det tror
jeg bestemt ikke de tager skade af. om de så kan lide det, er jo nok en
anden sag. Men det er jo instinkt, af de ikke gør noget, nårr de bliver
taget i nakkeskindet... Det er jo fx en fordel, hvis man vil klippe negle på
dyret.

Fra : Gitte J

Dato : 07-04-02 21:52

Der er også forskel på at holde/tage katten i nakkeskindet, venligt men
bestemt, for at klippe kløer eller lignende, og så ligefrem at løfte den i
det. Jeg vil tro en kat på en 3-4 kg har god grund til at blive sur, hvis
dens nerver og skind skal bære dens fulde vægt ... tyngdekraften vil jo nok
resultere i, at det ikke er en ubetinget behagelig oplevelse, når poterne
slipper jorden. Og hvorfor i det hele taget løfte en kat i nakkeskindet? Man
kan jo sagtens løfte den på en måde, der ikke medfører smerte eller ubehag?
-Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-04-02 22:07

Morkatten løfter sine killinger i nakkeskindet hvis de
skal flyttes, det er hun i sagens natur nødsaget til, men
jeg kunne ikke drømme om at løfte hverken en killing
eller voksen kat på den måde, det er rigtig at et "tag"
i nakkeskindet instinktivt får dem til at være rimelig
rolige men det er ikke ensbetydende med at man skal
løfte dem sådan, enhver kattebog med respekt for sig selv
fortæller at man bør have en hånd under rumpen.
jeg ville f****** blive sur hvis nogen løftede mig i håret.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@mail.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-04-02 22:18

Hej Majer

Du har ret - killingerne bliver ret hurtigt for tunge til at kunne tåle, at
blive direkte løftet i nakkeskindet, og moderkatten holder også op med at
bære rundt på dem når de bliver for tunge (eller dvs. de fleste gør... nogle
forsøger også selvom de rent faktisk ikke kan løfte killingerne *lol*). En
decideret alder vil jeg dog ikke sætte på, for killinger udvikler sig jo i
forskellig tempo, alt efter om de skal blive store eller små katte som
voksne - men når mine burmeserkillinger (små katte) er 6-8 uger, er de
faktisk for store til at blive båret rundt på. Selv løfter jeg kun meget
unge killinger på den måde, når jeg skal tage dem ind og ud af fødekassen
for fx at veje dem, og så snakker vi killinger på 1-2 uger el. lignende - og
det gør jeg udelukkende fordi det er deres naturlige "transportmode" i den
alder, de krummer sig simpelthen sammen og slapper af, når de mærker man
tager fat i nakkeskindet på dem.
Voksne katte må man ALDRIG løfte i nakkeskindet, men man kan tage *fat* i
nakkeskindet for at holde dem rolige(re) i situationer, hvor man har behov
for det (fx pillegivning, klippe kløer osv.), måske lige bortset fra
absolutte nødstilfælde, hvor man ikke kan gøre andet end at tage fat i
nakkeskindet på katten, hvilket må siges at høre til sjældenhederne...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 08-04-02 17:47

Det er nemlig meget individuelt!
Jeg har selv en kat, som elsker at blive taget i nakken, og en anden, som
ikke kan fordrage det!
Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk