Voldsom kat. Hvad skal jeg gøre?
Fra : Ida

Dato : 07-04-02 19:46

Hej NG.

Jeg søger gode råd mht. opdragelse af min kat. Det er en hunkat, ca. 1 år
gammel og indekat. Normalt er den i løbet af dagen meget fedsommelig, men
nogle gange går den helt i selvsving og kradser og bider mig. Det er ikke
kærlige bid, men bid der er 'alvorligt ment'. Rifterne er dybe, og det sker
ca. 1-2 gange om dagen. Jeg har prøvet at aflede hendes opmærksomhed med
legetøj, dyb, irettesættende stemme, en tag i nakkeskindet (uden dog at
løfte hende op i luften i det tag) og som sidste udvej, vand fra en
forstøver. Men hun bliver bare endnu mere arrig og bider mere og kraftigere
lige gyldig hvilken af metoderne jeg prøver. Det er ikke på bestemte
tidspunkter. Det kan være når jeg ser TV eller når jeg står og vasker op og
hun har ligget og sovet. Så kommer hun galloperende og sætter tænder og klør
i. Hvis det ikke går ud over mine arme ben, går det ud over mine arme arme

Hvad skal jeg stille op med hende? Jeg håber der er nogle af jer der har
gode råd.

Med venlig hilsen
Ida

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-04-02 22:10

Ida
Først og fremmest ville jeg tage katten til dyrlæge for
at være sikker på at det ikke er på grund af evt. sygdom.
Hvis hun ikke er neutraliseret ville jeg få tid til det med
det samme. Måske har hun brug for en legekammerat.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@mail.dk

Fra : Ida

Dato : 08-04-02 08:59

En ekstra legekammerat er desværre udelukket, da jeg bor i en boligforening
der ikke er 'specielt glade for mere end et dyr pr. lejlighed'. Jeg leger
med hende mellem 3-4 timer i løbet af dagen, og det er altid hende der først
ikke gider lege mere - hun vil hellere sidde i vindueskarmen og se på biler
og busser.

Hun er ikke neutraliseret, men får p-piller, hvilket hun har fået i ca. 15
uger. Er p-piller en skidt løsning?

Jeg har slet ikke overvejet om det skulle være en fysisk sygdom - mere at
det var noget kattepsykisk. Hun spiser og drikker vand som hun skal, og
slikker sig og holder sig ren. Der er heller ikke noget usædvanligt at se i
kattebakken - jeg ved ikke lige havd jeg havde tænkt mig mht. det
usædvanlige, men det ser normalt ud i både konsistens og mængde.

Hilsen Ida

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 08-04-02 09:15

P-piller kan godt påvirke katten i en dårlig psykisk retning. Jeg synes du
skal overveje at få hende steriliseret.
Hilsen Vibeke L

Fra : Ida

Dato : 08-04-02 13:44

Af en eller anden grund kan jeg ikke se de sidste meddelelser fra Marianne
Hellemose og Merete i Outlook Express, men kun ved at gå ind på Google's
nyhedsgruppe.

Jeg skal ikke avle på hende - det er bestemt ikke en race kat. Dog synes jeg
det ville være dejligt at få killinger engang når jeg flytter til noget
større med have, men måske er det bedre at få hende steriliseret og så få
killinger på anden vis.

Da jeg fik hende, fik vi at vide at hun var 12 uger, hvilket jo skulle være
fint, men hun var godt nok noget bette, så måske har hun været yngre. Hun
var sky den første uge, men ellers er hun selskabelig. Vil gerne være i
samme rum som os og helst på os... Vi har lavet en klatretrappe så hun kan
spankulere rundt oppe på reolerne og der er en lille platform med et tæppe
hun kan ligge på. Hun har to kradsetræer som hun flittigt benytter, men
alligevel gør præcis som du beskriver Merete: Kradser og sparker vildt med
bagbenene, hvis hun ligger ned og gør indtryk af at være kælesyg, ellers
kommer hun bare springende i vild gallop sidelæns med busket hale og sætter
tænder og klør i mit ben.

Jeg har fået hende på en gård, men moderen har også været indekat, da gården
lå tæt på en meget befærdet vej, og dem jeg fik den af, havde mistet et par
katte på den konto, så nu var deres katte indekatte. Jeg fik aldrig at
vide - fik ikke spurgt om hvad for en slags kat farkatten er, så måske har
den sit vilde sind fra ham.

Magura som min kat hedder er rød/orange - har det nogen betydning for dens
temperament?

Hvad koster en sterilisation?

Med venlig hilsen
Ida

Fra : marianne hellemose

Dato : 08-04-02 10:54

Hej Ida
Hvis du ikke skal avle på hende, ja så er p.piller en skidt
løsning, hunkatte der har fået p.piller har en større risiko
for at udvikle kræft, og der er katte der reagerer psykisk på p.piller, så
det kan være det, der gør det, jeg har haft
en rigtig lille kælegris af en hunkat, en md. efter at hun
startede på p.piller blev hun så sky og utilnærmelig at vi
kun så skyggen af hende, lige så snart p.pillerne blev droppet, var hun sit
gamle kælne jeg igen.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@mail.dk

Fra : Merete

Dato : 08-04-02 10:49

Hej Ida

Det minder lidt om mine forældres kat, der er lettere psykotisk. Den tåler
kun min mor (der fordrer den), mens alle vi andre lige kan vove på at stikke
hånden ned til den - så kommer kløerne frem. Den har altid været sådan og er
nu 13 år gammel, den har været ude-kat og alenekat hele sit liv og blev
steriliseret 6 måneder gammel. Jeg har en eller anden teori om, at den måske
blev taget for tidligt fra moderen - vi fik den, da den var 9 uger gammel,
for der mente dens tidligere kattemor, at den var gammel nok. Men det har
den måske ikke været... Kan du have fået din kat for tidligt?

Dens yndlingsposition, når der er gæster, er at ligge på ryggen og flade ud,
mens den inviterer til, at man nusser den på maven. Men hvis der er en
uheldig person, der "går i fælden", så griber den fat med tænder og kløer og
angriber meget aggressivt, mens den sparker med bagbenene. Jeg har lagt
mærke til på gamle video-optagelser, at den gjorde sådan allerede som 3-4
uger gammel killing, men dengang lagde ingen mærke til det, for der var den
jo ikke så stærk endnu. Når mine forældre er på ferie, passer nabokonen den,
men nu har hun nægtet at gøre det mere, for de to sidste gange er den
sprunget på hende og har bidt og kradset hende på benene, så hun måtte på
skadestuen og have en stivkrampevaccination... Jeg har selv et langt hvidt
ar på håndleddet, lige ved pulsåren, hvor katten satte kløerne i og rev til
for nogle år siden.

Måske er der for meget baggårdskat i den - dens far var en strejfer. Det har
i hvert fald afskrækket mig lidt fra at få kat selv, selvom jeg elsker dem
og synes de (med undtagelse af dén kat) er meget sødere, renligere, sjovere
og lækrere end hunde... *GG*

Hilsen
Merete

Fra : Pernille Scharff

Dato : 08-04-02 14:04

Hej Ida,

jeg vil ligesom de andre anbefale en sterilisation.

> Magura som min kat hedder er rød/orange - har det nogen betydning for
dens
> temperament?

Det er vist mest gammel overtro! Jeg ved heller ikke hvor stor
indflydelse faderen har på temperamentet, og hvor meget miljøet spiller
ind. Men vi havde to hunkatte fra samme kuld, og vi mente faktisk at de
havde to forskellige fædre - for den ene var sød og mild mens den anden
havde lidt vildkatte-temperament og godt kunne finde på at angribe midt
i at hun blev nusset. Med tiden lærte vi at blive bedre til at læse
hendes signaler, men jeg har stadig en del kradsemærker!

> Hvad koster en sterilisation?

I omegnen af 1000-1500 kr afhængig af hvor i landet du befinder dig og
hvem din dyrlæge er - og husk så at få katten øremærket, når hun
alligevel er i narkose. Det koster kun 150 kr ekstra og selv om hun er
indekat, kan hun måske komme ud ved et uheld - og så er hun dårligt
rustet til at finde hjem!

Held og lykke med det!

/Pernille

Fra : Ida

Dato : 08-04-02 16:22

Jeg bor i Århus, og har ikke en fast dyrlæge, men 1500 kr. er jo ikke slemt.
Jeg håber ikke hun kommer ud ved et uheld, da jeg bor på 4. sal... Men
selvfølgelig skal hun øremærkes. Det er jo, som du siger Pernille, smart at
gøre når hun nu alligevel er i narkose, og jeg regner med/håber ikke at jeg
skal bo her altid.

Så nu er mit næste spørgsmål: Kender I en god dyrlæge i Århus? Gerne i Århus
C eller Århus N eller Risskov.

Med venlig hilsen
Ida

Fra : Line Wolff

Dato : 08-04-02 16:49

Hej Ida

Jeg ved ikke om placeringen passer helt, men jeg kan varmt anbefale Århus
Dyrehospital, Viaduktvej 9, 8260 Viby J. Jeg har haft min kat igennem en
lang og sej behandling og operation hos dem og de var meget venlige og
dygtige dyrlæger.

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Ida

Dato : 08-04-02 17:39

Viby er også fint!

Og tusind tak for al jeres hjælp og gode råd. Gad vide om det skulle ende
med, at jeg har en kat 'uden bid i'.

Med venlig hilsen
Ida

Fra : Mette Svangren

Dato : 08-04-02 18:18

"Ida" <soon@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Så nu er mit næste spørgsmål: Kender I en god dyrlæge i Århus? Gerne i
Århus
> C eller Århus N eller Risskov.

Vi brugte dyrlægen i Skejby Centret, da vi boede i Århus, og vi var rigtig
glade for hende. Det skal dog siges, at jeg aldrig har fået katte behandlet
hos hende, da vi dengang kun havde fugle. Men her ydede hun os til gengæld
den flotte service at forære os en undulat af hendes eget opdræt som ven til
vores dengang enlige undulat Elisha Who?.

MVH Mette

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 09-04-02 06:52

> [...]

> skal bo her altid.
>
> Så nu er mit næste spørgsmål: Kender I en god dyrlæge i Århus? Gerne i Århus

Hej Ida.

Jeg vil også anbefale vores dyrlæge, Skejby Dyrlæge, i Skejbycenteret på
Skelagervej. Hun er både sød og dygtig (og ikke alt for dyr) - og så kan
hun godt li' katte

Hilsen
Lisbeth
http://cutiecats.dk