Hund med til Sverige
Fra : ~ Susanne ~

Dato : 07-04-02 19:17

Hej Gruppe!

Jeg vil gerne have min hund med til Sverige til sommer og har i den
forbindelse været inde på fødedirektoratets hjemmeside, for at finde ud af
hvad det kræver. Men hvor er det dog indviklet *suk*

Kan I fortælle mig om jeg har forstået følgende rigtigt:

1. Jeg skal skrive til Jordbruksverket i Sverige for at bede dem om at
tilsende mig indførselstilladelse og skal vedlægge 400 skr. i brevet.

2. Jeg skal have min hund rabiesvaccineret og herefter skal jeg tidligst 120
dage efter få foretaget en blodprøve til kontrol af vaccinens effekt.

3. Desuden skal min hund vaccineres mod leptospirose mindst 30 dage og højst
1 år før indrejse.

Men skal jeg så sende noget af alt det her tilbage til Jordbruksverket igen,
eller skal jeg "bare" medbringe alle attesterne ved indrejse?? Og er der
noget som jeg har glemt???

Det er da godt nok en langhåret proces...

Jeg håber I kan hjælpe mig!

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Mari

Dato : 07-04-02 19:46

"~ Susanne ~" <munkebo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3cb08e93$0$52638$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> 2. Jeg skal have min hund rabiesvaccineret og herefter skal jeg tidligst 120
> dage efter få foretaget en blodprøve til kontrol af vaccinens effekt.

Start m,ed dette punkt - og få så din dyrlæges "opskrift" på
hvad du skal gøre - og hvornår det skal ske.
4 måneder fra nu - det er i midten af august - så du er måske allerede sent ude.

Men få alligevel din hund rabiesvaccineret nu - for når
blodprøven er konstateret positiv, så skal rabiesvacc.
fornyes hvert år - og det er smart at det sker et par
måneder før sommerferien, hvis hunden skal med på ferie
i udlandet.

Mh

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 07-04-02 20:16

Tak for svaret Marit!

Jeg vil ringe til dyrlægen i morgen.

Jeg har forresten hørt fra en, at hun måtte give 500 kr. for en
rabiesvaccination. Det synes jeg umiddelbart lyder voldsomt dyrt. Så kommer
hele herligheden jo vel til at koste over 1000 kr!!!

Hvad er jeres erfaringer med sådanne dyrlæger-priser??

Med venlig hilsen

Susanne

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 07-04-02 20:19

Undskyld...Mari ikke Marit

Susanne

Fra : Mari

Dato : 07-04-02 20:44

"~ Susanne ~" <munkebo@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3cb09d1a$0$5257$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

Det lyder voldsomt - måske er det dyrere første gang pga.
attester og blodprøve (husker ikke hvad jeg gav). Men
selve vaccinationen koster ikke nogen bondegård.

Jeg har lige givet 820 kr. for vaccination og årligt check
af mine tre hunde. Incl. tandrensning, snak om deres trivsel
en recept og 250ml Artroflex til den gamle.

Det er mange penge - men ikke dyrt...... synes jeg....

Mh

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 07-04-02 20:54

> Det er mange penge - men ikke dyrt...... synes jeg....
>
> Mh

Nej, det lyder bestemt rimeligt.

Tak for hurtige svar.

Susanne

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-04-02 22:23

Jeg har haft kat med til Sverige og det foregår sådan:

1) Er hunden ikke allerede mærket, skal den chippes, samtidig med
rabiesvaccinationen.

2) Mindst 120 dage efter rabiessprøjten skal der tages blodprøver for
antistoffer, samtidig ansøger du Jordbruksverket om importtilladelse og
sender 400,- skr.

3) Højst 10 dage før indrejse i Sverige skal du have en helbredsattest

4) Jeg ved ikke, hvornår hunden skal vaccineres mod leptospirose og
behandles for dværgbændelorm, det må du spørge din dyrlæge om

5) Når du har modtaget importtilladelsen, samler du alle papirer sammen, og
du er klar til at rejse ind i Sverige.

6) Helbredsattesten gælder kun 10 dage, så hvis du skal være i Sverige fx 14
dage skal den efter reglerne fornyes. Men jeg tror ikke der er nogen der gør
det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ulla

Dato : 08-04-02 07:24

".

> [...]
> dage skal den efter reglerne fornyes. Men jeg tror ikke der er nogen der gør

Hej!

Vil kun sige at du også kan få en helbredsattest som gælder for 6 uger.
Det får jeg altid, bed om at få en såden hos jordbrugsværket.

KH Ulla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-04-02 16:56

Det er ikke helbredsattesten, den får du ikke fra Joprdbruksverket, det er
importtilladelsen, som der er to forskellige af en til trancit og en til
ferie/udstilling m.m.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jette Køhler

Dato : 08-04-02 08:28

Hej

Jeg har selv hunde med til Sverige tit da vi udstiller meget. Nedenstående
gælder også for hunde og jeg kan tilføje at vaccinen mod leptispirose må
ikke være mere end et år gammel.
Det er ikke et krav med ormekur hos hundene
Man kan udover en 10 dages attest også få en der gælder 6 uger, det vil sige
at man kan rejse ind og ud af Sverige i 6 uger uden at skulle forny helbreds
attesten, dog skal man altid vise papirerne i tolden.

Hilsen
Jette

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 08-04-02 10:04

Tak for alle svarene!

Susanne

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-04-02 16:59

Efter hvad jeg har hørt har Jordbruksverket skærpet reglerne, fordi der er
fundet en enkelt ræv i Danmark med dværgbændelorm. Tidligere var det kun
hunde, der skulle have ormekur, nu er det også katte.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Doggy

Dato : 08-04-02 11:23

Hej

> 4) Jeg ved ikke, hvornår hunden skal vaccineres mod leptospirose og
> behandles for dværgbændelorm, det må du spørge din dyrlæge om

Vaccinationen mod leptospirose skal være foretaget mindst 30 dage og højest
12 måneder før indførsel til Sverige.
Hvis hunden harværet udenfor Norden i løbet af de sidste 12 måneder før
indførsel til Sverige skal den behandles med Droncit højest 10 dage før
indførsel.

Hilsen

Merete