Hvem kender til Jens Staverskov fra o. 127~
Fra : Claus Sørensen

Dato : 07-04-02 19:09

I forbindelse med forskning i min hustrus slægt har vi Peter Tordsen, født
o. 1390 i Lendemark, Bylderup Sogn, død 1470 i Hajstrup, som en af de ældste
kendte. Han var forfader til flere generationer af herredsfogeder fra
Hajstrupgaard.

Lige nu forfølger vi et spor tilbage for at prøve at finde frem til hans
forfædre. Sporet fører yderligere nogle generationer tilbage til Jens
Staverskov, født omkring 1270. Han var ridder og havde et gods på
Vejle-egnen og er i givet fald min hustrus tip-20-oldefar, men jeg søger
bekræftelse på, at det er det rigtige spor.

Sådan som slægtsforholdene ser ud, hvis sporet er korrekt, når jeg frem til
følgende, som er en udskrift om Peter Tordsen og hans aner.

1. Peter Tordsen også kendt som: Peter Petersen og Peter Tortelsen født
1390, Lendemark, Bylderup Sogn, stilling Gårdejer, død 1470, Hajstrup. Han
nævnes i 1420 som ejer af godset Harzdtork. I 1443 fik han af hertug Hans
frihed for godser i Bylderup og Hajstrup, som forventlig tidligere hørte til
Karlswraa. Han kom af dage under dramatiske omstændigheder. Efter at have
straffet sin tjenestekarl for begåede unoder, dræbte karlen ham med en økse
ved en ålegård vesten for Hajstrup. Peter Tordsens våbenskjold viser en
hjort.

Forældre

2. Tord Iversen født o. 1370, stilling Væbner. Han pantsatte i 1420 sit gods
i Hejsager til Hans Røver.

Bedsteforældre

4. Iver Fallesen født o. 1350, stilling Gårdejer, død >1417, Medstedgård,
Halk. Han fik i 1417 af kong Erik frihed og frelse som andre riddere i
Jylland.

Oldeforældre

8. Falle __ født o. 1330, stilling Gårdejer. Formentlig medejer af
Karlsvraa.

Tipoldeforældre

16. __ Staverskov født o. 1300.

Tip-2-Oldeforældre

32. Jens Staverskov født o. 1270, stilling Ridder. Han havde et gods på
Vejle-egnen.

---

Nye spor, oplysninger, rettelser m.v. modtages med tak.

Claus Sørensen

Fra : Bente Aaris

Dato : 08-04-02 02:45

"Claus Sørensen" <cs-press@post.tele.dk> skrev i melding
> [...]
ældste
> kendte. Han var forfader til flere generationer af herredsfogeder fra

Han er også min ane, har været igennem en del dokumenter vdr. denne
slægt, og det er der efter hvad jeg kan se mange som har.
Men jeg har intet sted set ham nævnt som Peter Tordsen,
alle skriver Peter Petersen også på slægtens stamtavle fra 1619
på plattysk opsat i Bylderup kirke (149 år efter hans død af Nis
Hansen's enke
Anna Clementzens) er han nævnt som "disses geschlechtes Stambohn"
Peter Petersen, så den selv for et par år siden.

> [...]
økse
> ved en ålegård vesten for Hajstrup. Peter Tordsens våbenskjold viser

Han skulle være dræbt med en boløkse (smalægget økse).

Iflg. de fleste giftede Peter Petersen sig til Hajstrup 1420, og iflg.
et notat jeg har
fandtes der kun en gård i Lendemark og det var Byeholm, gårdene lå
på hver side af Slogs Å forbundet med et vejanlæg og udgør dobbeltbyen
Lendemark-Bylderup, det vil da være naturligt om han kom fra Byeholm,
men det ved jeg ikke.

> [...]

> Vejle-egnen.
>
> ---
>
> Nye spor, oplysninger, rettelser m.v. modtages med tak.

Det her med Tordsen skriver Helge Haystrup bl.a. flg. om i Heraldisk
Tidsskrift 1978
side 396:

Allerførst må formodningen om, at Nis Henriksens farfar Peter Petersen
skulle være
identisk med den Peter Tortsen, som den holstenske grev Adolf i 1453 gav
fribrev på
"ens bundengut to Buldorpe belegen" (se G.Hille:Registrum Christians I
Kiel 1875, pag.421)
afvises. Allerede i 1970 rettede jeg en forespørgsel til
Stednavneudvalget, institut
for navneforskning, om vor stamfader iflg. stamtavlen i Bylderup kirke
(1619)
Peter Petersens navn på plattysk kunne gengives Tortsen og ligså
Hajstrup med
det i fribrevet nævnte Aszdorppe. Svaret var et umisforståeligt: nej!
osv.osv.osv.

Vdr. våbenet er det optaget i Heraldisk Selskabs Våbenrulle som nr. 479
for agnaterne af Herredsfogeden Nis Henriksen 1478- død 26.11.1554.

Så måske du er på et vildspor :- ((, medmindre der er fundet mere
konkrete oplysninger ).

Bente Aaris