er pabst 12 db bedre end en standard blæse~
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 07-04-02 18:31

Jeg kan ser herinde, at gangske mange invisterer i pabst-blæsere - typisk
den på 12db.
Er det overhovedet bedre (læs større ydelse og/eller mindre støj) end at
sætte sin standard 80 mm blæser ned på 7V?
VH
Jakob

Fra : ----OR----

Dato : 07-04-02 20:39

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det overhovedet bedre (læs større ydelse og/eller mindre støj) end at
> sætte sin standard 80 mm blæser ned på 7V?

Du har nemlig fanget noget! En 12 dB Pabst flytter væsentlig mindre luft end
den org. blæser, den kører langsommere og støjer selvsagt mindre.
Der findes 3 populære Papst blæsere: 12, 19 og 26 dB, forskellen er RPM og
dermed hvor meget luft der gennemstrømmes og selvfølgelig støjen.
Personlig ville jeg vælge en 26 dB Pabst, hvis det er forsvarligt kan den
køres på 7 Volt (ligesom med den org. blæser) med reduceret støj til følge.
Men det er ikke muligt at køre en 12 dB Pabst med mere end 12 volt. Det kan
den ikke holde til.

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 08-04-02 23:09

Denne burde nok have været i overclocking-gruppen. Jeg poster den derover i
stedet, men tak til OR for svaret.
VH
Jakob