Hastighed på TDC Netexpress
Fra : Mikkel

Dato : 07-04-02 08:47

Hej Gruppe,

Jeg har en underlig oplevelse med min Netexpress 2048/512 hos TDC.

Jeg har observeret, at min samlede data-transfer (op/ned) ligger temmelig
konstant på omkring 70 kb/sec og _aldrig_ over 80 kb/sec. Dvs. omkring
700/800 kbit

Jeg har en Windows2000 server stående som router for de øvrige maskiner, og
det er dens interface mod Speedstream-routeren, som jeg måler hastigheden
på.

Jeg har forsøgt mig lidt frem med at downloade fra forskellige steder i
verden samtidig. F.eks. fra dk.binaer-grupperne hos TDC, som jeg ved jeg kan
hente med omkring 70 kb/sec fra og f.eks et dansk og et amerikansk site,
hvor jeg fra hver især, enkeltvis, kan hente med omkring 70 kb/sec.

Min logik siger mig så, at hvis jeg kan hente 70 kb/sec fra TDC og 70 kb/sec
fra f.eks et amerikansk site, burde de to ikke have indflydelse på hinanden
rent hastighedsmæssigt, og jeg burde kunne hente med væsentligt mere end 70
kb/sek gennemsnitligt.

Men nej, sådan virker det altså ikke.

Jeg har naturligvis overvejet, om det evt. var Windows-routeren den var gal
med, eller måske routeren fra TDC eller endda kablerne, selv om jeg bor i et
helt nyt hus, 200 meter fra centralen.

Derfor kontaktede jeg TDC-support for at høre, om jeg nu også havde fået de
2048/512 kbit som jeg havde bestilt.

De var så flinke at guide mig hen til et ftp-testsite hos dem selv, hvor man
kan downloade forskellige størrelser filer og dermed time hastigheden.

Og se, der kunne jeg sjovt nok hente med næsten fulde 2048 kbit og uploade
med næsten 512 kbit.

Så jeg burde ud fra det kunne konstatere, at der er fuldt hul igennem
routerne og kablerne, og at begrænsningen derfor ligger et andet sted.

Er der nogen er jer, der har oplevet noget lignende og evt. har en
forklaring på fænomenet, før jeg tager fat i TDC igen?

På forhånd tak,

Mikkel

Fra : Mikkel

Dato : 07-04-02 09:03

Glemte at skrive, at jeg har lagt et skærmdump fra performance monitor i
dk.binaer, samme emnelinie.

/Mikkel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 09:19

"Mikkel" <palle_bib@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
maskiner, og
> det er dens interface mod Speedstream-routeren, som jeg måler

Prøv at droppe begge routere og installer en PPPoE-klient på en maskine
og test hastigheden der.
Der er lidt for mange ubekendte i dit system

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Mikkel

Dato : 07-04-02 09:36

> Prøv at droppe begge routere og installer en PPPoE-klient på en maskine
> og test hastigheden der.
> Der er lidt for mange ubekendte i dit system

Tja. Men det der undrer mig, er at der er fuldt hul igennem, når jeg henter
fra TDC's test-server.

/Mikkel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 10:07

> Tja. Men det der undrer mig, er at der er fuldt hul igennem, når jeg
henter
> fra TDC's test-server.

Ja, derfor tror jeg også det er de steder du henter fra, men det er
svært at sige med dit setup

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Mikkel

Dato : 07-04-02 10:55

> Ja, derfor tror jeg også det er de steder du henter fra, men det er
> svært at sige med dit setup

Det lyder mærkeligt? For hvis jeg kan hente med 70 kb/sek fra et amerikansk
site, kan det vel ikke influeres af, at jeg også henter fra f.eks. TDCs
newsserver? Men det er jo tilsyneladende hvad der sker.

/Mikkel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-02 11:02

> [...]
TDCs
> newsserver? Men det er jo tilsyneladende hvad der sker.

Og derfor vil jeg gerne vide om der sker det samme uden de 2 routere

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Mikkel

Dato : 11-04-02 12:52

> Og derfor vil jeg gerne vide om der sker det samme uden de 2 routere

Hvor finder jeg en PPoE-driver til Windows2000?

/Mikkel

Fra : Mikkel

Dato : 11-04-02 15:20

> Og derfor vil jeg gerne vide om der sker det samme uden de 2 routere

Både og.

Jeg har kigget lidt på problemet, og er kommet frem til kernen.

Det lader til, at såfremt man har følgende option slået til i routeren (der
jo er en SpeedStream 2601):

Host Mapping/NAT

vil den maskine der peges på, lide under dårlig hastighed.

Andre maskiner der er på samtidig, har ikke noget hastighedsproblem.

Er der nogen der har en ide om hvorfor det er sådan?

/Mikkel

Fra : Mikkel

Dato : 11-04-02 15:39

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 13-04-02 01:30

Mikkel, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Host Mapping/NAT
>
> vil den maskine der peges på, lide under dårlig hastighed.

Det er ikke tilfældet hos mig. 1024/256. 114kb/sek ned.

Fra : MaDwEeSeR

Dato : 10-06-02 20:22

Det er heller ikke tilfældet hos mig. 1024/256. 106kb/sek ned.

lige meget hvilken af mine 4 maskiner jeg prøver på