Hvordan sættes trådløs - og lednings netvæ~
Fra : Noerlev

Dato : 07-04-02 05:55

Hej,

Jeg har et lille netværk derhjemme med to PC'er og ADSL. Jeg har TDCs ADSL
løsning med en router som er forbundet til en switch. I switchen sider de to
PC'er selvfølgelig.

Jeg vil nu gerne lave et trådløs netværk, som jeg kan tilsluttet en eller
flere PC'er på, både så de har adgang til det lokal netværk, men
selvfølgelig også til ADSL'en.

Mit spørgsmål er så hvor jeg bedst gør det? Kan man evt. tilsluttet det
trådløse netværk til switchen.

Jeg har været i en forretning for at kigge. Her kunne jeg se at der var
nogle speciel trådløse ADSL løsningen, men i butikken kun man ikke forklare
mig hvilken løsning jeg skulle vælge, men at det nok skulle være en ADSL
løsningen.

Med venlig hilsen
Michael Nørlev

Fra : Husum

Dato : 07-04-02 08:17

Hej Michael.
Du kan sagtens tilslutte det trådløse netværk til swichen.
Jeg kan varmt anbefale Avaya/Orinoco WLAN.
Det er relativt billigt, og fungerer utroligt godt.
Du kan vælge mellem PCMCIA, USB eller PCI/ISA interface.

Kig evt. på www.microlan.dk eller www.proconsult.dk

Mvh.

Husum

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-04-02 00:36

"Noerlev" <noerlev@worldonline.dk> wrote:

> Mit spørgsmål er så hvor jeg bedst gør det? Kan man evt. tilsluttet det
> trådløse netværk til switchen.

Ja, hertil skal du bruge er Access Point som tilsluttes din switch, du kan
så koble lige så mange trådløse klienter til som du har lyst til. De
trådløse maskiner vil være tilgængelige på dit netværk på præsis samme måde
som hvis de var tilsluttet switchen med et kabel.

Du skal forvente en hastighed på omkring 5Mbit som det bedste, altså
rigeligt til alt hvad der skal igennem din ADSL opkobling.

se: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-w/netwap/

Netgear ME102 billig og god, Linksys WAP11 har som den eneste billige AP
mulighed for at montere en ekstern antenne, og 3Com Access Point 2000 er
utrolig nem at sætte op og konfigurere.

Alle ovenstående burde kunne opfylde dine behov.

> [...]
forklare
> mig hvilken løsning jeg skulle vælge, men at det nok skulle være en ADSL

Du har ikke behov for en router funktion (det er sikkert det de kalder for
ADSL funktionen), men snarre for en forhandler der ved noget om trådløst
netværk.

P.S. Jeg arbejder der hvor jeg har linket til.
--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Martin Kiefer

Dato : 14-04-02 10:07

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> Netgear ME102 billig og god, Linksys WAP11 har som den eneste billige AP
> mulighed for at montere en ekstern antenne, og 3Com Access Point 2000 er
> utrolig nem at sætte op og konfigurere.

Jeg har selv lige sat et trådløst netværk op på en campingplads og brugte
dertil AP'en fra Airlink. Den har mulighed for to eksterne antenner, hvilket
gjorde at der kunne komme en ekstern udendørsantenne på der praktisk taget
rækker over mere end 75% af campingpladsen og en ekstern indendørsantenne,
der gjorde at sende- modtageforholdene blev optimale i et opholdsrum.

Denne AP blev ganske simpelt sat i switchen og routeren tildeler så
IP-adresser til klienterne, simpelt og det virker.

Kom ikke her og sig man ikke kan surfe på nettet fra forteltet

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Jens Fallesen

Dato : 14-04-02 16:11

Martin Kiefer wrote:

> [...]
> rækker over mere end 75% af campingpladsen og en ekstern indendørsantenne,
> der gjorde at sende- modtageforholdene blev optimale i et opholdsrum.

Du skal være opmærksom på, at systemet formodentlig ikke er beregnet til
at blive brugt på den måde. De fleste access points med (tilslutning
for) to antenner benytter disse til diversity, hvilket i praksis vil
sige, at kun den ene antenne er aktiv ad gangen.

Formålet er at placere de to antenner tæt sammen og dække nøjagtigt det
samme område. Forskydningen mindsker blot risikoen for, at der ostår
dækningshuller på grund af signalrefleksioner etc.

Hvis du bruger systemet til at dække forskellige områder, kan du opnå
kraftigt forringet performance, fordi kun et af de to områder er aktivt
ad gangen, mens det andet imens er fuldkommen radiodødt. Hvis der er
meget trafik i det ene område, kan det derfor betyde, at dine stationer
i det andet område timer ud og melder om manglende netforbindelse.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Martin Kiefer

Dato : 17-04-02 11:51

"Jens Fallesen" <jens@fallesen.dk> wrote in message

> [...]
> for) to antenner benytter disse til diversity, hvilket i praksis vil
> sige, at kun den ene antenne er aktiv ad gangen.

Er jeg skam klar over.

> Hvis du bruger systemet til at dække forskellige områder, kan du opnå
> kraftigt forringet performance, fordi kun et af de to områder er aktivt

Det var ligeså meget et økonomisk spørgsmål. Da ingen rigtig er klar over
hvor mange campister der rent faktisk har en bærbar computer med et trådløst
netkort med på campingferie blev det besluttet kun at investere i en enkelt
AP. Men samtidig investere i en der har mulighed for to antenner. På denne
måde kunne der dækkes to områder og samtidg vil der med lethed kunne
opsættes en ekstra AP til at overtage den ene antenne hvis trafikken skulle
blive så voldsom at det var nødvendigt.

Som det virker nu (har kun testet med 2 stk. bærbare) er der ingen problemer
i at lade den ene AP dække to områder. Man kan praktisk taget ikke mærke
forskellen i perfomance ved at bruge de to antenner samtidigt.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk