Sortering i Excel 2000
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-04-02 00:10

Jeg har en Danske Excel 2000, mit dokument er sat til Dansk, men jeg sortere
på Engelske/Amerikanske musikere/sangere og en af dem hedder Aaliyah og hun
kommer nederst i sortering efter navn, alfabetisk stigende.
Det er selvfølgelig fordi Excel tror første bogstav er et Å, men det er det
jo ikke.

Kan jeg få Excel til at sortere rigtigt ?

Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 07-04-02 04:25

Michael Lund Sørensen skrev:

> [...]
> stigende. Det er selvfølgelig fordi Excel tror første bogstav er et
> Å, men det er det jo ikke.
>
> Kan jeg få Excel til at sortere rigtigt ?

Windows KontrolPanel, Regional Settings, International, er sat til
dansk?
Hvis ja, så skift til engelsk/am.

--
Mvh. Lars

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-04-02 13:04

Nej jeg vil beholde mine danske ting, og så vil jeg have Excel til at forstå
at a kommer før aa som kommer før b...

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 07-04-02 14:01

Michael Lund Sørensen skrev:

> Nej jeg vil beholde mine danske ting, og så vil jeg have Excel til at
> forstå at a kommer før aa som kommer før b...

Du kan sagtens beholde dine danske ting, klokkeslet, dato, valuta osv.
stiller du selv på de dertil hørende faner. Men sorteringen følger altså
det der er sat på den første fane (hedder International hos mig = Win98DK).
Har du prøvet om det virker?

--
mvh.
LarsK

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-04-02 23:45

> [...]
> stiller du selv på de dertil hørende faner. Men sorteringen følger altså
> det der er sat på den første fane (hedder International hos mig =

Det giver stadig en mystisk sortering - nu bare en anden! (værre!)

a vs b
a.d.a.m
ååå
aaliyah
abba
århus
b derek

men tak for forslaget.
--

Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-04-02 22:26

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i
en meddelelse news:MfLr8.13516$iY5.617756@news010.worldonline.dk...

> [...]
det
> jo ikke.
>
> Kan jeg få Excel til at sortere rigtigt ?

Hvis det du ønsker er at Excel sorterer danske ting på dansk og engelske
ting på engelsk i samme opsætning, så tror jeg ikke at det kan lade sig
gøre.

Hvis der står Aalborg og Aaliyah, har den ingen mulighed for at se, at det
ene skal stå sidst fordi det er dansk, og det andet først fordi det ikke er
dansk. Og jeg kender ingen mulighed for at indstille at å og aa ikke
sorteres sammen.

Jan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-04-02 11:53

> [...]
er
> dansk. Og jeg kender ingen mulighed for at indstille at å og aa ikke

Hej Jan

Det har du helt ret i, men jeg ville blive glad for en sortering der gav:

aa
aalborg
aaliyah
ab
oe??
off
århus

Det er sådan jeg forstår dansk sortering.

Hvad sker der hvis der er et aa midt inde i ordet ?

xaax, xabx, xåx

det bliver til
xabx, xåx, xaax

for mig er det ulogisk!

Jeg må bøje mig og lave en anden sortering. Måske har nogen programmeret en
makro til mit formål ?

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-04-02 15:43

> [...]
> ..
> århus
>
> Det er sådan jeg forstår dansk sortering.

Men sådan forstår MS der desværre ikke. MS har defineret at "Å" og "Aa" er
det samme, og det kan man så vidt jeg ved, ikke ændre på.

> Jeg må bøje mig og lave en anden sortering. Måske har nogen programmeret
en
> makro til mit formål ?

Det må du håbe på.

Jan

Fra : pre

Dato : 09-04-02 20:12

Hvis du kan arbejde i DOS, så kan du få en rutine der kan sortere i sprog
efter ønske, uanset antal af linier pr "rekord". I Windows må du følge
spillets regler.
pre

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:3Kzs8.20969$iY5.764864@news010.worldonline.dk...

Fra : Leo Heuser

Dato : 19-04-02 13:42

Michael

Jeg er lidt sent ude, men hvis der kan stables en løsning
på benene, går det vel

Det største problem er, at kodeværdien for Å(å) er mindre
end for Æ(æ) og Ø(ø).
Der kan hurtigt laves en sorteringsrutine, der kan sortere
i rækkefølgen A, AA,,,,,,,,,,,,,,,Å,Æ,Ø.
Hvis det er OK, så sig til. Oplys desuden hvor mange kolonner,
der skal flyttes med, når navnene sorteres.

Leo Heuser

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i
en meddelelse news:3Kzs8.20969$iY5.764864@news010.worldonline.dk...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 21-04-02 01:44

Hej Leo

Jeg har løst problemet ved at lave en usynlig kolonne, hvor jeg manuelt
retter navene til....

Men hvis du kan lave en fiks makro til en kolonne vil jeg blive meget glad
!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Leo Heuser

Dato : 23-04-02 11:37

Hej Michael

Jeg ved ikke, hvor fiks den er, men den ser
ud til at virke, dog er det ingen hurtigløber,
hvis der er flere tusinde navne

Sæt selv de aktuelle værdier i stedet for

SheetName = "Ark1"
StartCell = "B2"

Rutinen finder selv slutcellen.

Leo Heuser

Sub SorterEnkeltKolonne()
'Leo Heuser, 23-4-2002
'å(Å) og aa(AA) regnes for forskellige.
'Kan ikke bruges på MacIntosh, da Mac
'ikke understøtter alle Unicode-tegn (ChrW())
'Kolonnen må ikke være forbundet med andre kolonner,
'da disse ikke bliver sorteret.
Dim Counter As Long
Dim Counter1 As Long
Dim Dummy As Variant
Dim SortRange As Range
Dim SortData As Variant
Dim SheetName As String
Dim StartCell As String

SheetName = "Ark1"
StartCell = "B2"

With Sheets(SheetName)
Set SortRange = .Range(StartCell, _
.Cells(65536, .Range(StartCell).Column).End(xlUp))
End With

If SortRange.Columns.Count <> 1 Then Exit Sub

With SortRange
.Replace _
what:="Å", _
replacement:=ChrW(217), _
lookat:=xlPart, _
MatchCase:=True
.Replace _
what:="å", _
replacement:=ChrW(249), _
lookat:=xlPart, _
MatchCase:=True
End With

SortData = SortRange.Value

For Counter = 1 To UBound(SortData, 1) - 1
For Counter1 = Counter + 1 To UBound(SortData, 1)
If LCase(SortData(Counter, 1)) > _
LCase(SortData(Counter1, 1)) Then
Dummy = SortData(Counter, 1)
SortData(Counter, 1) = SortData(Counter1, 1)
SortData(Counter1, 1) = Dummy
End If
Next Counter1
Next Counter

SortRange.Value = SortData

With SortRange
.Replace _
what:=ChrW(217), _
replacement:="Å", _
lookat:=xlPart, _
MatchCase:=True
.Replace _
what:=ChrW(249), _
replacement:="å", _
lookat:=xlPart, _
MatchCase:=True
End With
End Sub

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i
en meddelelse news:RXnw8.875$kp3.51127@news010.worldonline.dk...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-04-02 17:45

Takker mange gange - den vil blive afprøvet snarest!

Fra : Leo Heuser

Dato : 23-04-02 18:27

Velbekomme, Michael!
Lad mig høre, hvordan den virker på en større datamængde.

Leo Heuser

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i
en meddelelse news:Icgx8.1915$kp3.183394@news010.worldonline.dk...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-04-02 08:09

Hej Leo

Jeg sorterede 4077 navne og det gik fint. Det tog lidt tid, væsentligt mere
end det plejer, men de stod korrekt, med en lille undtagelse: Ça Va Ça Va
kom sidst, den ville jeg ellers gerne have haft under C, men det er en
bagatel.

Fra : Leo Heuser

Dato : 24-04-02 14:38

Hej Michael

Tak for tilbagemeldingen!

Ja, sidstnævnte er svært, når Ç ikke er et C

Leo Heuser

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> skrev i
en meddelelse news:ESsx8.2659$HZ2.267020@news000.worldonline.dk...