|
| Udluftning af Volvo Penta diesel Fra : Steen Andreasen |
Dato : 06-04-02 21:30 |
|
Hej
Jeg har en sejlbåd med en Volvo Penta 2002 diesel motor. Jeg har brugt en
hel dag på at udlufte brændstofsystem, enten fordi jeg gør det på den
forkerte måde eller fordi motor
og brændstofsystem i min båd er monteret uhensigtsmæssigt.
Tanken er placeret lavere end filter og motor, og derfor har jeg som
beskrevet i manualen forsøgt at pumpe brændstof frem med håndpumpen samtidig
med at jeg har forsøgt at udlufte begge filtre.
Håndpumpen er ikke særligt effektiv og det lykkedes ikke at få fyldt og
udluftet filtrene på denne måde.
Jeg valgte derfor at fylde filtrene ved hjælp af en engangssprøjte og
bagefter presse den sidste rest luft ud med håndpumpen.
Selvom motoren kører nu, er det en temmelig besværlig procedure jeg har
opfundet, og jeg tvivler på at det er den korrekte måde at udlufte en
dieselmotor på.
Hvad gør I andre???
mvh Steen
| |
Claus Tersgov (06-04-2002)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 06-04-02 22:48 |
|
> Jeg har en sejlbåd med en Volvo Penta 2002 diesel motor. Jeg har brugt en
> hel dag på at udlufte brændstofsystem, enten fordi jeg gør det på den
> forkerte måde eller fordi motor
> og brændstofsystem i min båd er monteret uhensigtsmæssigt.
>
> Tanken er placeret lavere end filter og motor, og derfor har jeg som
> beskrevet i manualen forsøgt at pumpe brændstof frem med håndpumpen
samtidig
> med at jeg har forsøgt at udlufte begge filtre.
>
> Håndpumpen er ikke særligt effektiv og det lykkedes ikke at få fyldt og
> udluftet filtrene på denne måde.
>
> Jeg valgte derfor at fylde filtrene ved hjælp af en engangssprøjte og
> bagefter presse den sidste rest luft ud med håndpumpen.
>
> Selvom motoren kører nu, er det en temmelig besværlig procedure jeg har
> opfundet, og jeg tvivler på at det er den korrekte måde at udlufte en
> dieselmotor på.
>
> Hvad gør I andre???
VP 2002 er i princippet selvudluftende. Den lille pumpe kan være drilsk, og
kan ikke suge selv, hvis filtrene er tomme. Så må du gøre, som du har gjort.
Start motoren og åben luft skruen så der kommer diesel ud. Så er den
udluftet..
Claus
| |
Ole (06-04-2002)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 06-04-02 23:22 |
|
Det er desværre den eneste måde, pumpen giver kun et par ml. pr. slag, til
gengæld gør den det tit når motoren kører. Men hvis knasten står i en
stilling hvor den rører ved pumpen er denne ikke særlig effektiv og i
uheldigste tilfælde kan pumpen slet ikke pumpe. Prøv at tørne motoren en
halv omgang og pump så igen. Metoden med at løfte ventilerne og derefter
tørne motoren med starteren kan ikke anbefales.
--
Hilsen Ole
Mail to: o.n.l @mail.dk -de tre z'er fjernes.
| |
Tore og Helle (07-04-2002)
| Kommentar Fra : Tore og Helle |
Dato : 07-04-02 10:34 |
|
Jeg kender ikke din motor, men har du husket at skubbe "stop" knappen, så
den står i kør stilling (hvis du forstår hvad jeg mener)? På min forrige
Yanmar diesel, glemte jeg dette og jeg kunne derfor pumpe dagen lang uden at
der skete ret meget.
Ole skrev i meddelelsen <3caf752a$0$11936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Det er desværre den eneste måde, pumpen giver kun et par ml. pr. slag, til
>gengæld gør den det tit når motoren kører. Men hvis knasten står i en
>stilling hvor den rører ved pumpen er denne ikke særlig effektiv og i
>uheldigste tilfælde kan pumpen slet ikke pumpe. Prøv at tørne motoren en
>halv omgang og pump så igen. Metoden med at løfte ventilerne og derefter
>tørne motoren med starteren kan ikke anbefales.
>
>--
>Hilsen Ole
>
>Mail to: o.n.l @mail.dk -de tre z'er fjernes.
>
>
>
| |
Ole (07-04-2002)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 07-04-02 20:17 |
|
Den lille forpumpe på VP2002 er uafhængig af indsprøjtningspumpen, derfor er
det ligegyldigt om stoppet er trukket eller ej.
--
Hilsen Ole
Mail to: o.n.l @mail.dk -de tre z'er fjernes.
| |
Steen Andreasen (07-04-2002)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 07-04-02 20:57 |
|
Hej igen
Jeg er imponeret over så mange svar der kommer på så kort tid. Tak for
hjælpen.
Det viste sig desværre i dag at mine trængsler ikke er forbi, for der er
stadig luft i mit brændstofsystem og min motor går fortsat ujævnt.
Lige nu overvejer jeg om mit problem er udluftning eller måske stammer fra
utætheder hvor der suges falsk luft ind i systemet.
Iøvrigt har jeg et varmeapparat koblet ind over filtret. Kan det være det
volde problemer?
mvh Steen
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> wrote in message
news:3caf59a1$0$68716$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har en sejlbåd med en Volvo Penta 2002 diesel motor. Jeg har brugt en
> hel dag på at udlufte brændstofsystem, enten fordi jeg gør det på den
> forkerte måde eller fordi motor
> og brændstofsystem i min båd er monteret uhensigtsmæssigt.
>
> Tanken er placeret lavere end filter og motor, og derfor har jeg som
> beskrevet i manualen forsøgt at pumpe brændstof frem med håndpumpen
samtidig
> med at jeg har forsøgt at udlufte begge filtre.
>
> Håndpumpen er ikke særligt effektiv og det lykkedes ikke at få fyldt og
> udluftet filtrene på denne måde.
>
> Jeg valgte derfor at fylde filtrene ved hjælp af en engangssprøjte og
> bagefter presse den sidste rest luft ud med håndpumpen.
>
> Selvom motoren kører nu, er det en temmelig besværlig procedure jeg har
> opfundet, og jeg tvivler på at det er den korrekte måde at udlufte en
> dieselmotor på.
>
> Hvad gør I andre???
>
> mvh Steen
>
>
>
>
| |
Claus Tersgov (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 08-04-02 00:08 |
|
> Det viste sig desværre i dag at mine trængsler ikke er forbi, for der er
> stadig luft i mit brændstofsystem og min motor går fortsat ujævnt.
> Lige nu overvejer jeg om mit problem er udluftning eller måske stammer fra
> utætheder hvor der suges falsk luft ind i systemet.
> Iøvrigt har jeg et varmeapparat koblet ind over filtret. Kan det være det
> volde problemer?
Start motoren og lad den kører ved ca 1600 rpm. Luft ud igen og lad evt
dieslen løbe indtil det løber jævnt...
Har du et varmeapperat koblet på dit brændstoffilter?!
Claus
| |
Ole (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 08-04-02 22:40 |
|
1: Det mest sandsynlige er en utæthed i dit fuelsystem, derfor også den
ringe effekt af pumpen.
2: Hvis der er luft i et af dysserørene, står indsprøjtningspumpen bare og
slår i en luftpude og den tilsvarende cylinder tænder slet ikke. Når motoren
er i gang, linder du omløberen på dyssen- dysserøret til der kommer diesel,
spænder, og gør det samme med den anden dysse.
--
Hilsen Ole
Mail to: o.n.l @mail.dk -de tre z'er fjernes.
| |
|
|