Grus
Fra : Niels

Dato : 06-04-02 20:44

Kære gruppe
Hjælp mig med et godt råd, før jeg slutter min akvarie-karierre inden den
begynder.

Jeg har købt (bestilt, betalt men ikke modtaget) et 54 Ltr startersæt, men
undrer på, om jeg til bund-grus kan bruge Deko-sand??

Jeg ved godt, udfra tidligere indlæg, at sandet i givet fald skal koges men
er det fuldstændigt rablende??
Jeg vil jo nødigt aflive de fisk, jeg forhåbentlig snart køber.

Er det forøvrigt ikke noget med, at jeg bør indrette, tilplante og klargøre
baljen og så vente nogle uger med fiskene?? Sådan bare indtil næste
lønningsdag.

PFT
Niels

--
--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--
ICQ 149605966

Fra : Madsen

Dato : 06-04-02 21:53

Niels skrev:

> Hjælp mig med et godt råd, før jeg slutter min akvarie-karierre
> inden den begynder.

Det ville jo være noget skidt. :)

> Jeg har købt (bestilt, betalt men ikke modtaget) et 54 Ltr
> startersæt, men undrer på, om jeg til bund-grus kan bruge
> Deko-sand??

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad Deko-sand er for noget, men er det
ikke sand der er indfarvet? Hvis det er tilfældet så vil jeg ikke kalde
det egnet til akvariebrug.
Generelt er det en dårlig idé at bruge alt for fint sand hvis du har
tænkt dig at købe fisk som ikke graver i sandet. Der kan nemlig meget
nemt opstå døde zoner i sådan noget tætpakkende sand, så jeg vil råde
dig til at få fat i noget lidt mere grovkornet grus. Visse planter gror
heller ikke godt i fint sand da rødderne rådner fordi der ikke kommer
ilt ned til dem.

> Jeg ved godt, udfra tidligere indlæg, at sandet i givet fald skal
> koges men er det fuldstændigt rablende??

Hvis du køber noget af det akvariegrus din akvariehandler sikkert har
liggende, så er det ikke nødvendigt at koge det. Det er nok at skylle
det under noget rindende koldt vand. Smid det evt. i en stor balje og
smid en slange med rindende vand ned i baljen. Rod godt rundt i gruset
indtil vandet er rent.

> Er det forøvrigt ikke noget med, at jeg bør indrette, tilplante og
> klargøre baljen og så vente nogle uger med fiskene?? Sådan bare
> indtil næste lønningsdag.

Det er en god idé at vente en uges tid eller mere før du lukker fisk i.
Grunden er at vandet kan stå og "modne" lidt. Planterne kan nå at få en
smule fodfæste og temperaturen kan komme på plads, hvis ellers du har
stillet dit varmelegeme korrekt forstås. Den første uges tid kan du
f.eks. bruge til at få flyttet på nogle planter eller dekorations-
genstande som du måske ikke er helt tilfreds med placeringen af.
Nyindkøbte fisk har ikke godt af at du roder alt for meget i akvariet
konstant og hele tiden. Noget de fleste nybegyndere har meget svært ved
at lade være med.

Madsen.

Fra : Martin Heller

Dato : 06-04-02 22:43

> [...]
> dig til at få fat i noget lidt mere grovkornet grus. Visse planter gror
> heller ikke godt i fint sand da rødderne rådner fordi der ikke kommer

Er der nogen som nogensinde har oplevet dette? Jeg har haft sand som
bundlag i de fleste af mine akvarier i de sidste par år, og har aldrig
oplevet
problemer med "døde zoner". Tvært imod synes jeg at det er enormt
nemt med sandbund fordi skidtet bare lægger sig ovenpå og umiddelbart
kan suges op. Jeg plejer at smide et par af de spidse snegle i akvariet
når det startes op, og de graver lidt rundt i bundlaget og holder sig
for øvrigt nede i det.

Planter har jeg også haft det lidt svært med, men vallisneria og anubias
vokser fint i sand hos mig.

Fra : Madsen

Dato : 06-04-02 22:55

Martin Heller skrev:

> Tvært imod synes jeg at det er enormt nemt med sandbund fordi
> skidtet bare lægger sig ovenpå og umiddelbart kan suges op.

Det har du ret i. Det er nemt at holde rent.

> Jeg plejer at smide et par af de spidse snegle i akvariet når det
> startes op, og de graver lidt rundt i bundlaget og holder sig for
> øvrigt nede i det.

Enig. Hvis man har de snegle som vist nok hedder majasnegle så opstår
der ikke døde zoner. De gennemgraver bundlaget konstant og hele tiden.
Jeg har rå mængder af dem pt.

> Planter har jeg også haft det lidt svært med, men vallisneria og
> anubias vokser fint i sand hos mig.

Jeg kan huske at jeg på et tidspunkt havde et selskabsakvarie med
diverse selskabsfisk såsom rød neon og nogle andre tetraarter og her
brugte jeg sand som bundlag. Der var ingen snegle i og heller ingen
fisk til at rode i sandet og jeg kan tydelig huske hvordan sandet
lugtede råddent når jeg gjorde akvariet hovedrent. Dette resulterede i
at jeg skiftede til noget lidt grovere grus.
Sidste gange jeg prøvede sand som bundlag var i forbindelse med nogle
cichlider som gravede meget og samtidig havde jeg mange majasnegle så
her var der ingen problemer med at sandet lugtede fælt.

Madsen.

Fra : Martin Heller

Dato : 06-04-02 23:57

> [...]
> lugtede råddent når jeg gjorde akvariet hovedrent. Dette resulterede i
> at jeg skiftede til noget lidt grovere grus.

Det kan da også ske med groft grus. Faktisk synes jeg ofte at det er
nødvendigt at lave en meget grundig rengøring af bundlaget hvis et akvarium
har kørt i et par år og der er benyttet groft grus som bundlag. Simpelhen
fordi der falder mere skidt ned i bundlaget. Jeg har lige tømt et par
akvarier, der havde kørt et par år med sandbund, og vandet blev ikke
engang grumset når jeg rodede op i bunden.

> Sidste gange jeg prøvede sand som bundlag var i forbindelse med nogle
> cichlider som gravede meget og samtidig havde jeg mange majasnegle så
> her var der ingen problemer med at sandet lugtede fælt.

Særligt når man har gravende fisk synes jeg godt om sandbund, for det
er min erfaring at fiskene graver meget mere, og de har mulighed for at
rense gællerne ved at sende sandet ud gennem gællerne. Ofte ser man en
helt anden adfærd over sandbund end over grusbund.

Fra : Madsen

Dato : 07-04-02 01:28

Martin Heller skrev:

> Det kan da også ske med groft grus.

Det har jeg så aldrig oplevet. Jeg har oplevet at det bliver
møgbeskidt i forhold til sand, men aldrig at det lugter råddent.
Det lugter nærmere af god dansk muldjord eller mose om man vil.
At der er meget snavs i bundlaget gør blot at planterne gror bedre
efter min mening. De skal vel også have noget at leve af gennem
rødderne.

> [...]
> skidt ned i bundlaget. Jeg har lige tømt et par akvarier, der havde
> kørt et par år med sandbund, og vandet blev ikke engang grumset når

Det er jeg enig med dig i. Der slipper ikke ret meget snavs ned i sand
fordi det er så tæt som det er.

> [...]
> mulighed for at rense gællerne ved at sende sandet ud gennem
> gællerne. Ofte ser man en helt anden adfærd over sandbund end over

Det har du også ret i. Jeg var også imponeret over hvordan mine
Tropheus'er skiftede adfærd da jeg fik noget meget fint sand i. Jeg
blev bare træt af det lyse sand på et tidspunkt og valgte at skifte til
noget mørkere og grovere. Jeg vil stadig kalde det sand, men ikke så
fint som strandsand. Mine Tropheus'er er også stadig vilde med at tage
det i munden og specielt hunnerne bruger det til at rense gællerne med
når de lige har spyttet unger ud. Den eneste adfærd jeg har mistet ved
fiskene siden jeg skiftede til noget grovere sand er det her med at de
bakker ned i sandet og fylder munden med sand bagfra via gællerne.
Jeg lurede lidt da jeg så den adfærd første gang hos mine Tropheus'er,
men det er åbenbart meget normalt hvis der er meget fint sand i
akvariet. Jeg har set den samme adfærd hos en kammerat som også har
fint sand i sit akvarium.

Madsen.

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-04-02 23:12

Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8npsq$l1r$1@tux.netsite.dk...
> [...]
> for øvrigt nede i det.
>
> Planter har jeg også haft det lidt svært med, men vallisneria og anubias

Jeg har observeret at sandet kan blive sort, og det skyldes svovlbrinte.

Jeg har blandt andet Malawi ciklider, og de er kendt for at grave, og det
var i
de akvarier at jeg har set det. Så det kan opstå ganske hurtigt. Der er
ingen
rodfæstede planter i akvariet. Det kan være at planterne gør en forskel.

Carsten

Fra : Martin Heller

Dato : 07-04-02 00:08

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har observeret at sandet kan blive sort, og det skyldes
svovlbrinte.

Skyldes svovlbrinte ikke anearobe bakterier? De blomstrer vel ikke bare
op i løbet af kort tid, eller hvad? Der må da have været en del organisk
materiale i det bundlag for at det kunne gå så galt?

> [...]
> ingen
> rodfæstede planter i akvariet. Det kan være at planterne gør en

Jeg ved ikke om planterne gør en forskel. Jeg har som sagt aldrig haft
problemer, og jeg har ikke haft planter i alle mine akvarier, for det er
ikke altid at fiskene vil lade dem være. Jeg har hovedsageligt holdt
Tanganyikaer, men også Geophagus har jeg haft gående i akvarier
med sandbund, og de graver jo også en del.

Den eneste gang jeg har haft noget galt med mit bundlag var i forbindelse
med at jeg købte to Pangea baggrunde. I begge de akvarier jeg satte dem
i blev den øverste centimeter af bundlaget til én sammenkittet plade, men
det skyldtes ikke at det var sand, men at baggrundene afgav et eller
andet (monomerer?) i vandet - meget surt, for heg mistede en del fisk på
den "fornøjelse".

Fra : Niels

Dato : 07-04-02 01:16

> [...]
> det egnet til akvariebrug.
> Generelt er det en dårlig idé at bruge alt for fint sand

Skal jeg forstår det sådan, at hvis bare sandet / gruset er groft nok så ???

- eller snakker vi gift- / kemikalie-fare fra indfarvningsfarven?

> Med venlig hilsen
> Madsen.

Mvh
Niels
--
--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--
ICQ 149605966

Fra : Madsen

Dato : 07-04-02 01:34

Niels skrev:

> Skal jeg forstår det sådan, at hvis bare sandet / gruset er groft
> nok så ???

Det er der jo så delte meninger om i tråden som du ser. :)

> - eller snakker vi gift- / kemikalie-fare fra indfarvningsfarven?

Som jeg skrev så er jeg ikke helt sikker på hvad Deco-sand er, men en
hurtig søgning på nettet tyder på at det er sand der er indfarvet for
at få det i en eller anden mere eller mindre syg farve. Sådan noget
turde jeg ikke at prøve i mit akvarium medmindre jeg var 110 % sikker
på at det sand ikke afgav et eller andet giftstof eller kemikalie pga.
indfarvningen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 01:37

Madsen skrev:

> Enig. Hvis man har de snegle som vist nok hedder majasnegle

Malaj var det i stedet.
På engelsk hedder de vist malaysian trumpet snails. Det latinske
navn kender jeg ikke.

Madsen.