Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
blitz til digital
Fra : Erling Friis Hansen

Dato : 01-02-01 00:23

Blitzen på min iøvrigt abslut tilfredsstillende Canon PowerShot S10 er ikke
noget at skrive hjem om. Lokalet skal ikke være ret stort før den er
utilstrækkelig.
Man kunne engang i 70'erne få en sensor, som man satte på en ekstrablitz,
der så blev triggered af cameraets lys.
Findes sådan nogle mere? Der er vel ikke en enkelt der har erfaring i om det
virker til digital.
Der er selvfølgelig ikke nogen blitz-kontakt på S10'eren.

Mvh
Erling Hansen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 01-02-01 09:19

In <95a6j3$q7k$1@news.inet.tele.dk> "Erling Friis Hansen" <erlidana@post7.tele.dk> writes:

> [...]
>virker til digital.
>Der er selvfølgelig ikke nogen blitz-kontakt på S10'eren.

Man kan efter sigende få en slaveblitz, der trigger på lysglimtet
fra den indbyggede. Jeg har spurgt et par af de fotohandlere, jeg
tilfældigt er kommet forbi, men de har stort set bare kigget dumt
på mig, så jeg vil meget gerne høre om du finder noget mere konkret
at gå efter. Indtil videre er mit bedste bud
http://www.steves-digicams.com/dsf-1s.html
(fordi man kan stille det til at gå efter det 2. blink, hvis man
bruger red-eye indstillingen på kameraet).

Er der nogen her, der faktisk bruger sådan en slave-blitz ?
(Og afledt af mine oplevelser ved at spørge et par fotohandlere:
Er der nogen, der har kendskab til en fotohandler i Århus-området,
der faktisk ved noget om det her ? Mit indtryk er at de bare
er i stand til at sælge mig det, som jeg selv kan pege på på
hylden, og så er der jo ingen grund til at gå i en specialforretning
i stedet for at købe det gennem FDB/Bilka/billigste tilbud på nettet.)

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-02-01 10:50

Kai Birger Nielsen skrev>

> [...]
> tilfældigt er kommet forbi, men de har stort set bare kigget dumt
> på mig, så jeg vil meget gerne høre om du finder noget mere konkret

Noget konkret:
Hama 06967 til blitz med blitzsko og stativgevind
rækkevidde 10-20 meter
Hama 06968 til blitz med ledning og sugekop
rækkevidde max 18 meter
Hama 06977 til blitz med blitzsko eller til kabel
rækkevidde max 20 meter
Fælles for alle 3 er at de ingen dikkedarer har og altså udløser blitzen
ved første blink (rød-øje funktioner skal altså slås fra)
Det er en god idé at checke at ens blitz kan samarbejde med
slaveudløseren, evt at betinge sig det inden køb...
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 01-02-01 18:20

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> wrote in message

> [...]
> Det er en god idé at checke at ens blitz kan samarbejde med
> slaveudløseren, evt at betinge sig det inden køb...

Som bekendt er dette problematisk ved digicams - og lad os huske hvorfor:

Digicams fyrer en indledende flash af før billedet tages, simpelthen for at
indstille blænde mv i kameraet.

Når så kameraet har indstillet, fyrer det igen blitzen af, og tager
billedet.

Konsekvens: Køb en slave-blitz der kan synce på "second curtain", "nr. 2
blitz" eller hvad vi kalder det.

mvh Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-02-01 19:57

Steffen Poulsen wrote:

> [...]
> billedet.
>
> Konsekvens: Køb en slave-blitz der kan synce på "second curtain", "nr. 2

Det gælder ikke alle digitale kameraer, alle mine kameraer har
instillings mulighedder, så jeg valgfrit kan styre den indbyggede blitz.

Og det forglimt du referer til, er et forsøg på at kompensere for
problemet med røde øjne, det gør pupilen mindre, og det minsker chanchen
for, at der reflekteres rød farve fra det indvendige af øjet.

Jeg kan tilføje, at de Hama fotoceller som Peter omtaler, virker ganske
udmærket, og prisen er ca. en hundrekronseddel, man kan endda afmaske
kameraets indbyggede blitz, med et stykke hvidt papir, så den ikke får
indflydelse på motivet, og kun bruges til at udløse slaverne.

Hos min lokale fotohandler har jeg iøvrigt set mogle sjove og billige
blitzlamper, de skrues i en alm. fatning og kører på 220 volt, de har
indbygget slave censor, de er sikkert udmærkede til semi proff. brug.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 01-02-01 23:30

> [...]
> kameraets indbyggede blitz, med et stykke hvidt papir, så den ikke får
> indflydelse på motivet, og kun bruges til at udløse slaverne.

Hvad er din foretrukne måde at afmaske din indbyggede blitz på?

Kan helt almindeligt hvidt papir som tapes fast bruges?

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-02-01 23:59

Mikkel Rasmussen wrote:

> Hvad er din foretrukne måde at afmaske din indbyggede blitz på?
>
> Kan helt almindeligt hvidt papir som tapes fast bruges?

Ja - tape og ganske alm. hvidt kopipapir, du må prøve dig frem med 60 -
80 - 120 gram indtil du finder en tykkelse, der giver en tilpas dæmning,
det afhænger jo af styrken på den indbyggede blitz.

Papiret skal ikke side plant og dække blitzlampens rude, lav det så det
buer, så spredes lyset, og så må fotocellen ikke være for langt væk.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 02-02-01 07:32

> Det gælder ikke alle digitale kameraer, alle mine kameraer har
> instillings mulighedder, så jeg valgfrit kan styre den indbyggede blitz.

Nej ok.

Nikon gør det på alle.
Olympus gør det alle.
Canon gør det på mange.
Casio gør det på mange.
Kodak gør det på mange.

Og jeg har ikke set nogen muligheder for at slå det fra - det er ikke
anti-rød-øje vi snakker om - simpelthen den måde de flasher (almindeligt)
på, hvor der flashes af to omgange, for at benytte første gang til at
optimere kameraindstillingerne til at tage det bedste billede - og har man
en slaveblitz der kun kan sync'e på 1. glimt - så er den selvsagt bare med
til at gøre det hele værre

mvh Steffen

Fra : Jensen

Dato : 02-02-01 18:46

> Hos min lokale fotohandler har jeg iøvrigt set mogle sjove og billige
> blitzlamper, de skrues i en alm. fatning og kører på 220 volt, de har
> indbygget slave censor, de er sikkert udmærkede til semi proff. brug.

Ja dem har jeg 3 af. Jeg købte dem billigt for mange år siden og kun en har
jeg måtte reparerer. Det er absolut en fordel at have en blitzlysmåler når
man begynder at stille flere blitz op, men så går det også let. Jeg har
endda nørklet noget primitivt pilotlys sammen så det er muligt at styre
lyset, men jeg må nok indrømme at det ikke har været brugt i 5 -6 år.

Jensen

://hjem.get2net.dk/classic-mac

Fra : Kim Mølgaard

Dato : 01-02-01 11:17

Hama har ganske korrekt slaveblitz, og på nettet kan de købes hos
http://www.discountfoto.dk/dk/index.php

Kim Mølgaard

Fra : Niels Svendsen

Dato : 02-02-01 01:22

Bruger selv en slaveblitz-udløser til mit kodak DC120, det virker perfekt. Har sidste år, set en sådan hos JP foto (på Frederiksborggade tæt på Vesterport station).

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.