MS Windows
briani 27239
Problem med Win98 installation
Fra : Charlotte

Dato : 06-04-02 18:24

Hej alle,

Jeg har formatteret min HD med FDISK /s og ville nu lave en installation af
Win98 men....

Efter opstart på WIN98 startdisketten m. CD-ROM drivere kan jeg starte
installationen med "install" kommandoen. Scandisk virker fint og WIN98
installationen opstarter. POPUP bok med "Installationen forbereder guiden
Win98 installation som vil hjælpe dig.....osv" Når denne operation når 100%
kommer der en sortboks (a la et nyt popup vindue) og hele møget stopper/dør.

- Er den nogen der har et bud på problemet vil jeg blive MEGET glad.

Jeg har også forsøgt med installation af Win98SE der installerer frem til
afsluttet scandisk og derefter skriver" CDR101: Not ready ved læsning af
drev E" - men ved en DIR på cd-rom drevet kan jeg læse alle filer !

Jeg forstår intet

Ken

www.sightsofnature.dk

Fra : Jacob Mjelde

Dato : 06-04-02 19:46

Bare et forslag.......formater HD....boot op på Floppy......sååååå...jeg har
oplevet at boot disken der følger med 98SE laver det temp. cd-drev på F: .
Så prøv at skrive commandoen "install" i F: og ikke i E:.
På E: skriver den nemlig "Not ready"...fordi der er ikke noget E: på de boot
oplysningener der en på Boot-disken til Win98 SE.

Prøv det..Prøv det

Hilsen Jacob

Fra : Charlotte

Dato : 07-04-02 10:31

Jeg har ikke et F drev til rådighed

Charlotte

www.sightsofnature.dk
----------------------------------

Fra : Simon Kamber

Dato : 07-04-02 18:58

On Sun, 7 Apr 2002 11:30:53 +0200, "Charlotte" <CMN@SightsofNature.dk>
wrote:

>Jeg har ikke et F drev til rådighed
Nej, men det sker at computeren kalder cd-drevet F istedet for noget
andet (da den virtuelle hukommelse overtager et drevbogstav der typisk
tilhører cd-drevet). Prøv derfor at se om den kan finde F drevet
alligevel.
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Charlotte

Dato : 08-04-02 17:34

Når jeg i dos prompt forsøget alt andet end C: D: & E: findes der intet drev

Ken
www.sightsofnature.dk
----------------------------------

Fra : Madsen

Dato : 07-04-02 20:08

Simon Kamber skrev:

> (da den virtuelle hukommelse overtager et drevbogstav der typisk
> tilhører cd-drevet).

Det hedder et ram-drev. (Ramdrive bliver indlæst fra en Win98 bootdisk
og skal have et drevbogstav for at fungere.)

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-02 22:28

> [...]
> afsluttet scandisk og derefter skriver" CDR101: Not ready ved læsning af
> drev E" - men ved en DIR på cd-rom drevet kan jeg læse alle filer !

Jeg har haft et lignende problem, det skyldtes at en HD eller partition ikke
var FAT32, prøv at fdisk og sæt understøtning af store diske, det hjalp for
mig

Hilsen Aksel

Fra : Charlotte

Dato : 07-04-02 13:36

Jaaaa det er forsøgt uden resultat

Jeg har kun oprettet én partition på min disk (Primær DOS Partition) med
understøttelse af store diske (FAT32) formatteret med Format c: /S

Har jeg gjort noget galt ?

Ken

www.sightsofnature.dk
----------------------------------

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-04-02 19:38

"Charlotte" <CMN@SightsofNature.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kun oprettet én partition på min disk (Primær DOS Partition) med
> understøttelse af store diske (FAT32) formatteret med Format c: /S

Jeg har oplevet at man ikke kan installere win98 på en disk der er formateret med /S.
Når du bruger format c:/s laver du disken til en bootdisk og så kan nogle win versioner
opfatte disken som den indeholder et system.
Hvis du vil formatere for at geninstallere et styresystem er format c:/q mere anvendelig
for q står for quick.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 07-04-02 16:26

Charlotte skrev:

> Jeg har formatteret min HD med FDISK /s og ville nu lave en
> installation af Win98 men....

Og du har efterfølgende formateret disken ikke?
Fdisk formaterer ikke din disk. Fdisk kan du bruge til at oprette
partitioner på din disk med hvis du f.eks. vil have disken delt op i
flere partitioner. Hvert drev skal efterfølgende formateres med
kommandoen format.

Madsen.

Fra : Charlotte

Dato : 08-04-02 17:36

Jo, jeg har formatteret efterfølgende. JEg prøver lige med en format C:/q
som Henneing forslår
Ken

www.sightsofnature.dk

Fra : Charlotte

Dato : 08-04-02 20:38

Det hjælper ikke med at lave format c:/q

Kan det skyldes noget med CD-rom drivere til mit gamle 4xCD-rom drev ? (jeg
kan jo godt læse hvad der ligger på skiverne, så jeg regner med at driveren
er OK?)

Ken

www.sightsofnature.dk
----------------------------------

Fra : Madsen

Dato : 09-04-02 20:29

Charlotte skrev:

> Kunne det være mit CDROM drev der fejler ??

Ja, eller din cd.

PS. Kunne man lokke dig til at kigge lidt på følende side:
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html> Det er meget mere
overskueligt for alle parter når du svarer under det du svarer på
og klipper det væk du ikke svarer på.

Madsen.

Fra : Charlotte

Dato : 10-04-02 17:12

Nej ingen af delene,

Jeg har idag prøvet med et andet CD-rom drev + jeg har tidligere prøvet både
Win95 -98 & 98SE men ingen vil installeres! Ikke endgang DOS 5.0!

JEg kan se via Fdisk at der er én primær partition i FAT32 - er det ikke OK
?

Jeg smider snart skidtet ud af vinduet !

Kan det være noget i BIOS?

Med venlig hilsen

Ken

www.sightsofnature.dk

Fra : Madsen

Dato : 10-04-02 17:52

Charlotte skrev:

> Nej ingen af delene,

Lyder mærkeligt.

> JEg kan se via Fdisk at der er én primær partition i FAT32 - er
> det ikke OK ?

Jo, hvis du kun ønsker en enkelt partition på din disk.

> Jeg har idag prøvet med et andet CD-rom drev + jeg har tidligere
> prøvet både Win95 -98 & 98SE men ingen vil installeres! Ikke
> endgang DOS 5.0!

Og du kunne hverken kopiere Win95, 98 eller 98SE ind på harddisken
og ej heller installere DOS 5.0 fra dit diskettedrev?

> Jeg smider snart skidtet ud af vinduet !

Det er fristende nogle gange, men tæl nu lige til 10.

> Kan det være noget i BIOS?

Det kan være fordi at du måske har slået virusbeskyttelse til i BIOS.
Det kan nogle gange give nogle ret "sjove" meldinger fra styresystemet
når man forsøger at installere.
Prøv også at rykke alt overflødigt hardware ud. Altså f.eks. lydkort,
netkort og hvad du ellers har siddende af ekstra hardware. Prøv kun med
grafikkortet f.eks. og prøv så at køre installationen fra harddisken
af, hvis du ellers kan kopiere indholdet af cd'en ind på harddisken
forstås.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-04-02 21:08

Charlotte skrev:

> Kan det skyldes noget med CD-rom drivere til mit gamle 4xCD-rom
> drev ? (jeg kan jo godt læse hvad der ligger på skiverne, så jeg
> regner med at driveren er OK?)

Hvad med at prøve at kopiere indholdet af cd'en ind på harddisken og så
køre installationen der fra?

Madsen.

Fra : Charlotte

Dato : 09-04-02 20:08

Det lød som en god ide, men det vil ikke lykkedes. Jeg kan se alt indhold på
installations CDen, men når jeg beder om at kopier fra e: til c: starter den
godtnok med windows filerne, men dør så efterfølgende, og melder fejl ved
læsning af CDR101.

Fra : Henrik

Dato : 11-04-02 20:06

> [...]
stopper/dør.

> - Er den nogen der har et bud på problemet vil jeg blive MEGET glad.

Prøv at bruge programmet Gdisk fra Norton Ghost. Det har reddet mange
umulige harddiske for mig. Med Gdisk kan du dels delete alle eksiterende
partitioner, wipe al indhold på HD, partitionere og formatere HD.

http://service2.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/2000030715304425

Prøv det - det er forsøget værd.

Med venlig hilsen

Henrik