MS Windows
briani 27239
Adgangskode til shares i WinWP??
Fra : Car

Dato : 06-04-02 16:41

Findes der dog ikke en mulighed for det i WinXP-Pro som der gør i Win98/Me.
Jeg har prøvet at slå simpel deling fra, men kan stadig ikke finde nogen
mulighed for at sætte adgangskode til shares.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-02 16:56

Sat, 6 Apr 2002 17:41:25 +0200, skrev "Car"
<Car@surfpost#away#.dk>:

>Jeg har prøvet at slå simpel deling fra, men kan stadig ikke finde nogen
>mulighed for at sætte adgangskode til shares.

I NT-systemer gør man det ved at oprette brugere og tildele dem
forskellige rettigheder.

Du skal bruge ntfs.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Simon Kamber

Dato : 06-04-02 17:00

On Sat, 6 Apr 2002 17:41:25 +0200, "Car" <Car@surfpost#away#.dk>
wrote:

>Findes der dog ikke en mulighed for det i WinXP-Pro som der gør i Win98/Me.
>Jeg har prøvet at slå simpel deling fra, men kan stadig ikke finde nogen
>mulighed for at sætte adgangskode til shares.
Jeg havde det samme problem, men nåede frem til at det kun er muligt
hvis din harddisk er NTFS formatteret. Har ikke prøvet det endnu.

Fra : Car

Dato : 06-04-02 17:22

"Simon Kamber" <simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse

Win98/Me.
> Jeg havde det samme problem, men nåede frem til at det kun er muligt
> hvis din harddisk er NTFS formatteret. Har ikke prøvet det endnu.

Jeg har NTSF men kan alligevel ikke finde muligheden. Som Knud skriver, skal
man nok oprette brugerne - sådan noget crap. Så hvis andre har de vise
sten - SÅ SIG TIL NU. Undskyld jeg råber men det er ved at drive mig til
vanvid

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-02 17:37

Sat, 6 Apr 2002 18:21:49 +0200, skrev "Car"
<Car@surfpost#away#.dk>:

>Jeg har NTSF men kan alligevel ikke finde muligheden. Som Knud skriver, skal
>man nok oprette brugerne - sådan noget crap.

Prøv at gå ind på tucows og søg under security, der er sikkert
også noget, der kan bruges på XP også uden ntfs, men det er ikke
sikkert, at de er 100 % skudsikre.

Fra : Simon Kamber

Dato : 06-04-02 21:32

On Sat, 06 Apr 2002 18:36:51 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Prøv at gå ind på tucows og søg under security, der er sikkert
>også noget, der kan bruges på XP også uden ntfs, men det er ikke
>sikkert, at de er 100 % skudsikre.
Det er nok mere sikkert at de ikke er:(

Fra : Arcana

Dato : 07-04-02 14:35

"Car" <Car@surfpost#away#.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man nok oprette brugerne - sådan noget crap. Så hvis andre har de vise
> sten - SÅ SIG TIL NU. Undskyld jeg råber men det er ved at drive mig til

Åbn Explorer (højreklik på "Denne Computer", og vælg "Stifinder").
Vælg en mappe, som skal være share, højreklik på mappen og marker "Del denne
mappe". Giv mappen et navn, tryk på "Tilladelser" og tilføj de brugere eller
grupper, som skal kunne accesse mappen. Du kan yderligere specificere,
hvilke rettigheder de skal have.

Der kommer ikke password-beskyttelse på mappen, men hvis du vil sikre dig
yderligere, kan du kryptere den (højreklik på mappen, vælg Egenskaber ->
Avanceret og sæt flueben i "Kryptér...".

Nu kan mappen kun tilgås af brugere, som er logget på Windows 2000 med
korrekt password.

Håber du kan bruge det.

arc@na

Fra : Arcana

Dato : 07-04-02 14:37

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse

> Håber du kan bruge det.

PS: Du skal selvfølgelig være logget på med administrator-rettigheder for at
kunne lave ændringerne.

arc@na

Fra : Car

Dato : 08-04-02 00:19

> [...]
> Avanceret og sæt flueben i "Kryptér...".
>
> Nu kan mappen kun tilgås af brugere, som er logget på Windows 2000 med

Tjaaa..både og.
Fra andre pc'er på lan'et vil JEG gerne kunne komme ind på alle drev på min
egen pc. Men den normale bruger på de andre pc'er må ikke kunne.
Hvordan knækkes den nød? Det var jo så let som ingenting med Win98/Me. Blot
et godt password på sharet og så var den i orden.

Han man virkelig HELT fjernet den mulighed i Xp? Det er jo ikke alle, der
har den store edb-eksamen. Jeg synes sgu Xp er noget for besværlig på
området med workgroups. Nærmest som om man skal føle sig skyldig i ikke at
være super-administrator med den helt store Microsoft uddannelse, eller i
hvert fald føle sig nedgjort fordi man ikke sætter en rigtig server op med
domæne og tonsvis af brugeradministration og tildeling af rettigheder og pis
og lort. Men det gider jeg ikke for at koble 3 pc'er sammen i hjemmet.
Tilbage til Me.

Fra : Arcana

Dato : 08-04-02 21:53

> [...]
Blot
> et godt password på sharet og så var den i orden.

Du skal bare være logget på som "dig selv", så har du adgang til alle dine
netværksressourcer helt automatisk.
Netværksprintere, mapper, shares og jeg skal komme efter dig.

arc@na