Ansvarsdeling ved ADSL
Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-02 11:23

Fra : Thomas Demant

Dato : 06-04-02 12:27

> * Der er en der ikke lige pludselig sidder med en kæmperegning, fordi de
andre ikke vil betale
Kræv forudbetaling

> * Politiet ikke står og banker på hos en (ejeren af forbindelsen der
deles), idet en anden leger warez site.
Sæt en maskine hos ejeren, der køre proxy og DHCP server. Så deler den
automatisk forbindelsen ud og du har mulighed for at se hvilke sider, at de
forskellige maskiner i netværket går ind på. Du kan også opstille
restriktioner, der forhindre andre maskiner i at opstille servere. F.eks. en
HTTP- eller FTP server, der hoster warez.

Vær opmærksom på at der er mange ADSL udbydere, der ikke tillader at man
deler en forbindelse mellem flere husstande (dib. TDC A/S), så vær opmærksom
på om du overhovedet må dele forbindelsen.

--
Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-02 12:41

Fra : Thomas Demant

Dato : 06-04-02 15:27

> www.wol.dk eller www.cybercity.dk om
> hvorvidt det var lovligt. Har du/I nogen erfaring med disse?

Nej, det må jeg indrømme at jeg ikke ved noget om. Men kontakt evt.
kundeservise, og hør om det er tilladt at dele en forbindelsen mellem flere
husstande. Jeg mener at WorldOnline tillader det, men jeg er bestemt ikke
sikker.

--
Thomas

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-04-02 13:29

On Sat, 6 Apr 2002 13:41:09 +0200, "Thomas S. Iversen"
<thomassi@dina.kvl.dk> wrote:

>Jeg kunne ikke lige finde noget på www.wol.dk eller www.cybercity.dk om
>hvorvidt det var lovligt. Har du/I nogen erfaring med disse?

Tiscali opfordrer ligefrem til det:
http://www.adsl.tiscali.dk/hvaderadsl.php4?faq=3&partner=&location=

Cybercity forbyder det ikke:
http://www.cybercity.dk/privat/kundeservice/abonnementsbetingelser/adsl/

/Jarlskov

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-04-02 16:11

On Sat, 6 Apr 2002 13:26:49 +0200
"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> restriktioner, der forhindre andre maskiner i at opstille servere. F.eks. en
> HTTP- eller FTP server, der hoster warez.

Det kan også gøres med et ipfilter. Proxy er ikke nødvendigt til dette formål, dog kan du bede proxyen om at filtere noget fra hvis det indeholder XXX e.l.

BTW har proxyen det ikke særligt godt med f.eks. smtp (selvføglelig kunne du sætte lokal smtprelay op) og pop3 (er proxy ikke så glad for), og mange andre services som vi godt vil tillade.

Men hvis det var mig ville jeg bare sætte et ipfilter op, der tillod udgående trafik på flg. porte:

port 22    #ssh
port 25    #smtp
port 80    #web, hvis du vil lave proxyfiltering som jeg tidligere       #nævnte, lav da transperant proxy
port 110    #pop3
port 5190   #icq

bare et udkast..

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-02 18:58

Fra : Thomas Demant

Dato : 06-04-02 19:54

1. Jeg kan ikke vide at det er mig der kommer til at eje linien, og
derfor har adgang til at sætte et filter op.
2. Jeg ville egentlig helst løse "problemet" med en skriftelig aftale

En skriftlig aftale lydder ikke helt dumt. Men hvis der bliver rejst tiltale
mod jer, pga. ulovligt brug af internettet, skal i jo kunne dokumentere,
hvem det var. Ellers bliver ejeren dømt, hvis der ikke er en logfil eller
noget andet, der kan bevise, at det var naboen, der gjore det.

Men det er en god start at tage internetudbyderens kundevilkår, og få naboen
til at skrive under på at han/hun også forpligter sig til at overholde dem.
Om det er juridisk bindende må jeg så sige, det ved jeg ikke.

--
Thomas

Fra : wheeeeeeee

Dato : 06-04-02 22:46

> [...]
> hvem det var. Ellers bliver ejeren dømt, hvis der ikke er en logfil eller
> noget andet, der kan bevise, at det var naboen, der gjore det.

Det er jeg ikke sikker på. Er man ikke uskyldig til andet er bevist?

Fra : Thomas Demant

Dato : 07-04-02 08:32

> Det er jeg ikke sikker på. Er man ikke uskyldig til andet er bevist?

Tjoo.. men hvis der i internet udbyderens logfil står at der på IP adresse
XXX.XXX.XXX.XXX stod en HTTP og/eller FTP server, med høj trafik, og nogle
andre kan bevise at det var muligt at hente forskelligt warez fra den, tror
jeg ikke at politiet ser gennem fingre med det, selv om ejeren af den IP
adresse siger at han er uskyldig og at det var naboen. Men hvis det ikke kan
bevises at det var muligt at hente warez eller andre ulovlige data, vil der
jo logisk nok ikke blive rejst tiltale mod nogen, da det ikke er ulovligt at
opstille en server.
Så jeg tror ikke at det er muligt at komme uden om bevser, der indikere at
ejeren af linjen er skyldig. Hvis ejeren så kan bevise at det var naboen, er
han heldig, hvis ikke har han en brændt røv.

--
Thomas

Fra : Nikolas

Dato : 07-04-02 21:02

Da vil lavede det i en boligforening. Sagde vi 6 måneders opsigelse i de
første 6 måneder og derefter 3 måneder. derudover 3 måneders betaling forud.
Så har vi derved løst det økonomiske problem.
Desuden har vi en fælles Internet side på vores ip. Så der er ingen der kan
lave en side med wares på den fælles ip.
Skulle det alligevel ske. at der er en bruger der laver en wares side, og
BSA en dag stod og bankede på min dør vil de ikke finde noget, men så måtte
de følge ledningerne rundt til de andre på netværket.
og den skyldige vil så selv hænge på den.

-Nikolas

Fra : Thomas Demant

Dato : 08-04-02 15:36

> [...]
måtte
> de følge ledningerne rundt til de andre på netværket.
> og den skyldige vil så selv hænge på den.
Hmm... havde ikke lige tænkt på at WOL kun giver en IP og mulighed for at
leje en router. Men så er det jo intet problem. Det er jo bare at sætte alle
routerens NAT indgange til en bestemt computer, der så evt. kan hoste en
fælles hjemmeside og hvad man nu kan finde på. Så er det jo umuligt for alle
andre, end den ene computer, at køre nogen former for server. Men man kommer
så stadigt ikke uden om problemet, med at folk kan downloade alt det warez
og andre former for ulicenseret software, samt at folk jo kan finde en
server ude i byen og uploade til, og så på den måde stadigt "stå bag" en
warez side, med hjælp fra den fælles inet forbindelse, hvor fra det jo er
muligt at finde tilbage til IPen på. Så med mindre at personen har opgivet
sit rigtige navn og adresse, vil jeg tro at det bliver noget med en bøde til
alle, eller sådan noget.

--
Thomas

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-04-02 22:42

On Sat, 6 Apr 2002 20:54:10 +0200
> [...]

> hvem det var. Ellers bliver ejeren dømt, hvis der ikke er en logfil eller
> noget andet, der kan bevise, at det var naboen, der gjore det.

Prøv evt. spørge i dk.videnskab.jura og hør om et sådan dokument holder i retten.

Bo Simonsen

Join the GNU generation!