Fjernelse af teakdæk
Fra : jetp

Dato : 06-04-02 09:12

Jeg er igang med at fjerne et teakdæk, som er lagt i 1977, klæbet med
sikaflex og fuget med samme. Jeg må sige, at det er en supersolid klæber!
Jeg kan banke det at i fliser med et stemmejern og en hammer ( det drejer
sig om 4 m2 ). Jeg har prøvet med en elektrisk skraber, men den kan absolut
intet gøre ved det.
Er der nogle her, som har nogle erfaringer fra et lignende projekt?
Findes der en bedre måde at gøre det på?

Mvh Jens, Randers

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-02 16:25

> [...]
> intet gøre ved det.
> Er der nogle her, som har nogle erfaringer fra et lignende projekt?
> Findes der en bedre måde at gøre det på?

Hvad ligger det på, og er det plader eller stave, og hvad er tykkelsen?

Skær med en vinkelsliber eller rundsav med klodser nogle render, som ikke
går igennem. Herefter burde du kunne brække det fri i passende stykker. Men
pas på dækket under, især hvis det er glasfiber. Fugerne kan du evt skærer
på langs med en hobbykniv.

Der er nok ikke nogen nemme løsninger...

Claus

Fra : jetp

Dato : 06-04-02 23:33

Tak for svaret.

> Hvad ligger det på, og er det plader eller stave, og hvad er tykkelsen?

Det ligger på glasfiber, og det er lister i oprindelig ca. 5 mm tykkelse.
Efter at have hugget et godt stykke fri med et bredt stemmejern, kan jeg se,
at dækket nogle steder er slebet ned til under 1 mm i tykkelse.

> [...]
Men
> pas på dækket under, især hvis det er glasfiber. Fugerne kan du evt skærer

Jeg havde også selv tænkt på, at skære nogle render med en rundsav, men det
var godt jeg ikke gjorde det pga. den meget forskellige tykkelse af dækket.
Det er rigtigt, at gelcoaten nemt kan skades, hvis man tager for hårdt ved,
når listerne brækkes fri....

> Der er nok ikke nogen nemme løsninger...

Det var jo den nemme løsning, jeg godt lige kunne have tænkt mig
Jeg klør videre på med stemmejernet ...
Det fungerer iøvrigt også godt nok med en stor klaphammer, - men det gør
ondt på de andre på bådpladsen at se, at båden får så mange knald med en
klaphammer
Jeg prøvede igår med en el-skraber, som de påstod i byggemarkedet sagtens
kunne klare opgaven. Den kunne intet som helst udrette her.
En anden kammerat i klubben foreslog en større elhammer, men det tør jeg
ikke, fordi jeg er bange for, at den går direkte igennem fiberen.

Mvh Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-02 00:03

> [...]
> En anden kammerat i klubben foreslog en større elhammer, men det tør jeg
> ikke, fordi jeg er bange for, at den går direkte igennem fiberen.

Brug endelig ikke den slags maskiner, din glasfiber kan være noget porøs.
Læg et stykke en-tomme krydsfiner og bræk det forsigtigt op med et brækjern.
Husk at brække det op i små ryk med passende mellemrum. IKKE i et snuptag..

Det burde være til at overse..
Claus

Fra : Fredrik Mossberg

Dato : 07-04-02 08:48

> Er der nogle her, som har nogle erfaringer fra et lignende projekt?
> Findes der en bedre måde at gøre det på?

Jag har li precis hugget bort mitt teakdäck. Jag kom fram till att en
skarpslipad kofot (braekjern) var bäst att bruka. Vis trät splitrar sig må
du hugga av teakribban med ett stemjern, och lossa den andre vejen.
Tätningsmassan tar du bort med bandslip och hålen från skruvarna borrar du
upp (8-10mm).
Laminatet ska vara torrt innan du spacklar igen hålen. Sedan är det bara att
lacka.
Jag fick en två liters glassbytta (iskasse..?) full med skruvar från mitt
däck.

Lycka till

Fredrik

Fra : jetp

Dato : 07-04-02 16:26

> Jag har li precis hugget bort mitt teakdäck. Jag kom fram till att en
> skarpslipad kofot (braekjern) var bäst att bruka.

Hvordan brugte du det? Slog du på det med en hammer - eller hvordan?

Mvh Jens, Randers

Fra : Fredrik Mossberg

Dato : 08-04-02 06:53

.. Jag kom fram till att en

> Hvordan brugte du det? Slog du på det med en hammer - eller hvordan?

Breakjernet är tungt i sig själv. Du kan lyfta några cm på teakribban med
ett stemjern innan du brukar breakjernet.

Fra : PKJ

Dato : 08-04-02 09:11

Hej Jens

Da jeg i 95 købte min Helmsman 35 fra 76, med teakdæk der var i så ringe
stand at det ikke var til at rede, var der heller ingen vej unden om at flå
det af. Nogle steder sad det løst, men andre stæder sad det så fast som
havde det lige været lagt. Men af måtte det. Først tog jeg alle propper og
skruer ud af dækket. Borede med et 20mm spadebor ned i alle skruehullerner
til den underliggende gelcoat. Med en undersænker borede jeg det gamle
skruehul konisk og fyldte hullet med epoxyfiller, jeg havde fyldt i en lille
frysepose som sprøjtepose og klippet et lille hul i det ene hjørne.
Jeg fik fremstillet et "stemmejern" i et meget hårdt plast (nonfrig eller
hårdt nylon) på ca 2,5x4x20cm, da jeg erfarede at et almindeligt stemmejern
tit gik ned i glasfiberen. Med dette plaststemmejern og en 1 kg muggert
bankede jeg ca 12m2 teakdæk af på ca 5 dage (Lyden var vild og kunne høres
milevidt, men jeg fik mange nye kontakter som ny bådejer). Under teakdækket
vad der et delvist nedslebet skridmønster fra den oprindelige støbeform.
Dette skridmønster sleb jeg helt væk og dermed også de resterende splinter
og lim med båndpusser og excentersliber.
Det nye dæk blev lagt med et tykt lag topcoat, hvor der i trædefelterne blev
drysset glasperler i den våde topcoat. Udgifter ialt omkring kr 1000,- for
ny topcoat og glasperler.

--
_/)____/)____/)

Hilsen Per
S/Y A Lot
Helmsman 35

Fra : jetp

Dato : 08-04-02 13:37

Lyden var vild og kunne høres
> milevidt, men jeg fik mange nye kontakter som ny bådejer

Ja, jeg har gjort arbejdet færdigt med 40 mm stemmejern og en 1 kg mukkert.
Det var dæl'me hårdt og naboerne brokkede sig noget over støjen, som jeg
egentlig ikke selv lagde mærke til

Tak for rådene.

Mvh Jens, Randers