Udvide en iMac233
Fra : Henning Poulsen

Dato : 31-01-01 22:37

Jeg har en iMac med 233MHz. Det er den første der blev solgt, men den har
kun en harddisk på 4 GB. Hvordan gør jeg, nu når jeg vil have en større
harddisk. Jeg ser harddiske på 20-30 GB i Bilka til under 2000 kr.
Jeg er indforstået med, at der ikke passer flere enheder i computeren, men
kan det overhovedet lade sig gøre at skifte harddisken? Jeg har har åbnet
computeren nogle gange og jeg turde ikke skrue printplader alt muligt løst
for at komme ned til harddisken.
I tilfælde at det lykkes mig. Vil harddisken fra Bilka være kompatibel?
Er der nogen, der kender til mit problem?
På forhånd tak.

Henning Poulsen

Fra : Jesper

Dato : 31-01-01 23:16

Henning Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:

> [...]
> for at komme ned til harddisken.
> I tilfælde at det lykkes mig. Vil harddisken fra Bilka være kompatibel?

Hvis den har IDE (=ATA) interface, ja. IDE-diske er ekstremt billige og
man kan sagtens få store diske til under 1500 kr.
Jeg har selv lige købt en IBM 30 gb (model: DTLA-307030) disk til min G3
for 1400 kr. Den er superhurtig og larmer slet ikke i forhold til min
gamle 4 gb (magen til din).

Du kan evt. prøve at søge på http://www.edbpriser.dk for at finde de
billigste steder at 'handle'.

Jeg har ikke prøvet at skifte en harddisk på en iMac, men jeg mener ikke
du behøver at flytte på hovedkort o.lign. Hd'en sidder under CD-Rom'en -
og det er vist kun et par skruer der skal løsnes.
Men der er sikkert andre her i ng'en der har mere ekspertise på det
område?

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Gunnar Holse

Dato : 02-02-01 11:36

> [...]
> Jeg har selv lige købt en IBM 30 gb (model: DTLA-307030) disk til min G3
> for 1400 kr. Den er superhurtig og larmer slet ikke i forhold til min

Tip: Den disk du har understøtter AAM (Automatic Acoustic Management eller
noget i den stil).

Følgende kan kun gøres på en PC, men skaf dig adgang til en - du vil ikke
fortryde det.
Det går ud på at hente "IBM Feature Tool" hos på www.ibm.com, lægge det på
en floppy og genstarte. Derefter har du mulighed for at dæmpe støjen til et
absolut minimum imod et minimalt tab i ydelse - jeg har selv udført den
lille manøvre, og disken er - ganske enkelt - lydløs. Det er svært at høre
noget selv når du smækker øret helt ind på kabinettet, og det er vel at
mærke når den arbejder.

Det er muligvis lidt "spændende" for en macbruger, men resultatet er en
superhurtig og LYDLØS harddisk som for mit vedkommende har været en ren
fornøjelse nu i 4 måneder.
Sikkert også svært at tro, men prøv det - du vil ikke tro dine egne ører!

/GH

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-02-01 20:22

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> men resultatet er en
> superhurtig og LYDLØS harddisk som for mit vedkommende har været en ren
> fornøjelse nu i 4 måneder.

Ja, det ville være genialt (hvis det virker) for min iMac, som godt nok
ikke har nogen blæser til at larme, men har en HD, som "synger" noget så
grusomt.

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-02-01 21:41

In article <1eo7xpj.1oiddt91j5p0qaN%mb@talent.dk>, mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) wrote:

> men har en HD, som "synger" noget så grusomt.

Er det en 350 MHz iMac du har?

Hvis, så er det endnu en fejl på den model - vi har et par stykker på
arbejdet med "syngende" harddiske. Lyden kommer forøvrigt fra lejet, så
bered dig på at disken ikke kommer til at holde alt for længe til.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-02-01 23:47

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:

> Er det en 350 MHz iMac du har?

Nej, det er en 400DV, men ja det kunne godt lyde som lejet.

Problemet i forhold til vores gl. perfoma 6320, er nok bare at der ikke
er nogen blæser til at overdøve HD'en. M.a.o. det lyder som lejet, men
mon ikke alle disks siger så´n!?? Jeg ved det ikke, da jeg er den eneste
i miles omkreds med en moderne blæserløs iMac.

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-02-01 01:48

In article <1eo85tp.14cvy037yi8hiN%mb@talent.dk>, mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) wrote:

> M.a.o. det lyder som lejet, men mon ikke alle disks siger så´n!?? Jeg
> ved det ikke, da jeg er den eneste i miles omkreds med en moderne
> blæserløs iMac.

Hvis det er en metallisk hvinende/skurrende lyd, så er det ikke en lyd
der er sund.
Har den altid sagt sådan?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : MacMac

Dato : 31-01-01 23:18

I brevet "B69E4410.3B09%henning@imtoosexy.com" skrev Henning Poulsen
(henning@imtoosexy.com) den 31/01/01 22:37:

> [...]
> I tilfælde at det lykkes mig. Vil harddisken fra Bilka være kompatibel?
> Er der nogen, der kender til mit problem?

Hvis du søger lidt på Google el. lign. kan du formentlig finde en guide med
billeder. Fx. brugte jeg denne guide da jeg skulle skifte disken i min
iBook:
http://caslis.com/mac/ibook/ibdrive.html
- det var ikke nemt, men det lykkedes

I øvrigt vil jeg nok anbefale at du ser på Edbpriser.dk og vælger en IBM
disk, Maxtor som jeg mener Bilka sælger, har jeg været meget lidt glad for
da de piver.

Husk at gå efter en med 7200 rpm og lavest mulig søgetid da det kan give din
iMac et betydeligt hastighedsmæssigt løft.

Jeg har selv denne disk:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374588003
- 45 Gb til ca. 1.500,-.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-02-01 00:47

"MacMac" <nospan@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
din
> iMac et betydeligt hastighedsmæssigt løft.

Jeg har en Maxtor disk (7200 RPM), og den er meget stille.
Jeg er ovenud tilfreds med Maxtor

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Carsten Matzon

Dato : 01-02-01 06:07

On Wed, 31 Jan 2001 23:18:16 +0100, MacMac wrote
(in message <B69E4DB8.2EDB2%nospan@nospam.com>):

> Husk at gå efter en med 7200 rpm og lavest mulig søgetid da det kan give din
> iMac et betydeligt hastighedsmæssigt løft.

Jeg vil lige nævne at en 72000rpm udvikler meget mere varme end en 54000rpm
så det skal man lige være opmærksom på.Med hensyn til køling og sådan når det
er en Imac den skal smides i

Mvh

Carsten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-01 13:24

Carsten Matzon <carsten@matzon.dk> wrote:

> Jeg vil lige nævne at en 72000rpm udvikler meget mere varme end en 54000rpm
> så det skal man lige være opmærksom på.Med hensyn til køling og sådan når det
> er en Imac den skal smides i

osse i dan grad, måske skulle henning nøjes med en HD med 4-chifret rpm

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-02-01 22:05

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> osse i dan grad, måske skulle henning nøjes med en HD med 4-chifret rpm

Måske, men tænk på den opstartstid man vil kunne opnå )

/Martin

Fra : Jesper

Dato : 01-02-01 23:02

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Måske, men tænk på den opstartstid man vil kunne opnå )

Tror du ikke den vil lette?

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-01 11:20

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Tror du ikke den vil lette?

Det minder mig om en B&O grammofon, jeg købte først i firserne.
Der må have været noget galt med strømforsyningen, for motoren fik vist
220 V i stedet for 12 V eller noget i den stil. I hvert fald startede
den med en lyd som en jetjager, første gang jeg satte den til, og i
løbet af kort tid accelererede den op til adskillige hundrede omdr. pr.
min. Jeg troede faktisk, den var ved at lette. Før jeg nåede at reagere,
var pick-uppen allerede langt inde på pladen. Det var jo en automatisk
pladespiller. Da jeg fik hevet stikket ud, lyste lysdioden, mens
hastigheden løb af. Motoren virkede åbenbart som en dynamo ved den høje
hastighed. I dag taler man så meget om 32x cd-drev. Det var en 32x
grammofon. Og hvad kunne man så bruge den hastighed til?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Madsen

Dato : 01-02-01 16:03

in article B69E4DB8.2EDB2%nospan@nospam.com, MacMac at nospan@nospam.com
wrote on 31/1/01 23:18:

> [...]
>
> Husk at gå efter en med 7200 rpm og lavest mulig søgetid da det kan give din
> iMac et betydeligt hastighedsmæssigt løft.

Hvor finder man drivere til sådanne harddiske?

Per

Fra : MacMac

Dato : 01-02-01 16:11

I brevet "B69F391A.95DB%permand@private.dk" skrev Per Madsen
(permand@private.dk) den 01/02/01 16:02:

> in article B69E4DB8.2EDB2%nospan@nospam.com, MacMac at nospan@nospam.com

> Hvor finder man drivere til sådanne harddiske?

De kræver ingen drivere, bare i med dyret så beder den dig automatisk om at
formatere den, da den ikke kan læses.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Henning Poulsen

Dato : 31-01-01 23:43

En anden ting, som jeg vil få et problem med er at flytte alle data fra den
harrdisk jeg bruger nu, til den jeg vil sætte i. Det er vel problematisk
fordi der kun kan være en harddisk i. Min mor har en PC med en stor
harddisk. Kan man på flytte det hele derover? Tager det lang tid med
ethernet?

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 01-02-01 09:47

henning@imtoosexy.com,Ny-Internet writes:
>Min mor har en PC med en stor
>harddisk. Kan man på flytte det hele derover? Tager det lang tid med
>ethernet?

Det afhænger....
Der er i hvert fald lige et par ting, du skal være opmærksom på. For det
første bruger mac & pc ikke samme filsystem. I praksis betyder det, at du
kan forvente problemer, hvis du bare kopierer hele mac'ens indhold over
via ftp eller lign. Du kan omgå problemet på flere måder:

1. Pak alting ned i et arkiv-format, der kan "tåle" at blive flyttet, før
du smider alt over på pc'en. Typisk zip eller stuffit (hvis du bruger
stuffit, så skal du IKKE gøre arkiverne selvudpakkene)
2. Smid windows NT på mors pc og installér "services for macintosh" - med
disse kan pc'en håndtere mac'ens filer korrekt.

Hvor lang tid det vil tage afhænger selvsagt af hvor meget du skal
flytte... samt af, om din mors pc har 10 eller 100 mbit netkort.

Det letteste ville nu nok være at låne en USB cd-brænder og bruge den til
at lave backup. Mht. til at montere to hd'ere i iMac'en på en gang, så
glem det. Det er teoretisk muligt, men i praksis risikabelt og ekstremt
besværligt. Tro mig, jeg HAR prøvet...

Mvh Ben

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 01-02-01 18:18

Ben Knudsen /NNFBEN <ben@net.dialog.dk> skrev:

> 1. Pak alting ned i et arkiv-format, der kan "tåle" at blive flyttet, før
> du smider alt over på pc'en. Typisk zip eller stuffit (hvis du bruger
> stuffit, så skal du IKKE gøre arkiverne selvudpakkene)
Hvis du bruger zip, så pak dem ind med MacBinary først

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-02-01 15:33

On Wed, 31 Jan 2001 22:37:05 +0100, Henning Poulsen wrote
(in message <B69E4410.3B09%henning@imtoosexy.com>):

> [...]
> I tilfælde at det lykkes mig. Vil harddisken fra Bilka være kompatibel?
> Er der nogen, der kender til mit problem?

Jeg har den samme iMac. Hvorfor ikke bruge en ekstern harddisk?

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : MacMac

Dato : 01-02-01 16:12

I brevet "01HW.B69F32390008FFA306EF37F0@news.cybercity.dk" skrev David
Blangstrup (non@sense.dk) den 01/02/01 15:33:

> On Wed, 31 Jan 2001 22:37:05 +0100, Henning Poulsen wrote
> (in message <B69E4410.3B09%henning@imtoosexy.com>):

> Jeg har den samme iMac. Hvorfor ikke bruge en ekstern harddisk?

De larmer som regel mere, om ikke andet larmer to diske mere end én, og det
er også en anelse irriterende at skulle tænde og slukke dem efter min
mening. I øvrigt bliver eneste mulighed en møgsløv USB disk.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-02-01 23:23

I artiklen <1eo5vdv.1e3dz11au974yN%mb@talent.dk> , mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) skrev:

> Måske, men tænk på den opstartstid man vil kunne opnå )

Ja, det ville jo nok tage temmelig lang tid, at få den op på 72000 rpm!

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 02-02-01 11:41

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:
>Det var en 32x
>grammofon. Og hvad kunne man så bruge den hastighed til?

Du kunne måske bruge den til at dreje ler?
Eller montere en slibeskive og bruge den som polér-maskine?

Ben

Fra : Jesper

Dato : 04-02-01 09:49