Gaamle browsere
Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 05-04-02 18:54

Et spørgsmål.
Jeg har lavet en hjemmeside og fundet ud af at den ikke kan ses på en IE5,0
(og overhovedet ikke på Netscape)...hvor langt bør jeg gå ned i
browserversion (hvor mange bruger fx Netscape i forhold til IE og hvor mange
sidder stadig med IE 4,0, IE5,0 og IE5,5)?
Siden hedder iøvrigt www.svendborgungdomsraad.dk
kan jeg tillade mig at sige at IE5,5 er mindstekrav for der kan den godt ses
(jeg mener IE5,0 er fra 1999 så det er en del år siden og man må da næsten
tage for givet at folk opdatere deres IE)
--

Hilsen fra
Peter

O_/ /_O_/
/ )) [] _O_/ \_O_
\\ // / )( (( \
// \\ / \ / \

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-04-02 20:07

Peter Ingemann Hansen wrote:

> [...]
> (jeg mener IE5,0 er fra 1999 så det er en del år siden og man må da næsten
> tage for givet at folk opdatere deres IE)

Mht. Netscape:
TAK fordi du (evt.) tager hensyn til os.!!

Jeg bruger selv Netscape 4.7. Har brugt den i et par år. Og er på vej til 6.2.2

Så alt under 4.7 er irrelevant.

Også set udfra de der bruger Netscape.
Det er vel under 5 - 10%. Du kan sikkert finde tallet et eller andet sted på
nettet.
Men hvad med de andre Browsere der er på vej frem.?

---
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Torben Nielsen

Dato : 07-04-02 08:25

> Jeg har lavet en hjemmeside og fundet ud af at den ikke kan ses på en IE5,0
> (og overhovedet ikke på Netscape)

Den virker fint på min Mozilla 0.9.9, men jeg ved ikke med Netscape v4.x.

> hvor langt bør jeg gå ned i
> browserversion (hvor mange bruger fx Netscape i forhold til IE og hvor mange
> sidder stadig med IE 4,0, IE5,0 og IE5,5)?

Jeg mener at have læst at den mest brugte browser stadig er IE 5.x, så
du bør nok sætte kravet til 5.0 i stedet.

Desuden virker din side ikke under Opera v6.0, som er _min_ foretrukne
browser. Derfor mener jeg, at du bør konstruere din side i
overensstemmelse med anbfalingerne på www.w3c.org, således de fleste
browsere kan se siden korrekt.

Hvis du mener, at alt det Flash _skal_ være der, og du ikke har tænkt
dig, at ændre den del af siden, så kunne du jo evt. lave en ren
tekstversion af siden til andre browsere. Den ville jeg foretrække, frem
for Flash-siden (i alle browsere), da den vil være hurtigere at hente og
bruge.

Til sidst vil jeg lige bemærke, at det måske var en ide at poste i
gruppen dk.edb.internet.webdesign, de folk der læser den, må have noget
erfaring på området.

Mvh.
Torben

Fra : Stig Nygaard

Dato : 07-04-02 15:26

Hej Peter

> [...]
> browserversion (hvor mange bruger fx Netscape i forhold til IE og hvor mange
> sidder stadig med IE 4,0, IE5,0 og IE5,5)?

Virker fint i mine Mozilla 0.9.9 og Netscape 6.21 browsere.

> kan jeg tillade mig at sige at IE5,5 er mindstekrav for der kan den godt ses
> (jeg mener IE5,0 er fra 1999 så det er en del år siden og man må da næsten
> tage for givet at folk opdatere deres IE)

Nej det ville jeg ikke tage for givet. Der er mange der ikke kan finde
ud af at opgradere deres browser selv, og derfor stadig sidder med den
browser der var installeret på deres browser da de fik PC'en. Desuden
kører større firmaer ofte en meget konservativ politik omkring
opdatering af software på deres PC'ere. Således kører vi f.eks. Internet
Explorer version 5.0 på alle PC'ere i Danske Bank koncernen. Opgradering
til version 5.5 er dog planlagt her i løbet af foråret.

Hvis din side ikke virker ordentlig i IE5.0 synes jeg i øvrigt også det
er et tegn på om ikke dårlig, så uproffesionel kodning. Det er ret let
at lave kode baseret på W3C standarden som virker uden særlige
krumspring i både Internet Explorer 5.0+, Netscape 6+, Mozilla og
Konqueror, og sålænge du ikke laver avanceret "Dynamisk HTML" bør du
også kunne tælle Opera med her.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 07-04-02 22:30

[SNIP]
> [...]
> krumspring i både Internet Explorer 5.0+, Netscape 6+, Mozilla og
> Konqueror, og sålænge du ikke laver avanceret "Dynamisk HTML" bør du

Du har ret mht. kodningen...men det er ikke andet end en tabel der er opdelt
i to med Flash i den ene side og en IFrame i den anden side - så jeg har
svært ved at se hvad der går galt.
IFramen åbner en side der igen åbner en side fra en Session...Det er en
smugle ASP men ikke voldsomt meget og HTML er der heller ikke meget af.
W3-genratoren vil ikke validere min side overhovedet.

Jeg ligger et link til dem der måske ville være intereseret i kildekoden for
jeg har ingen anelse om hvordan siden kan optimeres (ikke at jeg ikke har
lyst men jeg kan ikke komme på mere)
http://www.svendborgungdomsraad.dk/ungd.rar

--

Hilsen fra
Peter

O_/ /_O_/
/ )) [] _O_/ \_O_
\\ // / )( (( \
// \\ / \ / \

Fra : Stig Nygaard

Dato : 07-04-02 22:44

Hej Peter

> [...]
> jeg har ingen anelse om hvordan siden kan optimeres (ikke at jeg ikke har

Argh, når jeg nu har været så provokerende at kalde det uproffesionel
kodning, bliver jeg jo næsten nødt til at kigge nærmere på hvad der går
galt Det bliver ikke lige nu, men jeg skal prøve en af de kommende
dage...

Fra : Morten Jes Lehrmann

Dato : 08-04-02 07:40

"Peter Ingemann Hansen" <dingemann@hotmail.com> writes:

> W3-genratoren vil ikke validere min side overhovedet.

Hvad mener du?

Når jeg prøver, skriver http://validator.w3.org:

"Fatal Error: no document type declaration; will parse without validation"

og derefter nøjagtigt, hvad du skal gøre for at løse den fejl.

Så det er da bare at få rettet den - og hvad den derefter finder.

Mvh
Morten