Hårdt vand
Fra : Benjamin Graugaard N~

Dato : 05-04-02 16:46

Hej

Jeg bor i et område hvor vandværket oplyser hårhedsgraden til "14-22". Det
er bestemt ikke rart for mine guppyer. Men hvad kan jeg gøre hved det? Jeg
hælder Tetra Aquasafe i vandet. Kan man få noget mere effektivt? - eller
skal jeg prøve at overdosere Aquasafe?

På forhånd tak.

Benjamin

Fra : Thomas Kristenen

Dato : 05-04-02 17:26

Hej Benjamin,

Nu er jeg ikke sikker på hvad du mener når du siger at den opgivne hårdhed
"ikke er rart for dine guppyer". Guppyer er, til trods for den megen indavl,
meget hårdføre fisk der kan finde sig til rette under selv meget vanskelige
vandforhold. Jeg selv bor i et område hvor den målte hårdhed er 18 dH og
mine guppyer stortrives og får unger til højre og venstre Så hvis dine
guppyer synligt er utilpasse er det måske ikke vandets hårdhed men andre
faktorer ??....??

Mvh.
Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-02 18:42

"Thomas Kristenen" skrev i en meddelelse:
Så hvis dine
> guppyer synligt er utilpasse er det måske ikke vandets hårdhed men andre
> faktorer ??....??

Måske. al det det Aquasafe han putter i

Undskyld - det kan godt være, at det har en funktion - men jeg har
aldrig syntes om sådanne midler........

/Jan

Fra : ole larsen

Dato : 05-04-02 19:26

Benjamin Graugaard Nielsen skrev i meddelelsen
<3cadc6ff$0$719$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Hej
>
>Jeg bor i et område hvor vandværket oplyser hårhedsgraden til "14-22".

Jeg tror simpelhen ikke på din oplysning........Vandværket ved udmæket godt
om din GH//TH er 14 eller 22. Og den oplysnig er Iøvrigt uden interssese for
evt. Guppi.hold.

Det>er bestemt ikke rart for mine guppyer. Men hvad kan jeg gøre hved det?
Jeg
>hælder Tetra Aquasafe i vandet. Kan man få noget mere effektivt? - eller
>skal jeg prøve at overdosere Aquasafe?

Og hvorfor skulle det ikkke vær rart for dine Guppier? Hvis vandet er
rent........
Der er en anden årsag, hvis tingene ikke lykkes for dig.

Aquasafe kunne være Aqua - un - safe hvis man hælder nok i.

>På forhånd tak.
>
>Benjamin

Ole

Fra : Martin

Dato : 06-04-02 14:21

"Benjamin Graugaard Nielsen" <benjamin@mail1.stofanet.dk> wrote > Hej

> [...]
> hælder Tetra Aquasafe i vandet. Kan man få noget mere effektivt? - eller

Jeg er selv ny udi alt det her med at styre vandværdier. Jo mere jeg
læser om emnet, jo mere går det op for mig, at man skal passe på hvad
man gør.

I tråden: http://groups.google.com/groups?hl=da&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&frame=right&th=7bf33f73b4d9e769&seekm=tt86augovbeaq6uov4965k36h669la3b7h%40news.tele.dk#link4

fik jeg nogle gode råd med på vejen om hvordan man kan styre hårdheden
i sit vand.

Men før du går i gang bør du læse en masse om emnet, så du er helt
sikker på, hvad du gør.

Jeg begyndte min læsning om styring af vand på:

http://www.aquatics-online.co.uk/guides/waterquality.html
http://fins.actwin.com/aquariafaq.html - nærmere bestemt:
http://fins.actwin.com/mirror/begin-chem.html
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/

Helt konkret er jeg selv begyndt - meget forsigtigt og langsomt - at
sænke hårdheden i mit vand ved at blande demineraliseret vand med
postevand (iltet og tempereret), når jeg laver mine 1/3-dels vandskift
hver anden uge. Samtidig CO2-gøder jeg vandet for planternes skyld, og
det sænker samtidig PH-værdien. Det skulle være en skånsom måde at
opnå surere vand, hvis det er det man vil....

Jeg er ikke fiske-ekspert, men jeg er mange steder på nettet faldet
over udsagnet, at de fleste gængse 'selskabsfisk' ikke er særlig
kræsne mht. vandets hårdhed. Da jeg ikke selv har kræsne fisk, handler
min egen interesse for emnet alene om mine planters velbefindende...

Mange hilsner

Martin

Fra : Martin

Dato : 06-04-02 19:42

Hej Benjamin,

Mit indlæg i denne tråd fik, grundet et konverteringsproblem mellem
min browser og Google Groups, en forkert overskrift og landede under
overskriften: "H?dt vand".

Sorry

Hej fra

Martin