Databaseconnections i en Servlet
Fra : Soeren Dalby

Dato : 04-04-02 22:49

Jeg savner et kvalificeret bud på, hvordan man mest effektivt skaber en
databaseforbindelse i en Servlet. Det kan (vel) ikke vides, hvor mange
samtidige tråde, der kan startes samtidigt, så det er svært at bestemme sig
på forhånd.

Hvis nogen af jer bruger JDBC 2.0 Connection pool vil jeg gerne høre om der
har været problemer med at en Connection dør på et tidspunkt. Visse
databaser vil lukke connection på serversiden, hvis der ikke har været
aktivitet et stykke tid.

PS. Der skal være support for alle SQL92 kompatible databaser, men Oracle og
mySQL er de mest sandsynlige.

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen / best regards

Soeren Dalby

Fra : Morten

Dato : 05-04-02 08:29

Soeren Dalby wrote:
> [...]
> samtidige tråde, der kan startes samtidigt, så det er svært at bestemme sig

De pools jeg har brugt, har alle haft indstillinger til at sætte
mindste antal tråde, max antal tråde, hvordan poolen skal vokse/skrumpe
osv. Man har som regel en anelse om, hvor mange samtidige requests
man kan forvente, det afhænger også af hvor lang tid du regner med hvert
request bruger i databasen.

> [...]
> har været problemer med at en Connection dør på et tidspunkt. Visse
> databaser vil lukke connection på serversiden, hvis der ikke har været

Jeg har oplevet det problem med Oracle og lavede i sin tid et fælt
work around. Se http://www.bitmechanic.com/projects/jdbcpool/ - de
har tilføjet en beta feature til at genetablere ødelagte forbindelser.
Jeg har selv brugt den mod Oracle samt MySQL - uden problemer.

> PS. Der skal være support for alle SQL92 kompatible databaser, men Oracle og
> mySQL er de mest sandsynlige.

Pools bruger de drivere du specificerer, så brug Oracle's egne drivere
og til MySQL kan jeg anbefale driveren fra http://mmmysql.sf.net/ - den
har indstillinger til at sørge for at forbindelserne ikke dør.

Mvh Morten

Fra : Soeren Dalby

Dato : 05-04-02 20:44

Tusind tak for din grundige udredelse, Morten. Du har vist sparet mig for
mange timer og mange ærgelser.

jdbcpool er svaret på alle mine bønner.

Fra : Allan Unnerup

Dato : 06-04-02 19:10

> PS. Der skal være support for alle SQL92 kompatible databaser, men Oracle
og
> mySQL er de mest sandsynlige.

Forholder det sig ikke således, at connections til MySQL åbnes og lukkes så
effektivt/hurtigt, at det ikke er nødvendigt med en connection pool?

Med venlig hilsen
Allan Unnerup

Fra : Soeren Dalby

Dato : 06-04-02 19:32

Det ville være et interessant input, hvis det var tilfældet, men jeg ved det
ikke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 08:49

"Soeren Dalby" <nospam@nospam.com> writes:

> så

Den er hurtig. I skal dog nok køre det på en Unixplatform.

Prøv det...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn