Sammenligning af variabel med mysql-databa~
Fra : Kevin

Dato : 04-04-02 21:03

Hey
Jeg har et lille problem.
Er der nogen der kan komme med et godt eksempel på hvordan man
kan sammenligne en variabel (fra en form), med indholdet i et
felt i en mysql-database??

Jeg er igang med at lave en side hvor man kan oprette en bruger.
Jeg har fået lavet sådan at den checker et hav af forskellige
ting, før den tilføjer noget til databasen.
Jeg har bare ét problem: Der skal undersøges om det indtastede
brugernavn fra min form allerede eksisterer i min mysql-database.
Jeg vil altså åbne min database, jeg bruger "WHERE bruger =
$brugernavn", til at finde om brugernavnet eksisterer. Jeg kan
bare ikke få den til at sammenlige min variabel med informationen
i databasen...

Er der nogen der har et eksempel eller en tutorial til hvordan
dette kan gøres??

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 04-04-02 21:12

> Er der nogen der har et eksempel eller en tutorial til hvordan
> dette kan gøres??

mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE bruger = '".$bruger."' LIMIT 1") or
die(mysql_error());

--
Kristian Risager Larsen
http://www.kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 06-04-02 12:40

"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> skrev

> mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE bruger = '".$bruger."' LIMIT 1")
or
> die(mysql_error());

Den query er angivet som: $result = mysql_query(osv...)

if(mysql_num_rows($result)) # der er fundet en række
print "brugernavnet er taget, find et andet";
else {
#insert into db
}

--