Præcis bestemmelse af geografisk position
Fra : Soyo

Dato : 04-04-02 20:57

Er der nogen der ved eller har et forslag til hvordan man kan bestemme en
nøjagtig geografisk position på jorden.

Jeg tænker på de DGPS referencestationer der står rundt omkring og sender
korrektionsdata til GPS modtagere...de har en referenceposition, som de
sammenligner med den mindre præcise GPS position for at kunne udsende
korrektionen. Den referenceposition som vel ligger inden for et par cm,
hvordan er den blevet bestemt ???

Det er selvfølgelig nemt nok hvis man har andre referencepunkter i nærheden
at gå ud fra, men hvordan er de så blevet bestemt ?

Jeg forestiller mig man måske kunne gøre det ved stjernemålinger med en
sekstant eller lign. men jeg ved ikke hvor præcis den metode er ?

Andre der har nogen forslag ?

Mvh
Oliver

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-04-02 07:50

> Oliver skrev:
> .... . Den referenceposition som vel ligger inden for et par cm,
> hvordan er den blevet bestemt ???
Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål,
men der kommer enormt mange hits på Google, på DGPS, reference, m.m.

Jeg var til et foredrag i Gurre, hvor en geodæt forklarede, hvordan
referencestationerne virkede. Jeg mener at man brugte systemet selv til at
justere denne placering. Mit bud er at man er gået ud fra det bestående
UTM-net.

Denne side giver en god forklaring på, hvordan det virker, samt et godt link
til mere info.
http://www.vandring.dk/artikler/gps_teknologi.html
.. . . . . .
DGPS gør det baglæns
Fremgangsmåden er enkel: Placer en referencemodtager på en position, som er
blevet målt igennem flere gange, og behold den der. Dette fjerner praktisk
talt alle de fejl, som systemet ellers udviser.
Referencestationen modtager de samme GPS-signaler som mobile modtagere, men
behandler dem modsat. I stedet for at bruge tidssignalet til at beregne en
position bruger den sin egen kendte position til at udregne det korrekte
tidssignal.
Denne nye information sendes derefter til de mobile modtagere, som nu har en
korrekt måling!
.. . . . . .
Amerikaneren Joe Mehaffey har sammen med sin kammerat, Jack Yeazel,
udarbejdet et væld af artikler, foruden den største link-samling på
Internettet angående GPS: http://www.joe.mehaffey.com/
.. . . . . .
Måske værd at kigge lidt mere på.
Mvh. Herluf Holdt

Fra : Soyo

Dato : 09-04-02 22:53

> [...]
> Amerikaneren Joe Mehaffey har sammen med sin kammerat, Jack Yeazel,
> udarbejdet et væld af artikler, foruden den største link-samling på

Tak for det, der er jo mange spændende links.

Jeg tror jeg er kommet et skridt videre...Der findes professionelle GPS
recievere der måler vha af to modtagere som står placeret et stykke fra
hinanden. De kan lave carrier-phase målinger som er meget mere præcise end
normale målinger der bruger det modulerede signal, C/A og P-koden, fordi
bærebølgens bølgelængde er meget lille, ca. 20cm. Derfor er det muligt at
måle med en præcision på få cm. Hvis man oven i købet lader modtagerne stå og
samle data i måske et par døgn, og laver en midling af de målte positioner,
burde man kunne komme endnu længere ned i præcision...

Mvh
Oliver