Nybegynder på herrens mark
Fra : Jesper Winding

Dato : 04-04-02 20:35

Jeg håber der er en der kunne hjælpe en knap så kyndig ud i det her med nyt
bundkort og hvad dertil hører.
Jeg har lige nu et Asus A7V socket A med en Thunderbird 1000 og 512 MB
PC-133 ram.
Nu vil jeg så gerne opdatere - og har små 4000 kr. til det
Men jeg farer totalt vild når jeg bruger EDB-priser og aner ikke hvad jeg
skal sætte sammen - har kigget noget på et Soltek kort og en AMD 1.4
eller1.6 + nogle DDR-ram men jeg ved ikke rigtigt hvad der passer sammen.
Så mit spørgsmål lyder:
Skal jeg gå over til DDR-ram?
Hvilket bundkort og dertilhørende CPU skal jeg købe?

På forhånd mange tak.

Mvh Jesper Winding

Fra : zzenn

Dato : 04-04-02 21:32

On Thu, 4 Apr 2002 21:34:56 +0200, "Jesper Winding"
<jesperw@tdcadsl.dk> wrote:

>Skal jeg gå over til DDR-ram?
>Hvilket bundkort og dertilhørende CPU skal jeg købe?

Kan kun snakke fra mine egne overbevisninger: (jeg holder mig til
Intel indtil AMD producerer en processor der ikke kræver MONSTER
køling).

Hvis du vil købe LIGE nu, så er epox 4bda2+ et ganske godt bud, du
kunne dog også købe MSI's nyeste SIS645 baserede mobo. De er til
Pentium 4 og begge hurtige.
Og hvis du køber en P4 1.6A northwood, eller 1.8A, så kan du
overclocke meget nemt til 2.1 eller 2.4 GHz henholdsvis. Meget
stabilt og billigt
DDR er helt sikkert hurtigere en SDram. Du kan få 512mb for omkring
1800 lige nu, 256mb for ca. 800.

Meeeen, hvis du ikke skal skynde dig, så vent til sommerferien. Så er
de nye SIS645DX baserede kort i handlen (og andre). Lur mig om de
ikke understøtter større båndbredde og har flere features.

Lige nu er markedet i en meget omskiftelig periode. Hvis du køber nu
er det forældet om to måneder. Hvis du køber om to måneder går der
nok mindst 6 måneder før du føler dig snydt

--------------*
Remove "SPAMFREE" from address to write me.

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 06:14

Jeg skal vel ikke disideret skynde mig :) men pengene brænder jo snart
huller i mine lommer :)

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Razer

Dato : 04-04-02 22:51

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal sætte sammen - har kigget noget på et Soltek kort og en AMD 1.4
> eller1.6 + nogle DDR-ram men jeg ved ikke rigtigt hvad der passer sammen.

Hej,....

Der er mest value for money hvis du holder dig til AMD CPU'er og det kan se
at du nok vælger...

nå men du skal bruge et Motherboard og Soltek laver nogle MEGET gode,
stabile socket A kort til billige penge, så der går du nok ikke galt i
byen..
jeg ville personligt vælge SL-75DRV5 ATX Socket A / VIA KT333 /
5PCI-1CNR-1AGP / IDE133 / Audio 1.109 kr.

som bruger det nye VIA KT 333 chipset som understøtter de nye DDR2700 ram
som kører med højere hastighed end DDR2100 ram som kører 266 Mhz

Ram til det mobo skal være DDR ram, og her svinger priserne meget..
Du skal selvfølgelig vælge DDR PC 2700 ram da de er hurtigst og et kik på
EDBpriser siger at de BILLIGSTE priser er
256 MB: 861
512 MB: 1688
om det er gode ram ved jeg ikke. du kan evt spørge i denne NG om nogle
kender til de ram du vælger at købe.
EVT. kan et kik på www.crusial.com være et hit , da de laver KVALI ram til
ok penge.

CPU: her er bedste køb LIGE NU nok en:
Athlon Palomino XP 1800+ (1533MHz) Socket A / FSB 266MHz 1.249 kr.

Billig og temmelig hurtig.
Det er Socket A og ikke i en BOX, du skal derfor investere i en blæser og
køleprofil til den.
det er en dårlig ide at købe en cpu i box.

Køleprofil/blæser.

Du kan vælge at købe et samlet sæt, men her skal du passe på, da de mange er
dårligt kølende og larmer som et ondt år.
her skal du ikke spare.
der er mange muligheder og du kan finde flere forskellige hos
www.studiedata.dk
en mulihed jeg syntes at du skal bruge er at skrive en post om hvilken en
køler du skal vælge til en XP1800 i denne her NG du får adressen til:
dk.edb.hardware.overclocking
her kan du også spørge om ram.. de ved ALT derinde.

jeg håber at det har hjulpet lidt på din vildrede, eller har det haft den
modsatte virkning...

MVH. Thomas

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 06:13

Jeg troede ellers at hele idéen med de CPU-IN-A-BOX var at man ikke selv
skulle rode med den noget risikable køler isætning - der er f.eks. flere
steder hvor de fralægger sig ansvar for isætning af køler på AMD - og da jeg
jo ikke aner noget som helst om det, virkede det som en god idé at købe
boxsættet?

Fra : Martin K

Dato : 05-04-02 08:51

Jesper Winding wrote:
> [...]
> f.eks. flere steder hvor de fralægger sig ansvar for isætning af
> køler på AMD - og da jeg jo ikke aner noget som helst om det, virkede

Hvis du køber noget boxed følger køleren blot med i kassen, du skal stadig
selv montere både cpu og køler på dit mobo... læs: Køb en køler for sig!

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 04-04-02 23:40

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket bundkort og dertilhørende CPU skal jeg købe?

Hvad skal det bruges til.
Skal du spille, surfe eller redigere video.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 06:10

Det er mest til grafikprogrammer - bruger en del når jeg laver hjemmesider
og roder rundt (Maya, Flash, Photoshop, Photodraw, Paintshop, Dreamweaver og
Frontpage er typiske programmer jeg altid har åbnet) Og så ellers en del
surfen, musik og film er vidst det der bliver gjort mest i. Jeg spiller ikke
overhovedet - må være et år siden der sidst var installeret et spil på
maskinen.

Fra : Leony

Dato : 05-04-02 10:26

> [...]
> Frontpage er typiske programmer jeg altid har åbnet) Og så ellers en del
> surfen, musik og film er vidst det der bliver gjort mest i.

Jeg spurgte for at finde ud af om du havde brug for at opgradere.
Hvis du bare skulle surfe, høre musik osv så havde du næppe gavn af en
opgradering.

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 06:22

Efter jeres poster (undskyld zzenn) har jeg kigget lidt igen, (Den lokale
hustler her i byen hedder www.prcdata.dk) og det er indtil videre blevet
til:

AMD (Palormino 1900) XP In-A-Box --- 1799 kr.
Soltek SL-75DRV5 ----------------------1098 kr.
512 MB DDR2100, PQI -----------------1219 kr.

samlet 4116 kr.

Ville det være fornuftigt til pengene

Man kan også få den lidt mindre AMD (Palormno 1800) til 1455 kr.

Fra : Deaster

Dato : 05-04-02 07:27

Jesper Winding wrote:
> [...]
>
> samlet 4116 kr.
>
> Ville det være fornuftigt til pengene
>
> Man kan også få den lidt mindre AMD (Palormno 1800) til 1455 kr.

Mmmm, jeg ville nok ikke købe pqi ram hvis det var mig, de er ikke ligefrem
kendt for at lave god kvalitet.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 07:47

Ville Veritech være bedre? de koster ca. det samme...

Fra : Martin K

Dato : 05-04-02 09:08

Jesper Winding wrote:
> [...]
> sammen. Så mit spørgsmål lyder:
> Skal jeg gå over til DDR-ram?
> Hvilket bundkort og dertilhørende CPU skal jeg købe?

Nu kommer jeg lige og laver lidt ged i den. Efter denne diskussion om
DDR-ram og alt det der, vil jeg mene at der er en hvis fornuft i at beholde
dine 512 mb SD-PC133 ram. Det ville jeg i hvert fald gøre. Jeg ville
derefter stoppe dem ned i et ECS K7S5A eller et Asus A7A266-E (de fede ved
disse boards er, at der er plads til både SD og DDR ram). Jeg kører selv med
sidstnævnte med 256 PC133 ram. Det kører stabilt og hurtigt. Alle de penge
for nogle ram, hvor du faktisk kan bruge dine gamle. Blot min holdning...
Der er nok alligevel kun en forskel på ca. 20% i hastighed.... Ergo: Jeg
ville spare de penge, på nuværende tidspunkt!

Derefter ville jeg jo (som moboet indikerer) vælge en AMD processor. En
Athlon XP 1700+ eller 1800+. Det er op til prisen... Nu skriver du jo ikke
noget om dit grafikkort... men man kan jo opgradere nok så meget hvis
grafikkortet er noget skammel kommer man ikke meget videre

Det var mine 25 øre...

--
Martin K

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 09:26

Mit grafik kort er et Geforce 2 - så jeg håber stadig det holder lidt endnu
selvom Jeg opgraderer.
Understøtter A7A266-E også AMD-XP op i 18-1900?
Vil det sige at jeg alligevel skal til at rode med en køler? hvad er så hele
idéen bag In-A-Box - jeg troede jo netop det var et fandens postyr at sætte
en køler på AMD?

Fra : Martin K

Dato : 05-04-02 09:45

Jesper Winding wrote:
> Mit grafik kort er et Geforce 2 - så jeg håber stadig det holder lidt
> endnu selvom Jeg opgraderer.
Ja.. det burde det...

> Understøtter A7A266-E også AMD-XP op i 18-1900?
Jeg er ikke 100% sikker på 1900+. 1800+ tror jeg ikke der er problemer med.
1700+ (som jeg selv kører med) er der slet ingen problemer med i forbindelse
med det mobo. Men mon ikke at en bios opgradering kan gøre det fornødne...?

> Vil det sige at jeg alligevel skal til at rode med en køler? hvad er
> så hele idéen bag In-A-Box - jeg troede jo netop det var et fandens
> postyr at sætte en køler på AMD?
At man får en køler der er 100% certificeret af AMD, så CPU'en i hvert fald
ikke brænder af pga. for dårlig køling. Men monteringen skal være korrekt.
Da jeg monterede min for 1½ måned siden skulle man bruge langt flere kræfter
en først antaget. AMD siger et tryk på mellem 8 og 12 kg!?! Det er en god
ide at læse følgende først, især hvis du ikke har prøvet at samle sådan
noget før. Det havde jeg ikke, og jeg synes at de 20 siders læsning var godt
givet ud:
http://makeashorterlink.com/?I32F2477

--
Martin K

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 11:02

Hvordan fanden regner de med at sælge noget hvis det skal være et problem at
sætte en skide køler på?
Er det bare mig der ser det som et problem - Er det nemt nok eller hvad?

Fra : Martin K

Dato : 05-04-02 11:32

Jesper Winding wrote:
> Hvordan fanden regner de med at sælge noget hvis det skal være et
> problem at sætte en skide køler på?
> Er det bare mig der ser det som et problem - Er det nemt nok eller
> hvad?

Så kan du jo bare købe en Intel, hvis du har lyst til at kaste så mange
penge efter den. De laver i hvert fald en processor der vha. en eller anden
snedig teknik kan påmonteres en køler uden brug af 'vold' Jeg ved som
sagt ikke så meget om Intel, da jeg jo er på AMD's side. Den hedder vidst et
eller andet mystisk med T... Tuttelut eller sådan noget

--
Martin K

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 22:13

Det bliver vidst et Asus.
Men hvordan kan det være at A7V333 er billigere end A7V266-E?
A7V333 kører UDMA 133 hvor 266 "kun" kører 100 og som jeg ser det er det da
en nyere bedre kort end det andet?

Fra : F.Larsen

Dato : 07-04-02 00:06

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Men hvordan kan det være at A7V333 er billigere end A7V266-E?
> A7V333 kører UDMA 133 hvor 266 "kun" kører 100 og som jeg ser det er det

Jeg fandt en artikel som måske kan kaste lidt lys over sagen:
http://www.hardocp.com/reviews/chipsets/kt333/index2.html

A7V333 skulle kunne bruge PC2700 RAM ...

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/index.htm

Fra : Leony

Dato : 05-04-02 10:23

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er nok alligevel kun en forskel på ca. 20% i hastighed.... Ergo: Jeg
> ville spare de penge, på nuværende tidspunkt!

Det er jo fint nok at spare penge, men hvis man har brug for ydelsen så er
det dumt.
Det forekommer mig dog lidt tåbeligt at købe en FerrariCPU og så køre med
SkodaRAM.

Fra : Martin K

Dato : 05-04-02 10:24

Leony wrote:
> [...]
> så er det dumt.
> Det forekommer mig dog lidt tåbeligt at købe en FerrariCPU og så køre

Jeg siger bare at hvis man har 512 mb ram der kan bruges. Ville jeg da ikke
købe noget nu, men vente til en evt prisfald. Det er da klart, at skulle man
købe nye ram, skulle man da købe DDR, men har man ram i forvejen kan man da
lige så godt bruge dem, og med 512 mb er man da rimeligt godt rustet!

--
Martin K

Fra : [2300]MOA

Dato : 05-04-02 10:40

Sælg din ram i dk.marked.privat.edb der får du sikkert en god pris for den
(800 kr. burde ikke være umuligt!) og så er der ikke langt op til DDR ram
som er langt hurtigere end SD.

MOA

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-04-02 10:59

Jeg har faktisk fået tilbudt 2000 for det gamle sæt - altså en A7V med en
1Ghz AMD Thunderbird og 512 MB PC-133.
Så det er reelt 2000 jeg selv skal smide oveni for at få det nye (hvad det
så end bliver)

Fra : Martin K

Dato : 05-04-02 11:29

Jesper Winding wrote:
> Jeg har faktisk fået tilbudt 2000 for det gamle sæt - altså en A7V
> med en 1Ghz AMD Thunderbird og 512 MB PC-133.
> Så det er reelt 2000 jeg selv skal smide oveni for at få det nye
> (hvad det så end bliver)

Hvis dette er tilfældet, skal du blot glemme min anbefaling af mobos højere
oppe i tråden. Disse er kun anbefalelsesværdige hvis man ønsker både sd og
ddr. Vælg hvad du synes. Men jeg ville til hver en tid holde fast i Asus...

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 06-04-02 13:45

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg siger bare at hvis man har 512 mb ram der kan bruges. Ville jeg da
ikke
> købe noget nu, men vente til en evt prisfald.

Det er jo selvfølgelig rigtigt nok, men det er en lang udsigt.
Der er ingen garanti for at de falder foreløbig. Når de så endelig falder er
dit bundkort forældet og en snegl hvis du er uheldig.

Fra : Henning Hansen

Dato : 05-04-02 12:05

Med fare for at få gevaldigt på puklen vil jeg råde dig til at beholde
det du har og skifte CPU'en ud: Du har et godt bundkor og masser af RAM.
Hvis du opdaterer din BIOS til version 1007 eller højere, så kan du køre
med Athlon XP-CPU'er.

Skift så til f.eks en Athlon 2000 XP og en god køler. Det burde kunne
klares for ca. 2500kr.

Jeg har selv haft et A7V bundkort som jeg skiftede for ca. 1 år siden
til et A7V-133. Det kører stadig som en svedske og har overlevet tre
opgraderinger til min nuværende 1700XP.

Hvis ellers din harddisk(e) er 'up-to-date', så burde der være masser af
saft og kraft i din computer endnu.

Uanset hvad du vælger, så held og lykke med det.

Fra : Martin K

Dato : 05-04-02 12:05

Henning Hansen wrote:
> [...]
> af saft og kraft i din computer endnu.
>
> Uanset hvad du vælger, så held og lykke med det.

En mulighed jeg ikke havde tænkt på, men hvilken mulighed Besparende, og
godt. Jeg er helt enig - denne løsning må være anbefalelsesværdig, hvis man
kan få moboet til at acceptere XP-CPU'er!
--
Martin K

Fra : Henning Hansen

Dato : 05-04-02 12:37

Englænderne har et fint ordsprog: "Be sure mind is engaged before
putting mouth in gear". Oversat til dansk: "Tænk før du taler", og det
havde jeg lige glemt.
ASUS A7V kører med KT133 chipset mens mit A7V-133 kører med KT133A, som
understøtter 266mhz FSB. Det gør KT133 ikke, sÅ en Athlon 2000XP vil
IKKE kunne køre i dit bundkort.

Check på: http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Fra : Frank Andersen

Dato : 06-04-02 08:03

Med endnu større chancer, end Henning, for trusler om buksevand mm. Så har
jeg overclocket, opgraderet, vandkølet og kører nu med AMD 1400@1728 ved
2,13 volt osv.
Jeg bliver stadig imponeret af hastigheden på min kones Celeron 333@500
Det skulle da lige være for at fortælle at man har lavet det, men det er jo
også sjovt.