MS Windows
briani 27239
æ ø og å driller i browser
Fra : jvb@post1.tele.dk

Dato : 04-04-02 18:35

Hej ..
Jeg har et irriterende problem på nogle pc´ere som bruges af både
nationale og internationale folk.
Problemet opstår i Internet Explorer når de internationale har skrevet
og været på deres sprogsider (typisk østeuropæisk) så bevirker det at
æ, ø og å ser underlige ud på nogle hjemmesider.
Browseren står til Dansk og til latinsk baseret fonte.
Er der nogen der kan give mig et hint eller en forklaring til dette ?
Mange venlige hilsner
Jan B

Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-04-02 07:26

<jvb@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Browseren står til Dansk og til latinsk baseret fonte.
> Er der nogen der kan give mig et hint eller en forklaring til dette ?

Problemet skyldes vistnok at hjemmesidefremstilleren ikke har skrevet

<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

inde i <HEAD>....</HEAD>

Jeg har selv oplevet at danske hjemmesider "så forkert ud" i Prag, hvis
dette manglede.

Jeg kunne forestille mig at "kigning" på østeuropæiske sider ændrer et eller
andet i browseren. Måske løses problemet ved at være sikker på at browseren
står på dansk sprog/tegnsæt, genstarte browseren/maskinen og nu "virker" de
danske sider (måske) igen.

Claus

Fra : jvb@post1.tele.dk

Dato : 08-04-02 21:12

Jeg kan konstatere at det problem kun er i Internet Explorer, i
Netscape og Opera eksisterer det ikke - irriterende.
Er der nogen der kan skære ind til benet og sige hvad der skal til for
at få det til at virke?
V.H
Jan B