Hvad er et infraskop?
Fra : Allan Olesen

Dato : 04-04-02 16:44

Sådan ser det ud:

Sort plast. På størrelse med en lille kaffekop.
I den ene ende er der en linse, 15-20 mm i diameter.
I den anden ende er der glas hele vejen rundt i periferien,
mens midten består af sort plast. Tingesten er ikke gennem-
sigtig.

Påskrift:
Infraskop M/58.
Før brugen belyses linsen i 30 sekunder med en feltlygte.
BWZ.
FKF.
1992.

Over "FKF" er der en krone, og sammen med "M/58" får det
mig til at tro, at det er noget militært.

Jeg har selv gættet på, at det måske var en form for
fattigmandsnatkikkert, baseret på en eller anden kombination
af noget fosforescerende, som lades op med feltlygten, og noget
fluorescerende, som omdanner infrarødt lys til synligt lys, men
det har jeg ikke fået til at virke.

Nogen der ved, hvad det er?

Sjovt nok får jeg ikke noget ud af en søgning på Google - og
en søgning samme sted på "infrascope" fører frem til et helt
andet instrument.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-04-02 17:13

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:
> Nogen der ved, hvad det er?

Det skulle vel aldrig dreje sig om en foræring, du modtog 2. påskedag?
:)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-04-02 17:36

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

>Det skulle vel aldrig dreje sig om en foræring, du modtog 2. påskedag?
>:)

Nej. Det er noget, jeg har fundet blandt min afdøde fars ragelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-04-02 21:11

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:
> Nej. Det er noget, jeg har fundet blandt min afdøde fars ragelse.

OK - det var faktisk det med:
"FKF.
1992."
, der fik mig til at tro, at du måske var offer for en (aprils-)spøg.

FKF betyder (rettere: betød) Forsvarets Krigsmaterielforvaltning - en
organisatorisk overbygning, som vist ophørte med at eksistere sidst i
50'erne eller først i 60'erne.

De fleste, der har aftjent værnepligt før forsvarets nuværende
kampuniformssystem blev indført, vil sikkert huske FKF med kronen over,
som var stemplet på diverse udrustningsgenstande.

Hvad selve 'infraskopet' angår, må jeg desværre melde pas!
Muligvis kunne Tøjhusmuséet hjælpe?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-04-02 21:33

> [...]

>FKF betyder (rettere: betød) Forsvarets Krigsmaterielforvaltning - en
>organisatorisk overbygning, som vist ophørte med at eksistere sidst i

Det lyder som en forgænger for HMAK - hvor min far i øvrigt arbejdede
indtil midt i firserne. Jeg har af samme grund undret mig over, at
han lå inde med et stykke udstyr fra 1992, men så er det måske slet
ikke et årstal.

>Muligvis kunne Tøjhusmuséet hjælpe?

Det er da muligt, det bliver enden på det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-04-02 08:49

Allan Olesen <usenet2002.allan@spamcheck.dk> wrote:
> [...]
> indtil midt i firserne. Jeg har af samme grund undret mig over, at
> han lå inde med et stykke udstyr fra 1992, men så er det måske slet

Nej, dateringsmæssigt tror jeg mere på 'M/58' end på '1992' - men det
virker lidt forvirrende! :)

Jerg *tror* nok, at HMAK opstod ved en sammenlægning af flere
forgængere, hvoraf én (vigtig) var Hærens Tekniske Korps (HTK).
FKF har vel i sin tid været udtænkt som et værnsfælles overbygning på de
værnsvise materiel'tjenester'/-'korps' - men projektet var vist så godt
som dødfødt?

Men à propos HMAK: Ved nogen her, hvad afkommet bliver, hvis man krydser
en jægersoldat med en HMAK-ansat?? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-04-02 11:15

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

>Men à propos HMAK: Ved nogen her, hvad afkommet bliver, hvis man krydser
>en jægersoldat med en HMAK-ansat?? :)

Nej.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-04-02 14:11

Allan Olesen <usenet2002.allan@spamcheck.dk> wrote:

> Nej.

En DRÆBERSNEGL! :))

[Uha - nu håber jeg sandelig ikke, din mor har været ansat ved JGK!]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-04-02 22:11

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

>[Uha - nu håber jeg sandelig ikke, din mor har været ansat ved JGK!]

Hvis du vågner i morgen og finder dig selv død, og der er et meget
bredt slimspor hen over gulvet, kan du jo begynde at gætte.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-04-02 22:14

Allan Olesen wrote:
> [...]
> I den anden ende er der glas hele vejen rundt i periferien,
> mens midten består af sort plast. Tingesten er ikke gennem-

Uden i øvrigt at være sagkyndig, men det kunne, med de rette
forudsætninger, være en infrarød kikkert, dvs en natkikkert,
der kunne skelne mellem varme og kolde områder, måske kun
når det er mørkt ellers ?

Bud ?

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-02 22:20

Nu kan jeg jo ikke lade være med, nysgerrig som jeg er, at spørge: Har du
prøvet at belyse linsen i 30 sekunder med en feltlygte og se, hvad der sker?

Mvh Steen

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-04-02 08:39

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sej(at)get2net.dk> wrote:

>Nu kan jeg jo ikke lade være med, nysgerrig som jeg er, at spørge: Har du
>prøvet at belyse linsen i 30 sekunder med en feltlygte og se, hvad der sker?

Var mit indlæg virkelig så langt, at hverken du eller Erik nåede til
det her:

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe det væk,
du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-04-02 10:46

> "Allan Olesen" skrev:::
> "Steen Eiler Jørgensen" skrev:::
> flere skrev::::
- - - -
sker?
- - - -
> Var mit indlæg virkelig så langt, at hverken du eller Erik nåede til
> det her:
- - - -
Nu skriver jeg:
Denne meget lange "tråd" endte - ude i natten? - uden at jeg blev klog på,
om dette infraskop så VIRKEDE som en slags natkikkert-forsats?
- - - -
Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140
- - - -

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-04-02 11:54

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote:

>Nu skriver jeg:
>Denne meget lange "tråd" endte - ude i natten? - uden at jeg blev klog på,
>om dette infraskop så VIRKEDE som en slags natkikkert-forsats?

Jeg kan som sagt ikke få det til at virke, selv om vi vist alle er enige
om, at det er et godt gæt. Så det ender jo nok med, at jeg må have fat i
det omtalte museum.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-04-02 12:12

Allan Olesen wrote:

> Så det ender jo nok med, at jeg må have fat i det omtalte museum.

Så husk lige at skrive om hvad de siger, så vi andre infraskop-interesserede
kan blive lidt klogere

-Claus

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-04-02 12:52

Allan Olesen wrote:

> Jeg kan som sagt ikke få det til at virke, selv om vi vist alle er enige
> om, at det er et godt gæt. Så det ender jo nok med, at jeg må have fat i
> det omtalte museum.

Du kan evt. kikke videre her :

http://home.europa.com/~telscope/binotele.htm

der ser ud til at være alt om militær kikkerter.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Stig Bille Iversen

Dato : 20-05-02 10:30

On Thu, 04 Apr 2002 17:44:16 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Nogen der ved, hvad det er?

Med infraskopet kan du se om du bliver belyst med infrarødt lys,
altså om fjenden belyser dig.

--
Stig Bille Iversen